Political Disputes in Brazilian Rock in Times of Bolsonarism: demystifying the Progressive Inherence of Rock from Douglas Kellner

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0104

Keywords:

Brazilian rock, bolsonarism, policy

Abstract

This article seeks to demonstrate the political disputes that permeated the Brazilian rock scene during the Bolsonarism period, in order to demystify the idea that rock is inherently progressive. To do so, we base ourselves on the reflections of the philosopher Douglas Kellner, especially on his work on media culture and its dichot-omies. By adopting Kellner’s perspective, the research argues that Brazilian rock, as well as other forms of cultural expression, is not intrinsically progressive or conservative, but rather a field of dispute where different ideologies and interests manifest themselves. Through the analysis of these political disputes, the study contributes to a more complex and nuanced understand-ing of the role of rock music in the Brazilian sociopolitical context.

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Author Biographies

Amanda Muniz Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora Adjunta de Prática Penal e Processo Penal na Universidade Federal de Juiz Fora. Advogada. Doutora em Direito Política e Sociedade pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC e Mestra em Teoria e História do Direito pela mesma Universidade. Coordenadora do Contra Legem: Núcleo de Estudos em Direito e Humanidades (UFJF/CNPq). Membro da Italian Society for Law and Literature, da Rede Brasileira de Direito e Literatura (RDL) e da Graphic Justice Research Alliance. Possui como temas de pesquisa: crítica feminista do direito (justiça reprodutiva; feminist jurisprudence/feminist legal studies) e os estudos de direito e literatura (law and literature; cultural legal studies; direito e cultura pop).

Rodolpho Alexandre Santos Melo Bastos, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Professor Colaborador de História na Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná (UNICENTRO) - Departamento de História. Doutor em História Global pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGH - UFSC). Mestre em História Social pela Universidade Estadual de Montes Claros (PPGH - UNIMONTES). Possui pós-graduação em Filosofia (2011/2012), graduação em História (2003/2007) e graduação (trancada) em Filosofia, todos, pela Unimontes. Vice coordenador do Contra Legem: Núcleo de Estudos em Epistemologia Jurídica (CNPq/UNIPAMPA). Integrante do MERIDIANUM: Núcleo Interdisciplinar de Estudos Medievais (CNPq/UFSC). Integrante do HUMANITAS: Núcleo de Pesquisa em Epistemologias, Práticas e Saberes Interdisciplinares (CNPq/UFSC). Integrante do projeto de extensão "Interlaced Strands: Mediterranean images and the south american pathos". Membro da Associação Nacional de História (ANPUH). Membro da Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia (SBTHH). Pertence a equipe editorial da revista ANANKE - Revista Científica Independente ISSN - 2596-0180.Tem experiência na área de Filosofia e História nos seguintes temas: Epistemologia, Teoria da História e História Global. Imaginários Sociais, Estudos de Presença, Entrelaçamentos Culturais e Transtemporalidades; Recepção do Medievo no presente e Modelos de Feminilidades em Discursos Clericais Medievais; Narrativas Audiovisuais, Teoria da Imagem e Teoria do Cinema; Cinema Bíblico e Cinematografia Mariana.

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Published

2023-09-08

How to Cite

OLIVEIRA, Amanda Muniz; BASTOS, Rodolpho Alexandre Santos Melo. Political Disputes in Brazilian Rock in Times of Bolsonarism: demystifying the Progressive Inherence of Rock from Douglas Kellner. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0104, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0104. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23841. Acesso em: 17 jul. 2024.