Tony Tornado, racism and discursive constructions of a black body in dictatorship times (1970-1972)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180312312020e0203

Abstract

This article interweaves the different, but complementary fields of history, ethnic-racial relations and language studies. Our main purpose was to discuss how the circulation of specific utterances regarding Brazilian artist Tony Tornado contributes to the production and reproduction of racist discourses in our country. For this purpose, we selected articles and news stories published in Brazilian magazines and newspapers between 1970 and 1972. We also dwelled on the analysis of censorship reports, which demonstrate how Tony Tornado, by shedding light on the issue of racial discrimination and questioning the then-widespread discourse of racial democracy, constituted a “danger” to the political and social stability of the military government. We turned to discourse analysis as the theoretical and methodological framework guiding our investigation of meaning effects. As we examined utterances about Tony Tornado, we directed our attention to the strategies and the discursive cues found in the magazines, newspapers and censorship reports. The corpus analysis allowed us to identify the construction of a certain discursive chain, which, in turn, illuminated the ways in which the construction of Tony Tornado’s public figure is based on racist practices and worldviews.

Keywords: Tony Tornado. Dictatorship. Racism. Print Media. Discourse.

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Author Biographies

Amanda Palomo Alves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Amanda Palomo Alves é Doutora em História Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF); Mestre em História, Cultura e Política pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) e em Relações Étnico-Raciais pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Nos últimos anos, tem realizado pesquisas relacionadas à História da África, Música, Ensino de História e Relações Étnico-Raciais no Brasil. Atua como pesquisadora nos Grupos de Pesquisa: "Áfricas" (Instituto de História/UERJ) e "Africanias" (Escola de Música/UFRJ). E-mail: amanda.palomo@gmail.com

Maria Cristina Giorgi, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)

Maria Cristina Giorgi é Doutora em Letras pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e Mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Com orientação teórica em análise do discurso de base enunciativa, tem interesse em investigações sobre formação docente, e questões étnico-raciais, com especial foco em mídia e discurso. É docente do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ), onde atua no Ensino Médio e Técnico e nos Programas de Pós-Graduação em Relações Étnico-Raciais e Filosofia e Ensino. E-mail: cristinagiorgi@gmail.com.

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Published

2020-11-19

How to Cite

ALVES, Amanda Palomo; GIORGI, Maria Cristina. Tony Tornado, racism and discursive constructions of a black body in dictatorship times (1970-1972). Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 31, p. e0203, 2020. DOI: 10.5965/2175180312312020e0203. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180312312020e0203. Acesso em: 23 nov. 2024.