Women in/and comics: bibliographic notes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180312312020e0107

Abstract

In the early years of the 21st century, we can see the strength of the feminist movement and political demands committed on establishing the role of women in public sphere. In the same context, there is also an increased interest in comics as a language endowed with very specific procedures, where the visual narrative makes it possible to represent other perspectives on human experience in time. It is not by chance that comics allow visibility and represents in a unique way the feminist struggles of the time, which is expressed, in turn, in a growing academic production that seeks to review the place of women in the comics art world. This article is an approximation to this vast bibliographic corpus, focusing the analysis on some important works dedicated to investigate the place of women in comics, including an analysis on recent Brazilian comics scholarship. The conclusion points to some of the possibilities for future research, highlighting the specificities of the language of comics to narrate and graphically represent the female condition in the contemporary world.

Keywords: Comics. Women History. Feminism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Lima Gomes, Universidade Federal de Goiás

Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense (bolsa CNPq). Professor de História Moderna e Contemporânea pela Universidade Federal de Goiás. Desenvolve pesquisa sobre quadrinhos nas Américas, articulando cultura visual e história editorial.

References

BAETENS, Jan; FREY, Hugo. The graphic novel: an introduction. New York: Cambridge University Press, 2015.

BERLATSKY, Noah. Wonder woman: bondage and feminism in the Marston/Peter Comics, 1941-1958. New Brunswick: Rutgers University Press, 2015.

BOFF, Ediliane. De Maria a Madalena: representações femininas nas histórias em quadrinhos. 2014. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

BOLTANSKI, Luc. La constitution du champ de la bande dessinée. Actes de la recherche en sciences sociales, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 37-59, jan. 1975.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo; Porto Alegre: Edusp: Zouk, 2007.

BUCCHIONI, Tulio Heleno. Laerte “vestido de mulher”: uma investigação sobre representações de gênero e sexualidade na mídia. 2016. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão de identidade. 8. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

CAVALCANTE, Laís. Quero deixar de ser um menino dependente para ser uma mulher autônoma: os casos transgêneros nas tirinhas de Laerte Coutinho. 2014. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2014.

CHARTIER, Roger. A história cultural entre práticas e representações. 2. ed. Lisboa: Difel, 2002.

CHUTE, Hillary. Disaster drawn: visual witness, comics, and documentary form. Cambridge: Harvard University Press, 2016.

CORBIN, Alain; VIDAL, Laurent. Alain Corbin o prazer do historiador. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 25, n. 49, p. 11-31, jan./jun. 2005.

CRESCÊNCIO, Cintia Lima. As mulheres ou os silêncios do humor: uma análise da presença de mulheres no humor gráfico brasileiro (1968-2011). Ártemis, João Pessoa, v. 26, n. 1, p. 53-75, jul./dez. 2018.

CUNHA, Jaqueline dos Santos. A representação feminina em Mulher Pantera e Mulher Maravilha. 2016. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2016.

DANTAS, Daiany Ferreira. Sexo, mentiras e HQ: representação e autorrepresentação das mulheres nas histórias em quadrinhos. 2006. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.

EUGÊNIO, Jéssica Daminelli. Elas fazem HQ!: mulheres brasileiras no campo das histórias em quadrinhos independentes. 2017. Dissertação (Mestrado em Sociologia Política) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

FRISCH, Michael. A shared authority: essays on the craft and meaning of oral and public history. New York: New York University Press, 1990.

GABILLIET, Jean-Paul. Of comics and men: a cultural history of american comic books. Jackson: University Press of Mississipi, 2010.

GOODRUM, Michael; PRESCOTT, Tara; SMITH, Philip (orgs.). Gender and the superhero narrative. Jackson: University Press of Mississipi, 2018.

HATFIELD, Charles. Indiscipline, or, the condition of Comics Studies. Transatlantica, [Paris], n. 1, sept. 2010. Disponível em: http://journals.openedition.org/transatlantica/4933. Acesso em: 27 fev. 2020.

HATFIELD, Charles. Alternative comics: an emerging literature. Jackson: University Press of Mississipi, 2005.

HATFIELD, Charles; HEER, Jeet; WORCESTER, Ketn (orgs.). The superhero reader. Jackson: University Press of Mississipi, 2013.

HEER, Jeet; WORCESTER, Kent (orgs.) A comics studies reader. Jackson: University Press of Mississipi, 2009.

JENKINS, Henry. Should we discipline the study of comics? In: DUNCAN, Randy; SMITH, Matthew (orgs.). Critical approaches to comics: theories and methods. New York/London: Routledge, 2012. p. 01-14.

JIMÉNEZ, Carla et al. Mulheres quebram o jejum das ruas no Brasil com manifestações contra Bolsonaro. El Pais, São Paulo, 30 set. 2018. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/09/30/politica/1538270819_523141.html. Acesso em: 28 fev. 2020.

