Functions and historical perspectives of guitar transcriptions and arrangements in Brazil: the case of Melchior Cortez (1882-1947)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530407022022e0109

Keywords:

guitar transcriptions, arrangements for guitar, guitar pioneers in brazil, Melchior Cortez, guitar repertoire

Abstract

Transcribing or arranging pieces from other instruments and/or formations has been a very common guitar practice in Brazil since the 19th century. In dialogue with part of the available bibliography and presenting primary sources, this article traces a brief historical overview of transcriptions and arrangements for guitar, seeking to understand some of the sociocultural functions that this adapted repertoire had in the Brazilian case, especially in the passage between the 19th and 20th centuries. Taking as an object of study two transcriptions of romantic authors (Chopin and Massenet) made by Melchior Cortez (1882-1947), the results suggest that there was an effort to incorporate concert music canons into the guitar literature, with the aim of reveal its potential and demonstrate that the instrument could serve any repertoire, including “the great classics performed on its six simple strings.” (O VIOLÃO, 1928, p. 3).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Humberto Amorim Neto, Federal University of Rio de Janeiro

Professor da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) desde 2007. Doutor em Musicologia, Mestre em Práticas Interpretativas, possui ainda três graduações na área musical, além de ter obtido o Máster em violão clássico pela Universidade de Alicante (ESP).

Paulo Martelli, Movimento Violão

É doutor em música pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), com mestrados e formações na Manhattan School of Music e na Julliard School (Nova Iorque). Seus trabalhos incluem publicações de livros, CD’s e apresentações em algumas das salas mais importantes palcos do mundo (incluindo o Carneggie Hall). É o idealizador e diretor da série Movimento Violão.

References

AMORIM, Humberto. Três obras didáticas de Melchior Cortez (1882-1947): o violão entre os métodos clássicos e a Escola Moderna. Opus, v. 26 n. 1, p. 1-32, jan./abr. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.20504/opus2020a2607.

ANTUNES, Gilson Uehara. Américo Jacomino Canhoto e o desenvolvimento da arte solística do violão em São Paulo. Dissertação (Mestrado) – ECA, USP, São Paulo, 2002.

AUGUSTO, Antonio J. Henrique Alves de Mesquita: da pérola mais luminosa à poeira do esquecimento. Rio de Janeiro: Folha Seca, 2014.

CARVALHO, Diogo Salmeron. Transcrições para violão: soluções técnico-musicais para interpretação de obras selecionadas de Claude Debussy e Maurice Ravel. Dissertação (Mestrado) – PPGM, USP, São Paulo, 2012.

COSTA, Gustavo Silveira. O Processo de Transcrição para Violão de Tempo di Ciaccona e Fuga de Bela Bartok. Dissertação (Mestrado) – PPGM, USP, São Paulo, 2006.

DELVIZIO, Cyro. Agustín Barrios no país do sonho: a incrível jornada de um violonista paraguaio pelo Brasil. Rio de Janeiro: Edição do autor, 2015.

DIÁRIO DE NOTÍCIAS. Musica, Rio de Janeiro (RJ), Ed. 952, p. 9, 3 fev. 1933.

DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro, p. 1, 12 set. 1827.

DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro, p. 2, 18 nov. 1830.

DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro, p. 2, 15 mar. 1834.

DUDEQUE, Norton. História do Violão. Curitiba: Editora da UFPR, 1994.

OS REISADOS do Dr. Mello Moraes Filho. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro (RJ), Ed. 7, p. 2, 7 jan. 1907.

GONÇALVES, A. J. Os concertos no tempo de Sor. Dissertação (Mestrado) – Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2011.

HOPPSTOCK, Tilman. Johann Seb. Bach: das lautenwerk und verwandte kompositionen im urtext. Darmstadt: Prim-Musikverlag, 2009.

JESUS, André Luiz Almeida Ramos. Processos de transcrição para violão: 5 peças de Ernesto Nazareth. Dissertação (Mestrado) – EMUS, UFBA, Salvador, 2016.

JORNAL DA TARDE. Rio de Janeiro, Ed. 13, p. 2, 16 jan. 1871.

JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Ed. 346, p. 3, 29 nov. 1828.

JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Ed. 391, p. 2, 19 jan. 1829.

JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Ed. 252, p. 3, 2 out. 1841.

MASSENET, Jules. Élégie. Arranged for voice, violoncello and piano. Partitura manuscrita, [1875?]. Disponível em: http://www.themorgan.org/music/manuscript/115241. Acesso em: 18 jul. 2022.

MORAIS, Luciano César. Sérgio Abreu: herança histórica, poética e contribuição musical através de suas transcrições para violão. Dissertação (Mestrado) – PPGM, USP, São Paulo, 2007.

OPHEE, Matanya. Élégie by Jules Massenet. Live Journal, 25 Aug. 2006. Disponível em: https://matanya.livejournal.com/64398.html. Acesso em: 18 jul. 2022.

OYANGUREN, Julio Martínez. Elegie. Vicente Tatay & Company: New York, 1938. Partitura. 4p.

O PAIZ. Rio de Janeiro, Ed. 12012, p. 3, 28 ago. 1917.

O VIOLÃO. Rio de Janeiro, Ano I, n. 1, p. 3, dez. 1928.

O VIOLÃO. Rio de Janeiro, Ano I, n. 5, p. 12, abr. 1929a.

O VIOLÃO. Rio de Janeiro, Ano I, n. 4, p. 2, mar. 1929b.

O VIOLÃO. Rio de Janeiro, Ano I, n. 6, p. 23, maio/jun. 1929c.

O VIOLÃO. Rio de Janeiro, Ano I, n. 10, p. 23, nov./dez. 1929d.

PRANDO, Flavia Rejane. O mundo do violão em São Paulo: processos de consolidação do circuito do instrumento na cidade (1890-1932). Tese (Doutorado) – ECA, USP, São Paulo, 2021.

SAVIO, Isaías. Valsa op. 69 n. 2 de Chopin. São Paulo: Ricordi Brasileira, 1959. Partitura.

TABORDA, Marcia. Violão e Identidade Nacional: Rio de Janeiro 1830/1930. Tese (Doutorado) – IFCS, UFRJ, Rio de Janeiro, 2004.

Published

2022-12-14

How to Cite

AMORIM NETO, Humberto; MARTELLI, Paulo. Functions and historical perspectives of guitar transcriptions and arrangements in Brazil: the case of Melchior Cortez (1882-1947). Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. e0109, 2022. DOI: 10.5965/2525530407022022e0109. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/22861. Acesso em: 1 jul. 2024.