“Uma festa de argentinos e brasileiros”: musical dialogues between Pixinguinha, Francisco Canaro and Orquestra Típica Andreoni in the 1920’s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0024

Keywords:

Tango, Brazilian popular music, Argentinian popular music

Abstract

This paper is focused on the study of musical dialogues between Brazilian composer Pixinguinha and Argentinian musicians in the decade of 1920. It is based on recent research (BESSA, 2005; MENEZES BASTOS, 2005, COELHO, 2009) that tries to investigate Pixinguinha´s career and contributions through a transnational perspective, stressing international musical influences in his music trajectory. The paper is organized in two parts. The first one is focused on the analysis of the tango La Brisa, written by Uruguaian/Argentinian composer Francisco Canaro. La Brisa was recorded in 1922 by Pixinguinha and his group, and my aim here is to stablish a comparative analysis between this specific recording and Argentinians recordings from the same period made by interpreters such as Carlos Gardel and Orquestra Típica Andreoni. The second part is dedicated to the study of Pixinguinha´s relations with Orquestra Andreoni, a typical tango orchestra that had an intensive musical activity in Rio de Janeiro in 1928. Based on these two case-studies, this paper seeks to shed new lights on historical recordings that shows international influences and musical dialogues in Pixinguinha´s musical career.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BESSA, Virgínia de Almeida. Um bocadinho de cada coisa: trajetória e obra de Pixinguinha. Dissertação (Mestrado em História Social) – FFLCH, USP, São Paulo, 2005.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru: Educs, 2004.

CABRAL, Sérgio. Pixinguinha: vida e obra. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2007.

CANARO, Francisco. Mis memorias: mis bodas de oro com el Tango. Buenos Aires: Corregidor, 1999.

CAPORALETTI, Vincenzo. Milhaud, le “Boeuf Sur Le Toit” e o paradigma audiotátil. In: CORRÊA DO LAGO, Manuel Aranha (org.). O boi no telhado: Darius Milhaud e a música brasileira no modernismo francês. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2012. p. 229-288.

CAZES, Henrique. Choro: do quintal ao Municipal. Rio de Janeiro: Editora 34, 1998.

COELHO, Luís Fernando Hering. Os músicos transeuntes: de palavras e coisas em torno de uns batutas. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Programa de PósGraduação em Antropologia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.

CRÍTICA da valsa Bianca. Revista PhonoArte, 29 abr. 1929. Disponível em: www.pixinguinha.com.br.

ERLMANN, Veit. The Aesthetics of the Global Imagination: reflections on World Music in the 1990s. Public Culture, v. 8, n. 3, p. 467-489, 1996.

FERNANDES, Antonio Barroso (org.). As vozes desassombradas do museu. 1. ed. Rio de Janeiro: Secretaria de Eduação e Cultura, 1970.

GESUALDO, Vicente. Historia de la música en la Argentina. Buenos Aires: Beta, 1961.

LEME, Beatriz Paes. Pixinguinha na pauta: 36 arranjos para o programa O Pessoal da Velha Guarda. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, Instituto Moreira Salles, 2010.

LEME, Beatriz Paes; ARAGÃO, Paulo; ARAGÃO Pedro; LOPES, Marcílio. Pixinguinha Outras Pautas. São Paulo: SESC, Instituto Moreira Sales, 2014a.

LEME, Beatriz Paes; ARAGÃO, Paulo; ARAGÃO Pedro; LOPES, Marcílio. Carnaval de Pixinguinha. São Paulo: SESC, Instituto Moreira Sales, 2014b.

LEME, Mônica Neves. “E saíram à luz...”: as novas coleções de polcas, modinhas, lundus, etc. – Música popular e impressão musical no Rio de Janeiro (1820-1920). Tese (Doutorado em História Social) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2006.

MENEZES BASTOS, Rafael de. Les Batutas, 1922: uma antropologia da noite parisiense. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 20, n. 58, p. 177-213, 2005.

OCHOA, Ana Maria. Musicas locales en tiempos de globalización. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma, 2003.

ROMERO, Avelino. Buenos Aires, História e Tango: crise, identidade e intertexto nas narrativas “tangueras”. Tese (Doutorado em História). Universidade Federal Fluminense (UFF), 2012.

SALGÁN, Horacio. Curso de tango. Buenos Aires: Fuego Lento, 2020.

SANDRONI, Carlos. Feitiço Decente: transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

SANDRONI, Carlos. Rediscutindo gêneros no Brasil oitocentista: tangos e habaneras. In: ULHÔA, Martha; OCHOA, Ana Maria (org.). Música Popular na América Latina: Pontos de Escuta. Porto Alegre: UFRGS Editora, 2005. p. 175-193.

SANTOS, Alcindo; BARBALHO, Grácio; AZEVEDO, Miguel Ângelo; SEVERIANO, Jairo. Discografia brasileira em 78 rpm: 1902-1964. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1982.

VEGA, Carlos. Estudios para los orígenes del tango argentino. Buenos Aires: Universidad Católica Argentina, Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, 2016. Disponível em: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/libros/origenes-tango-argentino-vega.pdf.

Published

2021-10-21

How to Cite

ARAGÃO, Pedro de Moura. “Uma festa de argentinos e brasileiros”: musical dialogues between Pixinguinha, Francisco Canaro and Orquestra Típica Andreoni in the 1920’s. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0024. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/20045. Acesso em: 16 jul. 2024.