Orquestra Errante, sixteen years of experimental practice in an academic environment

interview with Rogério Costa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530410022025e0105

Keywords:

free improvisation, experimental practices, musical academy, collective creativity

Abstract

This interview with Prof. Dr. Rogério Costa, professor at Universidade de São Paulo and researcher in improvisation, discusses the experience of Orquestra Errante, organized by him since 2009. The group is focused on the practice of Free Improvisation and collective experimentation, sustaining itself through a particular informal, horizontal and self-managed organization. Our main focus here is the strategies for maintaining the group’s existence, in order to encourage reflection and discussion about possible resource for long-term sustainability of experimental projects in the Brazilian academic context, as well as the challenges faced by these projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucca Perrone Totti, Universidade de São Paulo

Mestrando em Sonologia - Processos Criativos pelo PPGMUS da ECA/USP. É graduado em Licenciatura em Música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). 

Rogério Luiz Moraes Costa, Universidade de São Paulo

Possui Licenciatura em Artes com Habilitação em Música pela Universidade de São Paulo (1983), mestrado em Musicologia pela Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003). Realizou pós-doutorado em Paris, França, na Université Paris 8, sob a supervisão do professor e musicólogo Makis Solomos. É professor livre docente e pesquisador vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Música da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Faz parte da equipe de pesquisadores do NuSom (Núcleo de Pesquisa em Sonologia da USP) coordenado pelo professor Fernando Iazzetta e sediado no Departamento de Música da ECA/USP. Atua como saxofonista e flautista em grupos que se dedicam à música experimental e à livre improvisação. 

References

COSTA, Rogério Luiz Moraes. Na Orquestra Errante Ninguém Deve Nada a Ninguém ou... Como Preparar um Ambiente Propício à Prática da Livre Improvisação. Música Hodie, v. 13, n. 1, 2013, p. 279-286.

COSTA, Rogério Luiz Moraes. Música Errante: o jogo da improvisação livre. São Paulo: Perspectiva/FAPESP, 2016.

COSTA, Rogério Luiz Moraes. Orquestra Errante: uma prática musical entranhada na vida. Revista Música, v. 20, n. 1, 2020, p. 309-328.

COSTA, Rogério Luiz Moraes. Orquestra Errante: Improvising Assemblages Facing the Totalitarian Assemblage. In: DE ASSIS, Paulo; GIUDICI, Paolo (Orgs.). Machinic Assemblages of Desire: Deleuze and Artistic Research 3. Ghent: Leuven University Press, 2021, p. 339-350.

INÁCIO, Romulo Alex. Fora da temporalidade: The Art Ensemble of Chicago e a Práxis Criativa Negra. 2024. Dissertação (Mestrado em Processos de Criação Musical) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2024.

Published

2025-10-28

How to Cite

TOTTI, Lucca Perrone; COSTA, Rogério Luiz Moraes. Orquestra Errante, sixteen years of experimental practice in an academic environment: interview with Rogério Costa. Orfeu, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. e0105, 2025. DOI: 10.5965/2525530410022025e0105. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/27208. Acesso em: 5 dec. 2025.