Self-regulation of learning and music memorization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0202

Keywords:

self-regulation, learning, musical memorization, Cognitive Social Theory

Abstract

The learning process requires engagement of the subjects in the different situations in which they are inserted. The singularities and subjectivities intertwined in these paths show the particularities and complexities that the learning process requires. When we teach how to perform a musical instrument, we cannot forget the demand that this activity requires, especially for students, namely, the development of various cognitive, metacognitive, motivational and behavioral skills. The theory of self-regulation from the socio-cognitive paradigm has been a contribution to the educational field, especially in the understanding and more assertive conduction of musical learning processes. Focusing on the self-regulatory sub-processes, this article proposes to bring some discussions from a doctoral study that had as main objective to investigate how students engaged in children's orchestras self-regulate their musical practices and their involvement in the learning of musical memorization.

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Author Biographies

Mônica Cajazeira Santana Vasconcelos, State University of Feira de Santana

Doutora em Educação Musical (UFBA), mestre em Educação Musical (UFBA), possui Especialização em Metodologia da Didática do Ensino Superior pela Fundação Visconde de Cairu e em Arte Educação pela Faculdade São Luís de França; é graduada em Piano pela Universidade Católica do Salvador (1993). Atuou como Professora formadora no Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (2011, 2013-2014) e como coordenadora de Área do Subprojeto Musicando a Escola (PIBID de Música da UEFS) em 2014-2017. Atualmente é Professora Assistente da Universidade Estadual de Feira de Santana - BA (UEFS), atuando no curso de Licenciatura em Música (LICEMUS). É coordenadora do Grupo de Estudos Autorregulação de Aprendizagem Musical, pesquisadora do Grupo de Estudos Contemporâneos em Música (GecoM), atuando principalmente nos temas: autorregulação da aprendizagem, ensino de piano e teclado (individual e coletivo), ensino de música na escola, cognição musical e psicologia da música. Também é Analista Universitário na unidade de gestão cultural da UEFS, Centro Universitário de Cultura e Arte (CUCA).

Diana Santiago, Federal University of Bahia

Professora Associada PROPAP (aposentada) da UFBA, criou e lidera desde 1995 o Núcleo de Pesquisa em Performance Musical e Psicologia da mesma universidade. Graduada em Piano (UFBA, bolsas PIBIC CNPq), Mestre em Música (Eastman School of Music, bolsa CAPES), Doutora em Música (UFBA), tendo realizado pós-doutorado no Royal College of Music de Londres (bolsa CAPES, 2015). Pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e Tecnológico (CNPq) desde 2003. Publica ativamente na área, atuando ainda em conselhos editoriais de diversos periódicos brasileiros e como consultora Ad-hoc da CAPES e do CNPq. Tem experiência na área de Artes/Música, com ênfase em Execução Musical e Educação Musical, atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia da música, cognição musical, performance musical, piano, currículo em música e desenvolvimento musical humano.

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Published

2023-10-20

How to Cite

VASCONCELOS, Mônica Cajazeira Santana; SANTIAGO, Diana. Self-regulation of learning and music memorization. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. e0202, 2023. DOI: 10.5965/2525530408012023e0202. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/24118. Acesso em: 22 dec. 2024.