Practicum as a space to educate sensitive teachers to the teaching of Indigenous History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180314372022e0203

Keywords:

history teaching, teacher education, practicum, bill 11.645/08

Abstract

This paper sheds light upon some experiences occurred in a Practicum course in 2019, when a group of teachers-in-training taught classes on Indigenous History. The sources to be analyzed are comprised of teaching and research projects, lesson plans, as well as reports and articles written by the student-teachers. Classes were taught to 6th-grade students at Colégio de Aplicação – UFSC. The central issue guiding this investigation emerged from a perceived interest from the group of teachers-in-training towards the topic, and their commitment to developing the topic, with the objective to foster historical learning in their classrooms. Thus, some questions have moved this paper into motion. What choices were made when preparing these lessons? What materials were selected? And, lastly, what can be said on the task of teaching Indigenous History for Basic Education students? The teaching of Indigenous History in basic education has been mandatory since Bill 11,645/08 was passed, and its presence is also mandatory in textbooks. However, between the bill of law and the classroom there is a path beset with struggles. Therefore, this study aims at perceiving tensions regarding lesson planning and teaching by this group of teachers-in-training, as well as at pointing out potentials in this movement towards teacher education with a commitment to topics related to diversity, focused on greater plurality in curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nucia Alexandra Silva de Oliveira, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutora em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).
Professora do Departamento de História, do Programa de Pós-Graduação em História (PPGH) e do Mestrado Profissional em Ensino de História (PROFHistória) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

References

BERGAMANN, Klaus. A história na reflexão didática. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 9, n. 9, p 29-42, set. 1989/fev. 1990.

BEZERRA, Ricardo José; ALMEIDA, Tatiane Lima. História e a cultura dos povos indígenas na educação básica: a emergência da discussão. Revista Diálogos, (s.l.), n. 20, p. 474-493, set./out. 2018. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/328472550_HISTORIA_E_A_CULTURA_DOS_POVOS_INDIGENAS_NA_EDUCACAO_BASICA_A_EMERGENCIA_DA_DISCUSSAO. Acesso em: 10 out. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes operacionais para a implementação da história e das culturas dos povos indígenas na educação básica em decorrência da Lei 11.645/2011. Brasília, DF: MEC, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=27591-pareceres-da-camara-de-educacao-basica-14-2015-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 10 mar. 2022.

CAINELLI, Marlene. Educação histórica: o desafio de ensinar história no ensino fundamental. In: BARCA, Isabel; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Apreender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009. p 117-138.

GOMES, Nilma Lino. Movimento negro e educação: ressignificando e politizando a raça. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 120, p. 727-744, jul./set. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/wQQ8dbKRR3MNZDJKp5cfZ4M/?format=pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir. A educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

KAYAPÓ, Edson. A diversidade sociocultural dos povos indígenas no Brasil: o que a escola tem a ver com isso? Educação em Rede, (s.l.), v. 7, p. 56-80, 2019. Disponível em: https://ayalaboratorio.files.wordpress.com/2021/05/educacao-em-rede_volume-7_paginas-56-80.pdf. Acesso em: 20 maio 2022.

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar, Curitiba: ed. UFPR, p. 131-150, 2006. Especial.

LEE, Peter. Por que aprendia história? Educar em Revista, Curitiba: ed. UFPR, n. 42, p. 19-42, out./dez. 2011.

MORTARI, Claudia. Introdução aos estudos africanos e da diáspora. Florianópolis: Editora DIOESC, 2015.

PEREIRA Júnia Sales; ROZA, Luciano Magela. O ensino de história entre o dever de memória e o direito à história. Revista História Hoje, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 89-110, 2012.

ROMÃO, Jeruse. O movimento negro brasileiro e as diretrizes da educação nacional: a Lei federal 10.639/2003 é LDB. Florianópolis: Editora DIOESC, 2014.

RÜSEN, Jörn. Didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 7-16, jul./dez. 2006.

SEFFNER, Fernando. Escola pública e professor como adulto de referência: indispensáveis em qualquer projeto de nação. Educação, (São Leopoldo): Unisinos, v. 20 n. 1, p. 48-57, jan./abr. 2016.

SILVA, Giovani José da. Ensino de história indígena. In: WITTMANN, Luísa T. (org.). Ensino (d)e história indígena. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2015. p. 21-46.

WITTMANN, Luisa T. (org.). Ensino (d)e história indígena. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2015.

WITTMANN, Luísa T.; REIS, R. F.; SCHUTZ, K. R.; LEITE, S. D. O papel da universidade no ensino de história indígena: uma análise dos cursos de História em Santa Catarina. Revista História e Diversidade, Cáceres, v. 10, n. 1, p. 152-165, 2018. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/historiaediversidade/article/view/3235/2570. Acesso em: 15 mar. 2022.

Published

2022-12-19

How to Cite

OLIVEIRA, Nucia Alexandra Silva de. Practicum as a space to educate sensitive teachers to the teaching of Indigenous History. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 14, n. 37, p. e0203, 2022. DOI: 10.5965/2175180314372022e0203. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180314372022e0203. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Os desafios de ensinar e aprender história no tempo presente