Dress in word, get engaged like Nelson - Multimedia theater by Ione de Medeiros e to text by Rodrigues
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573104492023e0109Keywords:
Nelson Rodrigues, Ione de Medeiros, oficcina multimédia, contemporary theatre, modern theatreAbstract
This article constitutes a possible critical-reflexive reading of the show directed by Ione de Medeiros, from Grupo Oficcina Multimédia (GOM), premiered in 2023, for the play Vestido de noiva, written by Nelson Rodrigues in 1943. To this end, the text is composed of two parts: the first consists of an investigation into Nelson Rodrigues' important contributions to modern Brazilian theater; and the second reveals some elements of GOM's multimedia language that structure the recent theatrical production, Vestido de noiva, in order to expand and revive rodriguiano's theatrical text.
Downloads
References
DOSTOIÉVSKI, Fiódor. O sonho de um homem ridículo. In: DOSTOIÉVSKI, F. Duas narrativas fantásticas. A dócil e O sonho de um homem ridículo. Tradução, prefácio e notas de Vadim Nikitin. São Paulo: Editora 34, 4.ed. 2017, p. 91 -123.
EHRENZWEIG, Anton. A ordem oculta da Arte — Um estudo sobre a psicologia da imaginação artística. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1967.
FARIA, João Roberto. Nelson Rodrigues e a modernidade de Vestido de Noiva. In: O teatro na estante. Cotia: Ateliê Editorial, 1998. p. 113-142.
GRUPO OFICCINA MULTIMÉDIA. Proposta de Encenação. In: Programa do espetáculo Vestido de Noiva. Belo Horizonte: Grupo Oficcina Multimédia, 2023.
HERRERA, Rufo. Entrevista concedida a Guilherme Paoliello. Belo Horizonte, 2006. In: PAOLIELLO, Guilherme. A circulação da linguagem musical: o caso da Fundação de Educação Artística. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.
HERRERA, Rufo. Prefácio. In: MEDEIROS, Ione de. Grupo Oficcina Multimédia: 30 anos de integração das artes no teatro. Belo Horizonte: I. T. Medeiros, 2007.
MAGALDI, Sábato. Panorama do Teatro Brasileiro. São Paulo: Difel, 1962.
MEDEIROS, Ione. A dama das certezas provisórias. Revista Bravo, São Paulo, 2023. Entrevista concedida a Gabriela Mellão. Disponível em: https://bravo.abril.com.br/teatro/ione-de-medeiros-vestido-de-noiva-teatro-ccbb/. Acesso em: 12 set. 2023.
MEDEIROS, Ione. Conferência – 50º Festival de Inverno da UFMG: Conversando com Ione de Medeiros. Belo Horizonte, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UVvbeffH_SE. Acesso em: 06 set. 2023.
MEDEIROS, Ione. Grupo Oficcina Multimédia: 30 anos de integração das artes no teatro. Belo Horizonte: I. T. 2007.
MEDEIROS, Ione. Grupo Oficina Multimédia: 45 anos. Belo Horizonte: Lucias/Adaap, 2022.
MEDEIROS, Ione. Ione de Medeiros: a arte como exercício de liberdade. Bom dia Europa, Portugal, Lisboa, 2019a. Entrevista concedida a Ângelo Mendes Corrêa e Itamar Santos. Disponível em: https://bomdia.eu/ione-de-medeiros-a-arte-como-exercicio-de-liberdade/. Acesso em: 2 set. 2023.
MEDEIROS, Ione; FORTES, Jonnatha Horta. Vanguarda nas alterosas: 42 anos do Grupo Oficcina Multimédia. Entrevista concedida a Felipe Cordeiro, 2019b. Disponível em: https://primeirosinal.com.br/vanguarda-nas-alterosas-42-anos-do-grupo-oficcina-multimedia/. Acesso em: 2 set. 2023.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Trad. J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. 3 ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.
PEREIRA, Fabrício Trindade. Las Yeguas del Apocalipsis, Officina Multimédia e Yuyuchkani [manuscrito]: corpos sudacas. 2023. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade Federal de Minas Gerais, 2023.
RODRIGUES, Nelson. A menina sem estrela: Memórias. São Paulo: Cia. das Letras, 1993.
RODRIGUES, Nelson. Teatro desagradável. In: Revista Dionysos. Rio de Janeiro: SNT/MEC, 1949, p. 17.
SZONDI, Peter. Teoria do drama moderno. Trad. Luiz Sérgio Rêpa. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.