LEPORE, Jill. The secret history of Wonder Woman. New York: Alfred A. Knopf, 2014.

LIMA, Savio Queiroz. Vestígios e práticas de discursos feministas nos quadrinhos da Mulher-Maravilha: as ocultas mulheres de Bana-Mighdall. 2017. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Salgado de Oliveira, Niterói, 2017.

MAIGRET, Éric, Strange grew up with me: sentimentality and masculinity in readers of superhero comics. Réseaux, The French journal of communication, v. 7, n. 1, p. 05-27, 1999.

MCCLOUD, Scott. Raising readers. In: MCCLOUD, Scott (org.). The best America comics 2014. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 2014. p. 75-77.

MESSIAS, Carolina Ito. Um panorama da produção feminina de quadrinhos publicados na internet no Brasil. 2018. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

MILLER, Ann; BEATY, Bart (orgs.). The french comics theory reader. Leuven: Leuven University Press, 2014.

MITCHELL, William John Thomas. Comics and media: afterwords. Critical inquiry, [Chicago], n. 40, p. 255-265, mar./jun. 2014.

MOULY, Françoise. Découpage. In: MOULY, Françoise (org.). The best America comics 2012. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 2012. p. XIII-XVII.

NÓBREGA FILHO, Emanoel. História das multiplicidades travestis em Muriel Total, de Laerte Coutinho: cartografias discursivas da estética de si por um devir transgênero. 2016. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.

NOGUEIRA, Natânia. As representações femininas nas histórias em quadrinhos norte-americanas: June Tarpé Mills e sua Miss Fury (1941-1952). 2015. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Salgado de Oliveira, Niterói, 2015.

NYBERG, Amy. Seal of approval: a history of the comics code. Jackson: University Press of Mississipi, 1998.

OGI, Fusami et al. Women’s manga in Asia and beyond: uniting different cultures and identities. Londres: Palgrave Macmillan, 2019.

OKSMAN, Tahneer. How come boys come to keep their noses: women and jewish american identity in contemporary graphic memoirs. New York: Columbia University Press, 2016.

OLIVEIRA, Francine. Queer em quadrinhos: representações brasileiras contemporâneas. 2014. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, 2014.

OLIVEIRA, Cláudio José. Sindicalismo, piratas e cabelo Chanel: leituras de reciclagem cultural em obras de Laerte. 2014. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.

PARSON, Sean; LEESON-SCHATZ, Joseph. (orgs.). Superheroes and masculinity: unmasking the gender performance of heroism. Lanham: Lexington Books, 2020.

PEREZ, Olívia; RICOLDI, Arlene. A quarta onda feminista: interseccional, digital e coletiva. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE CIÊNCIA POLÍTICA (ALACIP), 10., 2019. Monterrey. Anais [...]. Monterrey: ALACIP, 2019. Disponível em: https://alacip.org/cong19/25-perez-19.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

PIRES, Maria Francisca da Conceição Pires. Outras mulheres, outras condutas: feminismos e humor gráfico nos quadrinhos produzidos por mulheres. ArtCultura, Uberlândia, v. 21, n. 39, p. 71-87, jul./dez. 2019a.

PIRES, Maria Francisca da Conceição Pires. Mulheres desregradas: autorretratos e o corpo grotesco nos cartuns de Chiquinha. Topoi, Rio de Janeiro, v. 20, n. 41, p. 302-316, maio/ago. 2019b.

ROBBINS, Trina. The great women superheroes. Northampton: Kitchen Sink, 1997.

ROBBINS, Trina. Pretty in ink: north american women cartoonists, 1896-2013. Seattle: Fantagraphics, 2013.

ROBBINS, Trina. Babes in arms: women in comics during the Second World War. New Castle: Hermes Press, 2017.

SCOTT, Joan. História das mulheres. In: BURKE, Peter (org). A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: UNESP, 1992. v.1. p. 75-85.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995.

THEODORO, Hadriel. Transgeneridade, mídia e consumo: um estudo de caso das visibilidades midiáticas de Laerte Coutinho. 2016. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) – Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2016.

WHALEY, Deborah Elizabeth. Black women in sequence: re-inking comics, graphic novels and anime. Seattle e Londres: University of Washington Press, 2016.

WROBEL, Jasmin. História(s) redesenhada(s): visualizando analogias entre hoje e o passado – periferias urbanas, resistência negra e vozes femininas na obra de Marcelo D’Salete. Artcultura, Uberlândia, v. 21, n. 39, p. 99-116, jul./dez. 2019.

Published

2020-12-22

How to Cite

GOMES, Ivan Lima. Women in/and comics: bibliographic notes. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 31, p. e0107, 2020. DOI: 10.5965/2175180312312020e0107. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180312312020e0107. Acesso em: 17 jul. 2024.