Education and cultural heritage: town and country as identity settings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180303012011030

Keywords:

education, heritage, countryside, town

Abstract

The paper aims at relating popular education, cultural heritage, town and country, putting together studies on material and intangible culture aspects. It also aims at contributing to fostering innovative practices and knowledge about memory settings, such as museums, including social movements and popular education. The paper also addresses concepts such as ways of life, sometimes forgotten and almost invisible in the mainstream documents and “official” material culture collections and exhibitions. The paper then explores relations, contradictions and a plethora of collective and personal exchanges, showing how unexpected issues relating to heritage and popular education can prove useful and fruitful.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizabete Tamanini, Universidade da Região de Joinville

Dra. Em Educação – UNICAMP/SP. Profa. Mestrado em Educação - UNIVILLE/S/Gerente de Patrimônio Cultural/FCJ/Prefeitura de Joinville.

Zilma Isabel Peixer, Universidade Federal de Santa Catarina

Dra. Em Ciências Sociais – PUC/SP. Profa. UFSC/SC.

References

ABREU, R. & CHAGAS, M. Memória e Patrimônio. Ensaios Contemporâneos. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

AMARAL, Dulce Vidigal do. A cartografia a serviço do imaginário no tempo e no espaço. In: Espaço e geografia. Ano 2, n. 1. Brasília: Instituto de Ciências Humanas, Universidade de Brasília, 1998.

BENJAMIM, W. Sobre o conceito de História. In: Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Cia das Letras, 1994.

CALVINO, Ítalo. As Cidades Invisíveis. São Paulo: Cia das Letras, 1998.

CHAUI, M. O que é ideologia. São Paulo: Brasiliense, 1981.

FALKEMBACH, E. M. F. Socialização e Individuação. Ijui: Fronteiras da Educação/UNIJUI, 2006.

FERNANDES, J.R. Educação Patrimonial e Cidadania: uma proposta alternativa para o ensino de História. Revista Brasileira de História, 13, 1993.

FREIRE, P.Pedagogia da esperança: um encontro com a pedagogia do oprimido. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

_________Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

____________________________________. Pedagogia da Tolerância. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

FUNARI, P. P. A. ORSER,C. E. Jr, SCHIAVETTO, S. N. O. (Orgs.) . Identidades, discurso e poder: estudos da Arqueologia contemporânea. 1. ed. São Paulo: Annablume, 2005.

FUNARI, P. (Org.) Cultura material e arqueologia histórica. Campinas: São Paulo, UNICAMP. F.C.H., 317 p. (Coleção Ideias), 1998.

FUNARI, P. O papel da cultural material urbana na construção de uma memória histórica. In: Cidade e Memória. Porto Alegre: Prefeitura Municipal, 1995.

HABWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

HALL, S. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. In: Liv Sovik (Org) Belo Horizonte: EdUFMG, Brasília, UNESCO, 2003.

KROURY, Y. A. Documentos orais e visuais: organização e usos coletivos. In: REVISTA DO ARQUIVO MUNICIPAL. Memória e ação cultural. São Paulo: Departamento do Patrimônio Histórico, 1991.

LE GOFF, Jaques; NORA, Pierre. História novos problemas. São Paulo: Francisco Alves, 1979.

LEVIS-STRAUSS, C. O pensamento selvagem. São Paulo: Nacional, 1976.

LOVISOLO, Hugo. A memória e a formação dos homens.In: Estudos históricos. Rio de Janeiro: Vértice, 1989.

MARTINS, J.S. A sociedade vista do abismo: novos estudos sobre exclusão, pobreza e classes sociais. Petrópolis: Vozes, 2002.

_____________ A reforma agrária e os limites da democracia na “Nova República”. São Paulo: Hucitec, 1986.

Ministério da Cultura. Política Nacional de Museus. Departamentos de Museus e Centros Culturais. Relatório de Gestão 2003/2004. Brasília- MinC/IPHAN/ DEMU, 2005.

ORTIZ, R. A Mundialização e Cultura. São Paulo: Brasiliense, 1996.

PEIXER, Z. I. A cidade e seus tempos: o processo de constituição do espaço urbano em Lages. Lages: Ed. UNIPLAC, 2002.

PESSOA MORAIS, J. Saberes em Festa. Goiânia: Kelps/UCG, 2006.

POLLAK, Michael Memória, esquecimento, silêncio. In: Estudos Históricos (3), Memória. São Paulo: Vértice, 1989.

RODRIGUES, M. Preservar e Consumir: o patrimônio histórico e o turismo. In: Turismo e Patrimônio Cultural, P.P.A. Funari& J. Pinsky (Orgs), São Paulo Contexto, 2001.

TAMANINI, Elizabete. Museu Arqueologia e o Público. In: FUNARI, P.(Org.) Cultura material e arqueologia histórica. Campinas: São Paulo, UNICAMP. F.C.H., 317 p. (Coleção Ideias), 1998.

TAMANINI, Elizabete. Vidas transplantadas: museu, educação e a cultura material na (re) construção do passado. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas/SP: Faculdade de Educação, 2000.

TAMANINI, Elizabete; GRUN, Mauro; PEIXER, Zilma, I. Desertos Verdes e Azuis. In: BRAVO, Álvaro. Ciudades, Medioambiente & Sostenibilidad. Sevilla: ArcBel. 2007.

TAMANINI, Elizabete; PEIXER, Zilma I. Turismo, Cultura e Identidade – a interface com os museus e a educação patrimonial. SEABRA, Giovanni (org). Turismo de Bse Local: Identidade cultural e desenvolvimento regional. João Pessoa: UFPB ed., 2007.

Published

2011-06-17

How to Cite

TAMANINI, Elizabete; PEIXER, Zilma Isabel. Education and cultural heritage: town and country as identity settings. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 3, n. 1, p. 30–50, 2011. DOI: 10.5965/2175180303012011030. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180303012011030. Acesso em: 21 nov. 2024.