Reflections on music and politics in the Republic at the end of 19th Century and programmatic proposals for Ave, Libertas!, by Leopoldo Miguez, and Série Brasileira, by Alberto Nepomuceno

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0101

Keywords:

politics, Republic, Leopoldo Miguéz, Alberto Nepomuceno

Abstract

This text addresses politics and music at the beginning of the Republic of Brazil. The objects of study are the trajectory of two composers of the time: Leopoldo Miguéz and Alberto Nepomuceno. Both composers were convinced republicans and important directors of the National Institute of Music in Rio de Janeiro. The works addressed, Ave, Libertas! by Leopoldo Miguéz, and Série Brasileira by Alberto Nepomuceno express homage, commemoration, nationalism in music, and also express programmatic elements that are sometimes not explicit. Finally, the text proposes programs inferred from the musical structure for the works.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Norton Dudeque, Federal University of Paraná

Possui mestrado em Performance musical - University Of Western Ontario (1991), mestrado em Musicologia pela Universidade de São Paulo (1997), doutorado em Música (Ph.D.) - University of Reading (2002). Realizou estágio pós-doutoral no Kings College em Londres (2012). Atualmente é professor associado aposentado da Universidade Federal do Paraná e atua no Programa de Pós-Graduação em Música da UFPR. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Teoria e análise musical, atuando principalmente nos seguintes temas: análise musical, musicologia, teoria musical, música brasileira dos séculos XIX e XX.

References

ALMEIDA, Renato. História Da Música Brasileira. Rio de Janeiro: F. Briquiet & Comp., 1942.

ALVIM CORRÊA, Sérgio Nepomuceno. Alberto Nepomuceno: Catálogo Geral. Rio de Janeiro: Funarte/INM, 1996.

ALVIM CORRÊA, Sérgio Nepomuceno. Leopoldo Miguéz, Catálogo de Obras. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Música, 2005.

ANDRADE, Mário de. Ensaio Sobre a Música Brasileira. São Paulo: Martins Fontes, 1972.

ANDRADE, Mário de. Dicionario Musical Brasileiro. Org. Oneyda Alvarenga e Flávia Toni. São Paulo: Ministério da Cultura: Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo, 1989.

AZEVEDO, Luiz Heitor Corrêa de. 150 Anos de Música No Brasil. Rio de Janeiro: José Olympio, 1956.

BOMFIM ANDRADE, Clarissa L. A Gazeta Musical: positivismo e missão civilizadora nos primeiros anos da República no Brasil. São Paulo: Editora UNESP, 2013.

BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. São Paulo: Cultrix, 2006.

BRANDÃO, Dolores Castorino. A formação do acervo da Biblioteca Alberto Nepomuceno. Revista Brasileira de Música, n. 31, v. 1, p. 81-95, 2018.

BRASIL. Lei n.o 3.353, de 13 de maio de 1888. Declara extinta a escravidão no Brasil. Coleção de Leis do Brasil, 1888.

BRASIL. Decreto no 143, de 12 de Janeiro de 1890. Extingue o Conservatorio de Musica e crêa o Instituto Nacional de Musica. Coleção de Leis do Brasil, v. 1, fasc. 1o, p. 24 1890.

BRASIL. Decreto n.o 6.621, de 29 de agosto de 1907. Approva o regulamento do Instituto Nacional de Musica. Coleção de Leis do Brasil, 1907.

CARVALHO, Flávio. O retorno de Alberto Nepomuceno ao Rio de Janeiro em 1895: a recepção do compositor pelos jornais cariocas. Rotunda, n. 2, p. 57-89, 2003.

CASCUDO, Teresa. Relacões musicais luso-brasileiras em finais do século XIX. Camões: Revista de Letras e Culturas Lusófonas, v. 11, p. 136-141, 2000.

DUDEQUE, Norton. Realismo Musical, Nacionalismo e a Série Brasileira de Nepomuceno. Música em Perspectiva, n. 3, v. 1, p. 136-163, 2010.

