Quincas Laranjeiras (1873-1935) and guitar teaching in Rio de Janeiro: the first between chorões and maidens
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0205Keywords:
guitar in Rio de Janeiro, guitar teaching, guitar pioneers, female guitarists, “O que é nosso”Abstract
The purpose of the article is to highlight the decisive activity of Quincas Laranjeiras (1873-1935) as a guitar teacher in socio-cultural groups more linked to popular cultural matrices: chorões, sambistas, regionalists and singers linked to the phonographic industry and the radio, highlighting the relationships with Donga and the ladies and gentlemen of Rio de Janeiro society. In a complementary way, the text touches part of the contexts and dynamics that, at that moment, revolved around the instrument, minimally situating the lives of these characters in time and space. Based on the cross-referencing and analysis of the collected primary sources and the data available in the literature, the results indicate that, throughout the 1920s, Quincas played an important role as a guitar teacher for women practitioners, inserting his pedagogical work within the movement of “resurgence of the national song”.
Downloads
References
A VOZ DO VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 1, p. 5, fev. 1931a. 1 fotografia. Disponível em: https://www.violaobrasileiro.com.br/biblioteca/?q=voz+do+viol%C3%A3o. Acesso em: 15 maio 2023.
A VOZ DO VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 1, p. 20, fev. 1931b. Disponível em: https://www.violaobrasileiro.com.br/biblioteca/?q=voz+do+viol%C3%A3o. Acesso em: 15 maio 2023.
A VOZ DO VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 1, p. 24, fev. 1931c. Disponível em: https://www.violaobrasileiro.com.br/biblioteca/?q=voz+do+viol%C3%A3o. Acesso em: 15 maio 2023.
A VOZ DO VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano I, n. 3, p. 27-28, abr. 1931d.
AMARAL, Tarsila do. Mulher e violão. [19--]. Desenho, grafite sobre papel, 22 x 22 cm.
AMORIM, Humberto. O ensino de música nas primeiras décadas do Brasil oitocentista (1808-1822). Opus, Campinas, v. 23, n. 3, p. 1-24, dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20504/opus2017c2303. Acesso em: 15 maio 2023.
AMORIM, Humberto. Três obras didáticas de Melchior Cortez: o violão entre os métodos clássicos e a Escola Moderna. Opus, Campinas, v. 26, n. 1, p. 1-32, jan./abr. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20504/opus2020a2607. Acesso em: 15 maio 2023.
AMORIM; Humberto; MARTELLI, Paulo. O “avô do violão moderno”: Quincas Laranjeiras e seu papel como mediador cultural. Vórtex, Curitiba, v. 11, n. 1, p. 1-30, abr. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7100. Acesso em: 15 maio 2023.
CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, n. 9719, p. 11, 26 set. 1926a. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=27524. Acesso em: 16 maio 2023.
CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, n. 9701, p. 14, 5 set. 1926b. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=27230. Acesso em: 16 maio 2023.
CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, n. 9707, p. 10, 12 set. 1926c. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=27328. Acesso em: 16 maio 2023.
CORREIO DA MANHÃ, O que é nosso, Rio de Janeiro, n. 9713, p. 9-10, 19 set. 1926d. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=27427. Acesso em: 16 maio 2023.
CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, n. 9785, p. 11, 12 dez. 1926e. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=28657. Acesso em: 16 maio 2023.
CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, n. 9773, p. 13-14, 28 nov. 1926f. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=28455. Acesso em: 16 maio 2023.
CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, n. 9677, p. 13, 8 ago. 1926g. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=28517. Acesso em: 16 maio 2023.
CORREIO DA MANHÃ, O que é nosso, Rio de Janeiro, n. 9725, p. 13, 3 out. 1926h. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=27641. Acesso em: 16 maio 2023.
CORREIO DA MANHÃ, O que é nosso, Rio de Janeiro, n. 9839, p. 9, 13 fev. de 1927a. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=29541. Acesso em: 16 maio 2023.
CORREIO DA MANHÃ, O que é nosso, Rio de Janeiro, n. 10066, p. 19, 6 nov. 1927b. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=32530. Acesso em: 16 maio 2023.
DONGA, 1889-1974. Opinião, Rio de Janeiro, n. 95, 2 set. 1974, Movimento, p. 19. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=123307&pagfis=2115. Acesso em: 16 maio 2023.
