In the pages of legal cases: children and teenagers, their voices, leading participation and counter-conduct

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180314362022e0202

Keywords:

history of childhood and youth, leading engagement, counter-conduct, legal cases

Abstract

This research aims to voice some experiences of the juvenile public found on legal cases in the '90s, to understand how institutionalized children and teenagers dealt with the choices taken by adults, whether they were relatives, shelter counselors, or legal professionals. To reach this goal, the following questions were asked. Which cases were the children and teenagers heard? Who did listen to them? What did the adults do about what they heard? And, when they were not listened to, what did they do? The main idea is to present the children and teenagers' perspective, their actions, strategies, and feelings, and to describe them as historical subjects and social actors of their time. From this perspective, this article was divided into three parts. In the first part, the concept of leading engagement and the relationship between the separate concepts of engagement and leadership were presented. In the second part, the focus was the analysis of the listenning process, where the children and teenagers spoke, and the adults listened; whether at legal hearings or everyday conversations. The last part focus in the refusal to listen, in the choices imposed by the adults, and in the children and teenagers' reactions accordingly to their field of experience and expectative horizon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elisangela da Silva Machieski, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Doutora em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Professora da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP).

References

BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1-15, 16 jun. 1990.

BRASIL. Decreto 99.710, de 21 de novembro de 1990. Promulga a Convenção sobre os Direitos da Criança. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 2-7, 22 nov. 1990.

CORONA, Yolanda Caraveo; MORFÍN, María Stoopen. Diálogo de saberes sobre participación infantil. México: Universidad Autónoma Metropolitana, 2001.

CUSSIÁNOVICH VILLARÁN, Alejandro. Ensayos sobre infancia II: sujeto de derechos y protagonista. Lima: IFEJANT, 2009.

CUSSIÁNOVICH VILLARÁN, Alejandro. Protagonismo ¿qué es? en Jóvenes y niños trabajadores: sujetos sociales. Ser protagonistas. Lima: IFEJANT, 1997.

CROWLEY, Peter. Participación infantil: para una definición del marco conceptual. Actas de seminario. Bogotá: [s.l.], 1998.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. São Paulo: Graal, 2004.

GAITÁN, Angel. Protagonismo Infantil. In: La participación de niños y adolescentes en el contexto de la Convención sobre los derechos del niño: visiones y perspectivas. Actas del Seminario – Bogotá, dez. 1998. Bogotá: UNICEF, 1998. p 85-104.

HART, ROGER. La participación de los niños: de la participación simbólica a la participación auténtica. Niños: UNICEF, TACRO, 1993.

LIEBEL, Manfred. Infancia y trabajo: para una mejor comprensión de los niños y niñas trabajadores de diferentes culturas y continentes. [Lima]: Instituto de Formación para Educadores de Jóvenes, Adolescentes y Niños Trabajadores de América latina y el Caribe Mons germán Schmitz, 2003.

LIEBEL, Manfred. Paternalismo, participación y protagonismo infantil. In: CORONA, Yolanda Caraveo; LINARES, María Eugenia Pontón (org.). Participación infantil y juvenil en América Latina. México, D. F.: Universidad Autónoma Metropolitana, 2007. p. 113-146.

LIEBEL, Manfred. Protagonismo infantil: movimientos de niños trabajadores en América Latina. Managua: Ed. Nueva Nicaragua, 1994.

MACHIESKI, Elisangela da Silva. Infâncias em processo: direitos, famílias, (des)abrigamentos. Santa Catarina, década de 1990. Tese (Doutorado em História) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

Poder Judiciário. Processo de Adoção Internacional de Bárbara e Catarina Angelim, 2002.

Poder Judiciário. Processo de Destituição de Pátrio Poder de Cristina, Patrícia, Douglas, Fernanda e Letícia Figueira, 1997-2001.

Poder Judiciário. Processo de Guarda e Responsabilidade de Amanda Angelim, 1997.

Poder Judiciário. Processo de Guarda e Responsabilidade de Bianca/Lívia Quaresmeira, 1996-2003.

Poder Judiciário. Processo de Medida de Proteção de Ana Luiza Manacá, 1996.

Poder Judiciário. Processo de Medida de Proteção de Beatriz Romã, 1997-2004.

Poder Judiciário. Processo de Medida de Proteção de Daniel e Jônata Imbuia, 1996-2001.

Poder Judiciário. Processo de Situação de Verificação de Criança e Adolescente de Carla, Olivia, Karoline e Joel Amburana, 1997-1999.

Poder Judiciário. Processo de Verificação de Situação de Criança e Adolescente de Andrea e Maria Clara Pitangueira, 2000-2002.

Poder Judiciário. Processo de Verificação de Situação de Criança e Adolescente de Bárbara e Catarina Angelim, 2000-2002.

Poder Judiciário. Processo de Verificação de Situação de Criança e Adolescente de Renato Ipê, 2001.

Poder Judiciário. Processo de Verificação de Situação de Risco de Camila Andiroba, 2000-2003.

Published

2022-06-24

How to Cite

MACHIESKI, Elisangela da Silva. In the pages of legal cases: children and teenagers, their voices, leading participation and counter-conduct. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 14, n. 36, p. e0202, 2022. DOI: 10.5965/2175180314362022e0202. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180314362022e0202. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Infâncias e Juventudes: Perspectivas Transnacionais e Interseccionais