Between the country and the city: memories and preservation of the Fazenda do Quilombo (Quilombo Farm) in Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175180303012011148Keywords:
memory, history, heritageAbstract
The article discusses how to reflect on history, memory and preservation of cultural property from the contact with cultural heritage in educational visits. We presuppose that the subjects in situations of educational present and offer new directions for cultural heritage. The visitors create narratives, where they explain their choices, confronting speeches and lectures from experts, collections, objects and historiographical visions.
Downloads
References
BUENO, B. O. et. alii. Histórias de vida e autobiografias na formação de professores e profissão docente (Brasil, 1985-2003). Educação e Pesquisa, v. 32, n.2, p.385-410, maio/ago.2006.
FIPEL – FACUDADES INTEGRADAS DE PEDRO LEOPOLDO. Instituto Superior de Educação de Pedro Leopoldo – Projeto Pedagógico do Curso de História. HISTÓRIA. Pedro Leopoldo, MG. 2004.
FIPEL – FACUDADES INTEGRADAS DE PEDRO LEOPOLDO. Instituto Superior de Educação de Pedro Leopoldo. Fazenda do Quilombo. Memória e preservação (Relatório de visita). 3º. período Curso Normal Superior. Pedro Leopoldo, 2005.
GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Memória, História e (re) invenção educacional: uma tessitura coletiva na escola pública. In: MENEZES, Maria Cristina (Org.) Educação, memória, história: possibilidades, leituras. Campinas. SP: Mercado das letras, 2004, p. 287-330.
______________. Imagens entrecruzadas de infância e de produção de conhecimento histórico em Walter Benjamin. IN: FARIA, Ana Lúcia Goulart de, et al (Org.) Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. Campinas, SP: Autores Associados, 2002. p. 48-68.
GONÇALVES, José Reginaldo Santos. A retórica da perda: os discursos do patrimônio cultural no Brasil.Rio de Janeiro: Editora UFRJ; IPHAN, 1996.
____________. Ressonância, materialidade e subjetividade: as culturas como patrimônios.Horizonte antropológico. [online]. 2005, vol.11, n.23, pp. 15-36.
MILLS, C. Wright. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.
MIRANDA, Sônia Regina. Lugares de memória, espaços de formação: elos invisíveis na constituição do conhecimento histórico de professores. In: ZAMBONI, E. e FONSECA, S.G. Espaços de formação do professor de história. Campinas, Papirus, 2008. p.261-280.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história; os fundamentos da ciência histórica.Brasília: UNB, 2001.
SHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação.Lisboa: Dom Quixote, 1997. p.77-92.
SILVA, Gislene. O sonho da casa de campo: jornalismo e imaginário de leitores urbanos.Florianópolis: Insular, 2009.
WILLIAMS, Raymond. O campo e a cidade: na história e na literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Tempo e Argumento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published by the magazine are for free use, destined for educational purposes and not commercial. The copyrights are all granted to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Tempo e Argumento magazine or of the Postgraduate Program in History of the Universidade do Estado de Santa Catarina.