Leda Maffioletti: Knowledge and meanings of a music teacher educating pedagogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0113

Keywords:

professional knowledge, pedagogy, music appreciation, narratives, vocal education, teachers - training

Abstract

The objective of this article is to apprehend and unveil the meanings attributed by the teacher Leda Maffioletti to the singing and appreciation activities developed in the discipline of music education in the Pedagogy Degree Course at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) more specifically the musical didactic orientations of these activities regarding the articulation of her practical and theoretical knowledge for the elaboration of her classes and her students’ lesson plans. This research is situated in the field of (auto)biographical research and biographical method, which is based on authors from the (auto)biographical approach and music education who address questions about the knowledge(s) and experiences of female teachers. It is recognized that the narratives of experiences lived by Leda Maffioletti contribute to the production of knowledge and strengthening of the area of education and the fields of music education and (auto)biographical research, in the discussion about professional and human formation of pedagogues.

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Author Biographies

Silani Pedrollo, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora de música na Educação Infantil e doutoranda em Música – Educação Musical (PPGMUS/UDESC) com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES), Código de Financiamento 001. Licenciada e mestra em Música pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e licenciada em Pedagogia pela Universidade Paranaense (UNIPAR). Integrante do grupo de Pesquisa “Educação Musical e Formação Docente” (ForMusi/UDESC/CNPq). 

Leda de Albuquerque Maffioletti, Federal University of Rio Grande do Sul

Licenciada em Música, mestra e doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atuou como orientadora dos estágios de Docência em Educação Infantil e professora de Educação Musical no curso de Licenciatura em Pedagogia da Faculdade de Educação da UFRGS. Dedica-se à pesquisa nas áreas de Educação Infantil e Formação de Professores. Atualmente é uma das coordenadoras do GT da ABEM Pesquisa (auto)biográfica e Educação Musical. 

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Published

2022-12-17

How to Cite

PEDROLLO, Silani; MAFFIOLETTI, Leda de Albuquerque. Leda Maffioletti: Knowledge and meanings of a music teacher educating pedagogues. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. e0113, 2022. DOI: 10.5965/2525530407012022e0113. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/22756. Acesso em: 22 dec. 2024.