Protocol Adequacy for Screening of Musical Abilities and Additional Instruments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0101

Keywords:

music education, special education, identification, talent

Abstract

The study aimed to analyze the quality of the items and dimensions of the Protocol for Screening Musical Skills (PSHM) and aligns its additional instruments. 433 students from Brazilian public and private schools and three judges participated in the study. It was experimental research based on psychometric and psychophysical methods. Descriptive statistical analysis, binomial, exploratory factorial and correlation (item/dimension and between judges) were performed. The results indicated different means between the education mainstreams. Binomial analysis indicated p=0.000 and there is a significant correlation between dimensions and items at level 0.01 in Kendell's Tau. The PSHM is organized into one factor, in the private mainstream, and two factors in the public one. The correlation between the virtual and printed versions reached a significance level of 0.01 and p<0.05 in the Wilcoxon test. The correlation between the judges' analysis was significant at the 0.01 and 0.05 levels. It was concluded that PSHM adequately measured musical aptitudes and its additional instruments were aligned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Oliveira Koga, Federal University of São Carlos

Pós-doutoranda do Departamento de Psicologia e bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP).

Rosemeire de Araújo Ragni, Federal University of São Carlos

Professora Associada 1, Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

References

ABRAMO, J. M.; NATALE-ABRAMO, M. Reexamining “Gifted and Talented” in Music Education. Music Educators Journal, Estados Unidos, v. 106, n. 3, p. 38-46, 2020. DOI: https://doi.org/10.1177%2F0027432119895304.

AMATO, R. C. F. Breve Retrospectivas Históricas e Desafios do Ensino de Música na Educação Básica Brasileira. Revista Opus, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 144-166, 2006. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/319.

AMBIEL, R. A. M.; CARVALHO, L. F. Validade e precisão de instrumentos de avaliação psicológica. In: LINS, M. R. C.; BORSA, J. C. (org.). Avaliação Psicológica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017. p. 115-125.

BENITO, Y. La identificación: procedimiento e instrumentos. In: ALONSO, J. A. et al. (org.). Manual Internacional de Superdotados. España: Fundamentos Psicopedagogicos, 2015. p. 33-69.

BERTOLA, L. Psicometria e estatística: aplicadas à neuropsicologia clínica. São Paulo: Person Clinical Brasil, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 30 set. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, 7 jan. 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192. Acesso em: 30 set. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas. Acesso em: 1 out. 2022

CAIRO, J. G. A cultura musical cubana em cinco décadas fecundas (1959-2010). Estudos Avançados, São Paulo, v. 25, n. 72, p. 181-19, 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/10580.

COELHO, M. P.; SILVA, M. V.; MACHADO, M. N. M. Mulheres na Música: histórias que se cruzam. Psicologia em Revista, Minas Gerais, v. 23, n. 3, p. 840-859, 2017. DOI: https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2017v23n3p840-859.

FIELD, A. Descobrindo a Estatística usando o SPSS. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FONTERRADA, M. T. O. Música e Políticas Públicas na Educação Básica. Revista Fladem Brasil, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 6-20, 2020. Disponível em: https://www.fladembrasil.com.br/revista-fladem-1.

GAGNÉ, F.; MCPHERSON, G. Analyzing musical prodigiusness using Gagné’s integrative model of talent development. In: MACPHERSON, G. (org.). Musical prodigies: interpretations from psychology, education, musicology and ethnomusicology. Oxford: Oxford University Press, 2016. p. 3-114.

GORDON, E. E. Teoria de aprendizagem musical para recém-nascidos e crianças em idade pré-escolar. 4. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2015.

HAROUTOUNIAN, J. Artistic Ways of Knowing: Thinking Like an Artist in the STEAM Classroom. In: STEWART, Arthur J. et al. (org.). Converting STEM into STEAM Program. Switzerland: Springer, 2019. p. 169-183.

HERNÁNDEZ, C. A.; PÉREZ, L. G. Normativización de una escala para la detección temprana de talentos musicales (TAMU). Sobredotação, España, v. 17, n. 1, 2022, p. 193-220.

HUTZ, C. S.; BANDEIRA, D. R.; TRENTINI C. M. Psicometria. Porto Alegre: Artmed, 2015.

KIRNARSKAYA, D. Why workaholics are not Mozarts? Musical abilities in post-cognitive era. Journal of Modern Foreign Psychology, Rossia, v. 10, n. 4, p. 64-72, 2021. DOI: https://doi.org/10.17759/jmfp.

KOGA, F. O. Protocolo para Screening de Habilidades Musicais. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2021.

KOGA, F. O.; TOLON, R. M. Desenvolvendo o Talento Musical na Educação Básica. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 3, p. 623-637, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i3.12369.

LEHMANN, A. C.; SLOBODA, J. A.; WOODY, R. H. Psychology for Musicians: understanding and acquiring the skills. New York: Oxford, 2007.

LENT, R. Neurociência da Mente e do Comportamento. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016.

LEVITIN, D. A música no seu cérebro: a ciência de uma obsessão humana. 1. ed. Trad. Clovis Marques. Rio de Janeiro: Objetiva, 2021.

MACHADO, S. G. A presença do piano em grupo em instituições de ensino superior no Brasil. Revista Orfeu, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 133-155, 2016. DOI: https://doi.org/10.5965/2525530401022016132.

OGANDO, M. G. C. A garantia dos direitos de educandos com altas habilidades ou superdotação na Educação Básica: considerações sobre os desafios no contexto de aulas de Música. Revista da ABEM, Londrina, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2015. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/index.html.

PASQUALI, L. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

QUAN, H.; JIA, Li. Innovative music education in China: theory and practice. International Journal of Engineering Applied Sciences and Technology, India, v. 6, n. 1, p. 63-76, 2021. Disponível em: https://www.ijeast.com/papers/63-76,Tesma601,IJEAST.pdf.

RANGNI, R. A.; ROSSI, S. C.; KOGA, F. O. Estudantes com Altas Habilidades ou Superdotação: desdobramentos dos índices da sinopse estatística e dos microdados na região sudeste do Brasil. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 4, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i4.13856.

ROEDERER, J. Introdução à Física e Psicofísica da Música. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2002.

SAVAGE, P. E.; BROWN, S.; SAKAI, E.; CURRIE, T. E. Statistical universals reveal the structures and functions of human music. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA, v. 112, n. 29, p. 8987-8992, 2015. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1414495112.

SOARES, O. P.; CERVEIRA, R. B.; MELLO, S. A. Educação musical na escola: valorizar o humano em cada um de nós. Caderno Cedes, Campinas, v. 39, n. 107, p. 125-138, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/NMxVRMgLg59tDHRffJgt6vP/?format=pdf&lang=pt.

TEPLOV, B. M. Psychologie des aptitudes musicales. Paris: Press Universitaires de France, 1966.

VIEIRA, S. Estatística básica. 2. ed. São Paulo: Cengage, 2018.

VYGOSTSKY, L. S.; LÚRIA, A. R. Estudos sobre a história do comportamento: o macaco, o primitivo e a criança. Trad. Lólio Lourenço de Oliveira. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

WILLEMS, E. El oído musical: la preparación auditiva del niño. 5. ed. Barcelona: Paidós Educador, 2011.

Published

2023-06-17 — Updated on 2023-06-17

How to Cite

KOGA, Fabiana Oliveira; RAGNI, Rosemeire de Araújo. Protocol Adequacy for Screening of Musical Abilities and Additional Instruments. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. e0101, 2023. DOI: 10.5965/2525530408012023e0101. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/22837. Acesso em: 17 may. 2024.