DUDEQUE, Norton. Program, Tonality, and Sonata Deformation in Leopoldo Miguéz’s Symphonic Poems. Musica Theorica, v. 6, n. 2, p. 21-64, 2021a.

DUDEQUE, Norton. Ave, Libertas!, Op. 18 de Leopoldo Miguéz, Considerações Sobre a Estrutura Musical. Opus, v. 27, v. 1, p. 1-23, 2021b.

GUANABARINO, Oscar. Transcrições Guanabarinas: Antologia Crítica – O Paiz (1884–1889). Ed. Luiz Guilherme D. Goldberg, Amanda Oliveira e Patrick Menuzzi. Porto Alegre: LiquidBook, 2019a. v. 1.

GUANABARINO, Oscar. Transcrições Guanabarinas: Antologia Crítica – O Paiz (1890–1899). Ed. Luiz Guilherme D. Goldberg, Amanda Oliveira e Patrick Menuzzi. Porto Alegre: LiquidBook, 2019b. v. 2.

MAGALDI, Cristina. Music in Imperial Rio de Janeiro: European Culture in a Tropical Milieu. Lanham, Md.: Scarecrow Press, 2004.

MARCONDES, Marcos Antônio (ed.). Enciclopédia da Música Brasileira: popular, erudita e folclórica. 3. ed. São Paulo: Art: Publifolha, 2000.

MARTINS, Wilson. História da inteligência brasileira. São Paulo: Cultrix: EDUSP, 1977.

PEREIRA, Avelino Romero. Música, Sociedade e Política: Alberto Nepomuceno e a República Musical. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007.

PEREIRA, Avelino Romero. Leopoldo Miguéz, um Prometeu na República. Revista Brasileira de Música, v. 31, n. 1, p. 141-161, 2018.

PEQUENO, Mercedes Reis. Brazilian Music Publishers. Inter-American Music Review, v.9, n. 2, p. 91-104, 1988.

PEQUENO, Mercedes Reis. Impressão musical no Brasil. In: MARCONDES, Marcos Antônio (ed.). Enciclopédia da Música Brasileira: popular, erudita e folclórica. 3. ed. São Paulo: Art: Publifolha, 2000. p. 370-379.

SCHWARCZ, Lilia M. As barbas do imperador: D. Pedro II, um monarca nos trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SCHWARCZ, Lilia M.; STARLING, Heloisa M. Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

SOUSA, Miranda B. T. R. Nunes de. Brazilian Series by Alberto Nepomuceno: Race, Philosophy and Political Agency in Symphonic Music at the Turn of the Twentieth Century. Pittsburgh: University of Pittsburgh, 2020.

SQUEFF, Enio; WISNIK, José Miguel. O Nacional e o popular na cultura brasileira: música. São Paulo: Brasiliense, 2001.

VERMES, Mónica. Por uma renovação do ambiente musical brasileiro: O relatório de Leopoldo Miguez sobre os conservatórios europeus. Revista Eletrônica de Musicologia, v. 8, 2004. Disponível em: http://www.rem.ufpr.br/_REM/REMv8/rem8.html.

VIDAL, João. Formação germânica de Alberto Nepomuceno: estudos sobre recepção e intertextualidade. Rio de Janeiro: Escola de Música da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014.

VOLPE, Maria Alice. Algumas considerações sobre o conceito de romantismo musical no Brasil. Brasiliana: Revista da Academia Brasileira de Música, v. 5, p. 36-46, 2000.

VOLPE, Maria Alice. Indianismo and Landscape in the Brazilian Age of Progress: Art Music from Carlos Gomes to Villa-Lobos, 1870s-1930s. Tese (Doutorado) – University of Texas, Austin, 2001.

Published

2023-08-29

How to Cite

DUDEQUE, Norton. Reflections on music and politics in the Republic at the end of 19th Century and programmatic proposals for Ave, Libertas!, by Leopoldo Miguez, and Série Brasileira, by Alberto Nepomuceno. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0101, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0101. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23629. Acesso em: 17 jul. 2024.