Internationalization from the perspective of Heritage Education: a Latin American Music Education project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0017

Keywords:

Cultural heritage, Artistic practices, International projects, Art education, Musical practices

Abstract

This text presents some of the reflections carried out based on the actions of an internationalization project developed in partnership between two higher education institutions from two Latin American countries: Brazil and Chile. The project was developed between the years 2018 and 2019. Both the proposals and the possibilities were based on the principles of Contemporary Heritage Education and the idea of ​​internationalization as proposed by Kertz-Welzel (2018). As a result, an analysis of the actions carried out allows us to say that internationalization, when they start from collaborative planning that emerges from integration with participating communities, is consolidated in an educational process of, identification and appreciation of heritage that break limits, forms the construction of communities culturally related and globally connected artistic practices.

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Author Biographies

Andréia Veber, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Mestre em Música - Educação Musical pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Licenciada em Música pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Docente no departamento de Música da Universidade Estadual de Maringá. É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá

Pós-Doutora em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP). Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringám (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Paulina Alejandra Reyes Díaz, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda em Educação na Universidade Estadual de Maringá. Possui graduação em Pedagogia en Educacion Basica, Licenciada en Educacion pela Universidad Austral de Chile (2007). Possui conhecimentos e estudos na área artística / musical, narração oral, contação de histórias e promoção da leitura.

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Published

2021-09-11

How to Cite

VEBER, Andréia; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo; REYES DÍAZ, Paulina Alejandra. Internationalization from the perspective of Heritage Education: a Latin American Music Education project. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0017. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/19472. Acesso em: 22 dec. 2024.