Tarsila’s mother:Rediscovering the Piano Works of Lydia do Amaral

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0106

Keywords:

Lydia do Amaral, Amaralpiano, compositions, unknown composers, women composers

Abstract

This article describes the discovery of a collection of piano manuscripts by composer Lydia do Amaral (1855?-1948), which remained in almost total oblivion until 2017, when they were found by family members inside a trunk at one of the family's farms, close to Capivari (SP). To better understand the value of her works, the article has the following objectives: (1) to conduct a brief biographical survey of the composer, based on interviews with her family members and on a few bibliographical sources that mention her; (2) to situate her pieces within their historical context, also considering the situation and the limits imposed by society on a woman composer in Brazil at that time; (3) to present analyses and descriptions of excerpts from three representative works from the collection. As a result, the article demonstrates the high compositional quality and artistic refinement of Lydia do Amaral’s oeuvre, encouraging other pianists and researchers to explore this collection.

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Author Biographies

Durval Cesetti, Federal University of Rio Grande do Norte

Durval Cesetti completou seu doutorado, mestrado e bacharelado na McGill University (Canadá). Seu trabalho de pesquisa sobre música brasileira tem gerado a publicação de várias partituras inéditas, disponíveis no site da Escola de Música da UFRN. Seus artigos foram publicados em periódicos como The Musical Times, Per Musi, Latin American Music Review e Musica Hodie. Como camerista, colabora frequentemente com inúmeros músicos de renome internacional e, como solista, apresentou-se com diversas orquestras, sob a regência de maestros como André Muniz, Elena Herrera, Jean-Michaël Lavoie, Juan Paulo Gómez, Kirk Trevor e Linus Lerner. Em 2015, foi bolsista pós-doutoral da CAPES, atuando como Visiting Fellow da McGill University por um ano. Em 2016, realizou sua estreia no Carnegie Hall, a convite da Fundação Ars Activa, e recebeu o título de Professor Visitante Honorário do Conservatório de Música de Tianjin (China).

Nan Qi, Federal University of Rio Grande do Norte

Natural de Tianjin (China), a Profa. Nan Qi completou seu PhD em Educação Musical pela University of Western Ontario (Canadá), seu mestrado pela McGill University (Canadá) e seu bacharelado pelo Conservatório de Música de Tianjin (China). Seus interesses de pesquisa incluem temas como aprendizagem transformadora, cidadania artística, multiculturalismo, imigração e música comunitária. Apresentou seus trabalhos de pesquisa em várias conferências internacionais, em países como Estados Unidos, Irlanda, Brasil e China, e também publicou em periódicos como Per Musi (Brasil), Opus e Action, Criticism and Theory for Music Education. É Secretária de Adjunta de Relações Internacionais da UFRN, membro do conselho editorial da revista Canadian Music Educator e fundadora da rede de pesquisa CReArC (Copenhagen Centre for Research in Artistic Citizenship), que reúne professores de universidades do Quênia, Dinamarca, Suécia, Estados Unidos e Brasil. Tem mais de vinte anos de experiência ensinando piano e também é coordenadora do Coral Infantojuvenil da UFRN.

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Published

2023-10-02

How to Cite

CESETTI, Durval; QI, Nan. Tarsila’s mother:Rediscovering the Piano Works of Lydia do Amaral. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0106, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0106. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23641. Acesso em: 22 dec. 2024.