History and memory the theater of pernambuco: the genealogy of a collective memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180313342021e0303

Abstract

In this article, we look at the Constitution of a collective memory from the contribution of works consecrated as fundamental to understanding the trajectory of the theater. The works selected were: The modern theater in Pernambuco, by Joel Pontes; The theater in Pernambuco, by Alexandre Figueirôa; For a theater of the people and of the Earth, of Luís Maurício Carvalheira and TAP-your scene and your shadow, by Antonio Cadengue. With the analysis of these texts, we try to show how some theses on the theater of Pernambuco were consolidated by the regularity with which have been set out over five decades. These theses were framed in a narrative, through which different subjects and theater groups were named and challenged to prove a particular role in organizing memory consists of this narrative, under pain of falling into Oblivion for lack of relevance. In this sense, the constitution of a collective memory, as we have studied here, does not have as its main theme a correspondence between the discourses analyzed and the "real", but the internal coherence of a consecrated narrative and its ideas about the Pernambuco theater.

Keywords: history; memory; theatre of Pernambuco; genealogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Idelmar Gomes Cavalcante Júnior, Universidade Estadual do Piauí (UESPI)

Doutor em História pela Universidade Federal do Ceará (UFC).
Professor da Universidade Estadual do Piauí (UESPI).

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz. A invenção do Nordeste e outras artes. 2. ed. Recife: FJN: Ed. Massangana; São Paulo: Cortez, 2001.

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes. Usos e abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 183-191.

CADENGUE, Antonio Edson. TAP – sua cena & sua sombra: o Teatro de Amadores de Pernambuco (1941-1991). Recife: Cepe: SESC Pernambuco, 2011a. v. 01.

CADENGUE, Antonio Edson. TAP – sua cena & sua sombra: o Teatro de Amadores de Pernambuco (1941-1991). Recife: Cepe: SESC Pernambuco, 2011b. v. 02.

CANDAU, Joël. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2012.

CARVALHEIRA, Luiz Maurício Britto. Por um teatro do povo e da terra: Hermilo Borba Filho e o Teatro do Estudante de Pernambuco. 2. ed. Recife: Cepe, 2011.

CAVALCANTE JÚNIOR, Idelmar Gomes. Inventário de uma memória consagrada: Benjamim Santos nos interstícios do teatro pernambucano (1960-1970). 2017. Tese (Doutorado em História Social) – Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2011.

FIGUEIRÔA, Alexandre. O teatro em Pernambuco. Recife: Assembléia Legislativa do Estado de Pernambuco, 2005.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GUINSBURG, Jacó; PATRIOTA, Rosângela. Teatro brasileiro: ideias de uma história. São Paulo: Perspectiva, 2012.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: introdução a semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto: PUC-RJ, 2006.

OLIVEIRA, Reinaldo de. O palco da minha vida. Recife: Bagaço, 2013.

PEREIRA, Nilo. Pernambucanidade. Recife: Secretaria de Turismo, Cultura e Esportes, 1983. v. 01.

PONTES, Joel. O teatro moderno em Pernambuco. Recife: Fundarpe, 1966.

SAID, Edward W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 73-102.

SIMÕES, Giuliana. Veto ao modernismo no teatro brasileiro. São Paulo: Hucitec, 2010.

Published

2021-11-30

How to Cite

CAVALCANTE JÚNIOR, Idelmar Gomes. History and memory the theater of pernambuco: the genealogy of a collective memory. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 13, n. 34, p. e0303, 2021. DOI: 10.5965/2175180313342021e0303. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180313342021e0303. Acesso em: 17 jul. 2024.