Wandering and exile in soul music: the Black-Rio movement in the 70’s to the Quarteirão do Soul in Belo Horizonte, 2010

Authors

  • Rita Aparecida da Conceição Ribeiro Minas Gerais State University image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180302022010154

Keywords:

Soul music, back identity, mass culture

Abstract

The twentieth century witnessed several diasporas. Some of them clearly addressed by the vehicles of mass communication, others less so. This study addresses the emergence of a movement of affirmation of black identity in Brazil, the movement Black-Rio, which appeared in the mid-70s. It suffered persecution, not only on the political side, but also from the media, until its extinction in the same decade. The importance of the Black-Rio was confirmed thirty years later, with the constitution of the Quarteirão do Soul in Belo Horizonte, a movement with similar ideology. It started downtown in 2004 with a group of friends, became a space of sociability and affirmation of black identity and, like its predecessor, begins to suffer harassment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rita Aparecida da Conceição Ribeiro, Minas Gerais State University

Publicitária, Mestre em Comunicação Social, Doutora em Geografia. Professora do Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade do Estado de Minas Gerais

References

AQUINO, Maria Aparecida de. Censura, imprensa, estado autoritário (1968-1978). São Paulo: EDUSC, 1999.

ARAÚJO, Paulo César de. Eu não sou cachorro, não. Rio de Janeiro: Record, 2005.

BAHIANA, Ana Maria. Almanaque dos anos 70. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006a.

______. Nada será como antes: MPB anos 70 - 30 anos depois. Rio de Janeiro: Ed. Senac-Rio, 2006b.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.

______. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

CHAUÍ, Marilena. Simulacro e poder. São Paulo: Editora da Fundação Perseu Abramo, 2006.

DOPS: a lógica da desconfiança. 2 ed. Rio de Janeiro: Secretaria de Estado de Justiça; Aperj, 1996. 77 p.

ESSINGER, Silvio. Batidão: uma história do funk. Rio de Janeiro: Record, 2005.

FRIAS, Lena. Black Rio - O Orgulho (Importado) de Ser Negro no Brasil. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 17 jul. 1976. Caderno B.

GIACOMINI, Sonia Maria. A alma da festa: família, etnicidade e projetos num clube social da Zona Norte do Rio de Janeiro - o Renascença Clube. Belo Horizonte: Ed. UFMG; Rio de Janeiro: IUPERJ, 2006.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Anuário estatístico do Brasil 1959. Rio de Janeiro: IBGE, 1959. v. 20.

______. Anuário estatístico do Brasil 1970. Rio de Janeiro: IBGE, 1970. v. 31.

JORGE, Fernando. Cala a boca, jornalista! o ódio e a fúria dos mandões contra a imprensa brasileira. São Paulo: Novo Século, 2008.

KARNAL, Leandro et al. História dos Estados Unidos: das origens ao século XXI.São Paulo: Contexto, 2007.

KUCINSKI, Bernardo. Jornalistas e revolucionários. São Paulo: Ed. Página Aberta, 1991.

LEAMING, Bárbara. Orson Welles. Porto Alegre: L&PM, 1987.

MELLO, Zuza Homem de. A era dos festivais: uma parábola. São Paulo: Ed. 34, 2003.

MIDANI, André. Música, ídolos e poder: do vinil ao download. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

MOTTA, Nelson. Noites tropicais. Rio de Janeiro: Objetiva, 2000.

______. Vale tudo: o som e a fúria de Tim Maia. Rio de Janeiro: Objetiva, 2007.

MUGGIATI, Roberto. Blues: da lama à fama. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

NOVAES, Adauto (Org.). Anos 70: ainda sob a tempestade. Rio de Janeiro: Ed. Senac Rio, 2005.

Os Arquivos das Polícias Políticas: reflexos de nossa história contemporânea.Arquivo Público do Estado do Rio de Janeiro.Rio de Janeiro, 1994.

ROCHA, Amara. Nas ondas da modernização: o rádio e a TV no Brasil de 1950 a 1970. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2007.

SANTOS, Boaventura de Souza. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1989.

SAUNDERS, Frances Stonor. Quem pagou a conta? Rio de Janeiro: Record, 2008.

SEVERIANO, Jairo; MELLO, Zuza Homem de. A canção no tempo: 85 anos de músicas brasileiras. São Paulo: Ed. 34, 1998. v. 2: 1958-1985.

SKIDMORE, Thomas E. Uma história do Brasil. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

SODRÉ, Muniz. Claros e escuros: identidade, povo e mídia no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1999.

SODRÉ, Nelson Werneck. História da imprensa no Brasil. Rio de Janeiro: Mauad, 1999.

THAYER, Allen. Black Rio - Brazilian Soul and DJ Culture’s Lost Chapter. Illustration by Alberto Forero. Revista Waxpoetics, New York, n. 16, abr./maio 2006. p. 88-106.

THOMPSON, John B. A midia e a modernidade:uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 1998.

______. Ideologia e cultura moderna. Petrópolis: Vozes, 2002.

VIANNA, Hermano. O mundo funk carioca. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.

WILLIAMS, Raymond. Palavras-chave. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teoria e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 7-72.

Published

2010-12-09

How to Cite

RIBEIRO, Rita Aparecida da Conceição. Wandering and exile in soul music: the Black-Rio movement in the 70’s to the Quarteirão do Soul in Belo Horizonte, 2010. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 154–180, 2010. DOI: 10.5965/2175180302022010154. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/tempo/article/view/1804. Acesso em: 13 may. 2024.