Pretext, context, hypertext, more text: Libras’ class in music courses from their texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0105

Keywords:

special musical education, teaching formation, deaf people, Libras’ class

Abstract

This article aims to reflect on the music teacher’s future formation and its practice in the classroom with deaf students. The Libras is a graduation requirement because functional communication with deaf people is essential to the teaching and learning process. For this reason, educational workers must furnish themselves with this language. For realizing this objective, this research is made by a documental analysis with a quality approach, focusing on examining the Libras course’s essential bibliographical references, teaching curriculum’s definition, and Libras classing course load. Besides, we also explored the objectives presented by Libras’ course in its educational programs taken in music courses by Brazilian degree institutions in order to add more practicing tools to future music teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina dos Santos Martins, Faculdade de Música do Espírito Santo

Licenciada em Música pela Faculdade de Música do Espírito Santo “Maurício de Oliveira” - FAMES e Pós - graduada (Lato Sensu) em Educação Especial e Libras pelo CESAP. Atualmente é mestranda em Música pela UFSJ, Professora Assistente da Fames e Presidente do Núcleo de Acessi-bilidade Educacional e Permanência – NAEP – da instituição.

Ana Roseli Paes dos Santos, Federal University of Tocantins

CNPq Productivity Researcher. Bachelor in Music from UNICAMP (State University of Campinas), Master in Education in the area of ​​music teacher training from UNICAMP (State University of Campinas) and PhD in Child Studies in the Specialty of Music Education from the University of Minho/Portugal. She is currently part of the effective faculty of the Federal University of Tocantins, as an Adjunct Professor and coordinator of the Lato Sensu Graduate Program in Music. Collaborator in the Graduate Program in Music at the Federal University of São João del-Rei. Collaborating researcher at the Research Group on Teaching Musical Instruments at the Federal University of Bahia/UFBA and at the Institute of Ethnomusicology/INET-md at the University of Aveiro/Portugal. Coordinator and leader of the Research Office in Music Education (CNPq Group) linked to the Federal University of Tocantins, where she guides and develops research on music teaching processes for regular public schools, pedagogical subsidies for the training of music educators and native music practices. teaching and instrumental learning. He has experience in the area of ​​Music, with an emphasis on Music Education and Instrumental Group Teaching, works in teaching and research mainly in the following subjects: group teaching, music education, teaching/learning of string instruments, training of music teachers, popular and traditional music. He received a scholarship from the Dean of Research/UNICAMP, CNPq and Capes Exterior/BEX.

References

BANDURA, Albert. Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company, 1997.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário oficial da União, seção 1, Brasília, DF, ano 131, n. 248, p. 1-289, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei n. 10.436, de 24 de abrir de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília: Presidência da República, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 14 de fev. de 2023.

BRASIL. Lei n.º 11.769, de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei n.º 9.394 de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da educação, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino da música na educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, 19 ago. 2008, seção 1, p.1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/lei/L11769.htm. Acesso em: 14 de fev. de 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Política de Educação Especial na Perspectiva Inclusiva. 2008. Diário oficial da União, Brasília, DF. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso: 18 de abr. 2023.

BRASIL. Lei n. 13.278, de 02 de maio de 2016. Altera o § 6º do art. 26 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Brasília, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13278.htm . Acesso em: 14 de fev. de 2023.

BRASIL. MEC. Decreto n. 5.626 - Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000 Brasília, 2005. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5626.htm Acesso em: 14 de fev. de 2023.

CAICEDO, Liliana Elizabeth Otero et al. La música que des-cubre el silencio: Pedagogías decoloniales para la educación musical de personas sordas. Calle 14 revista de investigación en el campo del arte, v. 16, n. 29, p. 118-127,2021.

CONKLIN, Jeff. Hypertext: an introduction and survey. Computer, v. 20, n. 9, p. 17-41, 1987.

COUTINHO, Clara Pereira. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática. 2. ed. Coimbra: Almedina, 2013.

EZAWA, M. Rhythm perception equipment for skin vibratory stimulation. IEEE engineering in medicine and biology magazine: the quarterly magazine of the Engineering in Medicine & Biology Society, v. 7, n. 3, p. 30–34, 1988.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação, São Paulo: Editora UNESP, 2005.

GOOD, A., REED, M. J., & RUSSO, F. A. Compensatory plasticity in the deaf brain: effects on perception of music. Brain sciences, v. 4, n. 4, 2014, p. 560–574.

GOV.BR Busca pelo termo “Pessoa Surda” Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/search?SearchableText=pessoa%20surda. Acesso em: 15 de fev. 2023.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. A inclusão escolar de alunos surdos: O que dizem alunos, professores e intérpretes sobre esta experiência. Cad. Cedes, Campinas, vol. 26, n. 69, p. 163-184, 2006. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 14 mar. de 2023.

LEITE, Lucia; MARTINS, Sandra Eli. Adequação curricular: alternativas de suporte pedagógico na Educação Inclusiva. Revista Educação Especial, vol. 23, núm. 38, septiembre-diciembre, pp. 357-367, 2010. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=313127410003. Acesso em: 29 de maio de 2023.

LOURO, Viviane. Educação musical e deficiência: quebrando os preconceitos. Site da autora. 2013a. Disponível em: https://musicaeinclusao.files.wordpress.com/2013/06/educação_ musical_e_deficiencia_quebrando_os_preconceitos.pdf. Acesso em 14 de fev. de 2023.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, 1986.

MERCADO, E.A. O significado e implicações da inserção de libras na matriz curricular do curso de pedagogia. In: ALBRES, N. A. (Org.) Libras em estudo: ensino aprendizagem. São Paulo: FENEIS, 2012.

MINAYO, Maria C. S. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

OXFORD Dictionary. Disponível em: https:// www. google.com.br/search?q=contexto+significado. Acesso em: 27 mar. 2023.

PERLIN, G. A cultura surda e os intérpretes de língua de sinais (ILS). ETD - Educação Temática Digital, v. 7, n. 2, 2006, p. 136-147. Disponível em: https://nbn-esolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-101659. Acesso em: 12 de mar. de 2023.

PORTAL do Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/. Acessado em: 04 de jan. de 2023.

RUSSO, F. A., AMMIRANTE, P., & FELS, D. I. Vibrotactile discrimination of musical timbre. Journal of experimental psychology. Human perception and performance, v. 38, n. 4, p. 822–826,2012.

SACKS, Oliver. Rebecca. In: O homem que confundiu sua mulher com um chapéu. São Paulo: Companhia da Letras, p.198-206, 1997.

SASSAKI, Romeu K. Terminologia sobre deficiência na era da inclusão. In: VIVARTA, Veet (coord.). Mídia e deficiência. Brasília: Andi/Fundação Banco do Brasil, p. 9, 2003.

SZÖNYI, Erzsébet. A Educação Musical na Hungria através do método Kodály. Tradução de Marli Batista Ávila. São Paulo: Sociedade Kodály do Brasil, 1996.

VIGOTSKY, Lev S. et al. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

ZABALZA, Miguel Ángel. Diários de Aula. Portugal: Porto Editora LTDA, 1994

Published

2023-07-29

How to Cite

MARTINS, Ana Carolina dos Santos; SANTOS, Ana Roseli Paes dos. Pretext, context, hypertext, more text: Libras’ class in music courses from their texts. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. e0105, 2023. DOI: 10.5965/2525530408012023e0105. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23566. Acesso em: 24 nov. 2024.