"She had the occupation of singer": the Rio de Janeiro Music Conservatory and female professionalization in sacred environment (1853-1873)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530409012024e0104

Keywords:

Rio de Janeiro Music Conservatory, Rio de Janeiro in the 19th century, working women in music, Religious festivities, devotion of Saint Cecilia

Abstract

Work was part of the daily lives of more than half of the women who lived in Rio de Janeiro during the 19th century. The objectives of this research are to analyze the impact of the creation of the class of Rudiments and Singing for the Female Sex and of Singing at the Conservatory of Music on the training and professionalization of women in sacred environment during the years 1853 to 1873 and to analyze their social networks and their connection with class entities. Using as references Edward Thompson, Claude Dubar and Jean Sirinelli, using as sources periodicals from the Digital Hemeroteca of the National Library, institutional documents, records from the Familysearch website and recent studies, it is concluded that this institution promoted professional training for women from less privileged classes, allowing them to work as singers in churches, occupy leadership positions in the Devotion of Santa Cecilia, developing a professional and personal identity, as well as social relationships mediated by Christian principles, obtaining, in addition to their subsistence, visibility and social status.

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Author Biography

Clara Fernandes Albuquerque, Federal University of Rio de Janeiro

Clara Fernandes Albuquerque é doutora em Música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO, mestra em Musicologia pela UFRJ, bacharel em Cravo pela mesma instituição e tem Licenciatura em Educação Artística com habilitação em Música pela UNIRIO. É professora concursada de Educação Musical do Colégio Pedro II desde 2008 e cravista acompanhadora da Escola de Música da UFRJ desde 2010. Vem atuando no curso de Extensão da UFRJ como professora de cravo e de Teoria e Percepção Musical. Participa do grupo de pesquisa GEPEAMUS. Suas áreas de atuação e investigação são Ensino e Execução de Cravo, Performance Historicamente Informada, Educação Musical, Percepção Musical, História da Educação Musical e Estudos de Gênero e Música.

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Published

2024-09-19

How to Cite

ALBUQUERQUE, Clara Fernandes. "She had the occupation of singer": the Rio de Janeiro Music Conservatory and female professionalization in sacred environment (1853-1873). Orfeu, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. e0104, 2024. DOI: 10.5965/2525530409012024e0104. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/25696. Acesso em: 24 nov. 2024.