FON FON, Rio de Janeiro, ano 21, n. 52, p. 72, 24 dez. 1927. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=259063&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=63054. Acesso em: 16 maio 2023.
GONÇALVES, Leandro Márcio. O processo de difusão do violão clássico no Brasil através da “Escola de Tárrega” entre 1916 e 1960. 2015. Dissertação (Mestrado em Música) – Departamento de Música, Escola de Artes, Universidade de Évora, Évora, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/10174/16400. Acesso em: 16 maio 2023.
LEAL, José de Souza; BARBOSA, Artur Luiz. João Pernambuco, arte de um povo. Rio de Janeiro. Funarte, 1982.
LIMA, Luciano. Yvonne Rebello e Garoto: o violão na música de Radamés Gnattali antes da Tocata em Ritmo de Samba. Vórtex, Curitiba, v. 8, n. 3, p. 1-30, dez. 2000. Disponível em: https://doi.org/10.33871/23179937.2020.8.3.1.5. Acesso em 15 maio 2023.
LOURIVAL Montenegro e a sua actividade artistica. A Voz do Violão, Rio de Janeiro, ano 1, n. 3, p. 27-28, abr. 1931. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750271&pasta=ano%20193&pesq=&pagfis=61http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750271&pasta=ano 193&pesq=&pagfis=60. Acesso em: 16 maio 2023.
MALFATTI, Anita. Valência. 1927. Pintura, óleo sobre tela, 106,5 x 106,5 cm.
MALFATTI, Anita. Mulher e violão. [19--]. Desenho, grafite sobre papel, 21 x 13 cm.
MARIZ, Vasco. Donga, Marco da História do Samba. O Estado de S. Paulo, São Paulo, ano 7, n. 453, 1 abr. 1989. Cultura, p. 4. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/19890401-35003-nac-0066-cul-4-not. Acesso em: 16 maio 2023.
MARIZ, Vasco. Villa-Lobos: o homem e a obra. 12. ed. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Música: Francisco Alves, 2005.
MAUL, Carlos. Catullo: sua vida, sua obra, seu romance. Rio de Janeiro: São José, 1971.
O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 1, p. 24, dez. 1928. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=24. Acesso em: 16 maio 2023.
O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 2, p. 27, jan. 1929a. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=59.
O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 4, p. 22, mar. 1929b. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=126. Acesso em: 16 maio 2023.
O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 6, p. 13, maio/jun. 1929c. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=177. Acesso em: 16 maio 2023.
O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 8, p. 7, 20, 26, ago./set. 1929d. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=235. Acesso em: 16 maio 2023.
O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 7, p. 17, 20, jul. 1929e. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=213. Acesso em: 16 maio 2023.
O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 9, p. 18, out. 1929f. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=278. Acesso em: 16 maio 2023.
O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 10, p. 20-24, nov./dez. 1929g. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=316. Acesso em: 16 maio 2023.
O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 3, p. 20, fev. 1929h. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=750042&Pesq=%22Joaquim%20dos%20Santos%22&pagfis=92. Acesso em: 31 maio 2023.
PINTO, Alexandre Gonçalves. O choro: reminiscências dos chorões antigos. 1. ed. Rio de Janeiro: Typ. Glória 1936. Disponível em: https://archive.org/details/OChoro/page/n1/mode/2up. Acesso em: 16 maio 2023.
POMBO, B. Dantas de Souza. O violão. O Violão, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 3, jan. 1929. Disponível em: https://www.digitalguitararchive.com/wp-content/uploads/2021/03/1929-02-O-Violao.pdf. Acesso em: 16 maio 2023.
SANTOS, Ernesto dos (Donga). Donga: aquele que gravou o primeiro samba. Manchete, Rio de Janeiro, v. 14, n. 754, p. 101-103, 1 out. 1966. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=004120&pasta=ano%20196&pesq=&pagfis=72843. Acesso em: 16 maio 2023.
TABORDA, Marcia Ermelindo. Violão e identidade nacional: Rio de Janeiro 1830/1930. 2004. Tese (Doutorado em História) – Programa de Pós-Graduação em História Social, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004. Disponível em: https://minerva.ufrj.br/F/?func=direct&doc_number=000615872&local_base=UFR01. Acesso em: 16 maio 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Humberto Amorim, Paulo Martelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.