Philosophy and poetry in Noel Rosa’s song

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0021

Keywords:

Noel Rosa, Song, Philosophy, Poetry, Daily

Abstract

In this essay I reflect on the presence of philosophy and poetry in Noel Rosa's song. I am attentive to the way in which the composer articulates these two ways of positioning language before the needs of human expression and reflection. In my opinion, Noel Rosa uses poetry to make philosophy a daily heritage, accessible to the popular strata that he wanted to see included in Brazilian society. I develop my argument based on the song texts themselves, articulating them, when necessary, with the philosophical references they suggest, among so many: Socrates, Marx, Nietzsche, Schopenhauer, Heidegger. What is revealed as a result of this reflection is the vision of another path of depth in the fruitful and creative artistic process that Noel Rosa left us as a legacy that allows for constant enjoyment and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Eduardo Costa Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

José Eduardo Costa Silva é doutor e mestre em Música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Historiador e especialista em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É professor associado na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), onde também
desenvolve projetos de pesquisa em composição musical, filosofia, psicanálise, artes e linguagem. Dentre outros escritos, é autor dos livros Heidegger e a Música da Poesia (Editora Prismas, PR) e Música, Alma e Desejo: segundo os gregos (Lumme Editor, SP). Sua produção musical divide-se em registros de obras do repertório barroco e renascentista, registro e composição de música para alaúde e também para obras audiovisuais.

References

ALMIRANTE. No tempo de Noel Rosa. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

ARISTÓTELES. Physique. Paris: Les Belles Lettres, 1931.

ARISTÓTELES. Metafísica. São Paulo: Loyola, 2002.

COM QUE roupa? Compositores: Noel Rosa, Rodrigo P. Martins, Eliseu Fiuza. Disponível em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-musicas/125759/. Acesso em: 10 jun. 2021.

CONVERSA de Botequim. Compositores: Noel Rosa e Vadico. Disponível em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-musicas/125756/. Acesso em: 10 jun. 2021.

DILTHEY, Wilhelm. Teoria das Concepções de Mundo. Lisboa: Ed. 70, 1992.

EU SEI sofrer. Compositor: Noel Rosa. Disponível em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-

musicas/1280541. Acesso em: 10 jun. 2021.

FEITIO de Oração. Compositores: Noel Rosa e Vadico. Disponível em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-musicas/535516/. Acesso em: 10 jun. 2021.

FILOSOFIA. Compositores: Noel Rosa e André Filho. Disponível em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-musicas/125751/. Acesso em: 10 jun. 2021.

FREGE, Friedrich Ludwig Gottlob. Os fundamentos da aritmética. Disponível em: https://marcosfabionuva.files.wordpress.com/2011/08/os-fundamentos-da-aritmc3a9tica.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

GAGO apaixonado. Compositor: Noel Rosa. Disponível em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-musicas/125755/. Acesso em: 10 jun. 2021.

HEIDEGGER, Martin. A Origem da Obra de Arte. Lisboa: Ed. 70, 1977.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Rio de Janeiro: Vozes, 1988.

HEIDEGGER, Martin. A Caminho da Linguagem. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.

HEIDEGGER, Martin. Metafísica de Aristóteles. Petrópolis: Vozes, 2007.

MÃO NO Remo (iça A Vela). Compositores: Noel Rosa e Ary Barroso. Disponível em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-musicas/1284002/. Acesso em: 10 jun. 2021.

MARIS, Vasco. A canção brasileira. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2002.

MORAES, Vinicius; POWELL, Baden. Samba da Benção. Disponível em https://www.letras.mus.br/vinicius-de-moraes/86496/. Acesso em: 10 jun. 2021.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Martin Claret, 2012.

PALPITE infeliz. Compositores: Noel Rosa e Maurício M. Carvalho. Disponível em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-musicas/397352/. Acesso em: 10 jun. 2021.

PLATÃO. Fédon. Belém: Ed. UFPA, 2011.

POSITIVISMO. Compositores: Noel Rosa e Orestes Barbosa. Positivismo. Disponível

em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-musicas/1002911/. Acesso em: 10 jun. 2021.

PRA QUE mentir? Compositor: Noel Rosa. Disponível em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-musicas/125753. Acesso em: 10 jun. 2021.

QUEM DÁ mais. Compositor: Noel Rosa. Disponível em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-musicas/542664/. Acesso em: 10 jun. 2021.

RODRIGUEZ, Ángel. A dimensão sonora da linguagem audiovisual. São Paulo: Editora Senac, 2006.

SANDRONI, Carlos. Feitiço Decente: transformação do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e representação. São Paulo: UNESP, 2015.

SEVERIANO, Jairo. Uma história da música popular brasileira: das origens à modernidade. São Paulo: Editora 34, 2008.

SILÊNCIO de um minuto. Compositor: Noel Rosa. Disponível em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-musicas/1351694/. Acesso em: 10 jun. 2021.

SODRÉ, Muniz. A lira independente. In: CHEDIAK, Almir. Songbook Noel 3. Rio de Janeiro: Lumiar, 1991. p. 8-11.

ÚLTIMO desejo. Compositores: Noel Rosa e Vadico. Disponível em: https://www.letras.mus.br/noel-rosa-musicas/125750/. Acesso em: 10 jun. 2021.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Tractatus logico-philosophicus. São Paulo: Edusp, 2001.

Published

2021-10-19

How to Cite

SILVA, José Eduardo Costa. Philosophy and poetry in Noel Rosa’s song. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0021. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/20429. Acesso em: 21 dec. 2024.