Artistic research in Brazil: maps, paths and trajectories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530407022022e0102

Keywords:

Artistic Research, Mapping, Brazilian academic production

Abstract

This paper presents the results of a mapping of the Artistic Research’s academic production in music between 2010 and 2020. For this, we stablish as search places the proceedings of ANPPOM, SIMPOM and ABRAPEM conferences and the journals Música Hodie, Per Musi, Opus and Vórtex. At the end of this search, we found 45 papers that attended the stablished criteria. This production is presented and analyzed in this paper from its nature and places of publication, from the theoretical basis used and from the analysis of its keywords. Based on these three elements we could comprehend the peculiarities of music Artistic Research in Brazil and relate it with the production outside the country, presenting Artistic Research as a polysemic term and listing come possible paths.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bibiana Bragagnolo, Federal University of Mato Grosso

Professora efetiva na UFMT nas áreas de performance, piano e educação musical. Doutora em Musicologia pela Universidade Federal da Paraíba, com doutorado sanduíche na Universidade de Aveiro - bolsa CAPES. Tem desenvolvido atividades como pianista, atuando principalmente no âmbito da música experimental e, como pesquisadora, sobretudo na temática da inserção da performance na análise musical e no campo da pesquisa artística. Em 2018 recebeu o Prêmio TeMA pelo artigo “Os contrastes sonoros em Contrastes de Marisa Rezende” e em 2015 realizou, como solista, a estreia brasileira do Concerto para Piano Preparado e Orquestra de Câmara, de John Cage.

Leonardo Pellegrim Sanchez, Federal University of Pernambuco

Doutor em Etnomusicologia ( Universidade de Aveiro), mestre em música (Unicamp), licenciado em Educação Artística com Habilitação em Música (Universidade Federal de Mato Grosso) e técnico em Saxofone (Conservatório Brasileiro de Música) e em MPB-Jazz (Conservatório Dramático Musical Dr. Carlos de Campos de Tatuí) atualmente é professor do bacharelado em saxofone da UFPE.

References

ASSIS, Paulo de. Logic of experimentation: Rethinking Music Performance through Artistic Research. Ghent: Orpheus Institute, 2018.

BORGDORFF, Henk. The conflict of the faculties: Perspectives on Artistic Research and Academia. Leiden: Leiden University Press, 2012.

BRAGAGNOLO, Bibiana. Práticas de desclassificação na performance musical: perspectivas emancipatórias para a Pesquisa Artística. Revista Vórtex, Curitiba, v.9, n.1, p. 1-24, 2021.

BRECHT, Bertolt. Brecht on Theatre: The Development of an Aesthetic. Ed. and trans. John Willett. London: Methuen Drama, 1964.

CHIANTORE, Luca. Undisciplining music: Artistic research and historiographic activism. ÍMPAR. V. 1, N. 17, 2017, p. 3-21.

CHIANTORE, Luca. Retos y oportunidades en la investigación artística en música clásica. Quodlibet, N. 74, 2020.

COBUSSEN, Marcel. Deconstruction in Music. Tese de Doutorado, Departament of Art and Culture Studies, Erasmus University Rotterdam, Netherlands. 2002. Disponível em: http://www.deconstruction-in-music.com/navbar/index.html. Acesso em: 15 set. 2018.

COESSENS, Kathleen; CRISPIN, Darla; DOUGLAS, Anne. The artistic turn: a manifesto. Ghent, Leuven University Press, 2009.

CORREIA, Jorge; DALAGNA, Gilvano. Premises for Artistic Research. In: Cahiers of Artistic Research 3. Aveiro: UA Editora, 2020.

CORREIA, Jorge; DALAGNA, Gilvano. Premises for Artistic Research. In: Cahiers of Artistic Research 2. Aveiro: UA Editora, 2019.

CORREIA, Jorge; DALAGNA, Gilvano; BENETTI, Alfonso; Francisco, MONTEIRO. When is research Artistic Research? In: Cahiers of Artistic Research 1. Aveiro: UA Editora, 2018.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1995.

DOGANTAN-DACK, Mine (ed.). Artistic Practice as Research in Music: Theory, Criticism, Practice. Farnham: Ashgate, 2015.

DOMENICI, Catarina. O intérprete (re)situado: uma reflexão sobre construção de sentido e técnica na criação de Intervenção para piano expandido, interfaces e imagens: centenário John Cage. Anais do XXII Congresso da ANPPOM, 2012a.

DOMENICI, Catarina. A voz do performer na música e na pesquisa. Anais do II SIMPOM, 2012b.

DOMENICI, Catarina. O Intérprete (Re)Situado: uma reflexão sobre construção de sentido e técnica na criação de “Intervenções para Piano Expandido, Interfaces e Imagens – Centenário John Cage”. Revista Música Hodie, v.12, n.2, 2013, p. 171-187.

DUBY, M.; BARKER, P.A., 2017. Deterritorialising the research space: Artistic research, embodied knowledge, and the academy. SAGE Open. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2158244017737130.

LÓPEZ-CANO, Rubén; OPAZO, Úrsula San Cristóbal. Investigación artística en música: cuatro escenas y un modelo para la investigación formativa. Quodlibet, n. 74, 2020a.

LÓPEZ-CANO, Rubén. La investigación artística en música en Latinoamérica. Quodlibet, n. 74, 2020b.

LÓPEZ-CANO, Rubén. Pesquisa Artística, Conhecimento Musical e a Crise da Contemporaneidade. Tradução de Isaac Terceros. Art Research Journal, v. 2, n. 1, p. 69-94, 2015.

LÓPEZ-CANO, Rubén; OPAZO, Úrsula San Cristóbal. Investigación artística en música: Problemas, métodos, experiencias y modelos. Barcelona: Fondo para la Cultura y las Artes de México e la Escola Superior de Música de Catalunya, 2014.

MACHADO, Antonio. Poesías completas. Espasa-Calpe: Madri, 1979.

KAHR, M. (ed.). Artistic Research in Jazz: Positions, Theories, Methods (1st ed.). Routledge. (2021). Disponível em: https://doi.org/10.4324/9780429275838.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto Inacabado Processos de Criação Artística. 2. ed. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2004.

Published

2022-12-14

How to Cite

BRAGAGNOLO, Bibiana; PELLEGRIM SANCHEZ, Leonardo. Artistic research in Brazil: maps, paths and trajectories. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. e0102, 2022. DOI: 10.5965/2525530407022022e0102. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/21148. Acesso em: 1 jul. 2024.