Soundtracks in music classes in the first year of elementary school: music education with multimedia

Authors

  • Guilherme Giglio Barbosa Alves Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406022021267

Keywords:

Soundtrack, Music education , Multimedia Language

Abstract

This article presents an action research in four music classes in the first year of elementary school at a school in Rio de Janeiro. It aims to investigate theoretical and practical conditions for the use of soundtracks and for activities that derive from its interpretation as a complemen- tary teaching path. Multimedia langua- ge, combining audiovisual media with static elements such as images, texts and musical scores, was used as the main pedagogical tool. From this multimedia language, students composed music with narratives, sounds and images de- monstrating their understanding about the relationships between expression, communication, arts, and different cul- tures. As a result, there was the develop- ment of the flute instrument technique, reading skills in non-traditional and tra- ditional musical writing, and artistic ex- pressiveness.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANY Gabrielly - Saber Quem Sou (De “Moana”). [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo (2 min). Publicado pelo canal DisneyMusicBRVEVO. Disponível em: https://www.youtube. com/watch?v=mUVUmG9vOFw. Acesso em: 30 ago. 2020.

BOLINHAS de queijo. [S. l.: s. n.], 2011. 1 vídeo (1 min). Publicado pelo canal FC CASTRO. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BRod861ZnpI. Acesso em: 30 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/ BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 24 mar. 2020.

DORY falando baleiês – Procurando Nemo. [S. l.: s. n.], 2021. 1 vídeo (1 min). Publicado pelo canal Fragmentos. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=UjWFVm1loPQ. Acesso em: 4 jun. 2021.

FRANÇA, Cecília Cavalieri; SWANWICK, Keith. Composição, apreciação e performance na educação musical: teoria, pesquisa e prática. Em Pauta, Porto Alegre, v. 13, n. 21, p. 5-41, dez. 2002.

GRU vs Vector Security systems - Despicable Me. [S. l.: s. n.], 2018. 1 vídeo (3 min). Publicado pelo canal Our Minions. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=e6h6XDdmZmc. Acesso em: 30 ago. 2020.

KUNG Fu Panda Training Scene – HD. [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo (5 min). Publicado pelo canal Watch2NO. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=yCk9VAxEpD0. Acesso em: 30 ago. 2020.

MAESTRO Leopoldo Pernalonga. [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo (3 min). Publicado pelo canal Anesio Rodrigues. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=hE1zNUQktFU. Acesso em: 30 ago. 2020.

O REI Leão - Se Preparem. [S. l.: s. n.], 2006. 1 vídeo (3 min). Publicado pelo canal Lion king forever BR. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Uahl00duAUo. Acesso em: 30 ago. 2020.

ROMÁN, Alejandro. El Lenguaje Musivisual, semiótica y estética de la música cinematográfica. Madrid: Visión Libros, 2008.

ROWAN Atkinson Live - Star of Mr.Bean - Funny invisible drum. [S. l.: s. n., s. d.]. 1 vídeo (5 min). Publicado pelo canal Rowan Atkinson Live. Disponível em: https:// www.youtube.com/watch?v=A_kloG2Z7tU&t=74s. Acesso em: 30 ago. 2020.

SCHAFER, R. Murray. O Ouvido Pensante. 2. ed. São Paulo: Fundação Editora UNESP, 2011.

Guilherme Giglio Barbosa Alves ORFEU, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 292 - 293, set. 2021.

Trilhas sonoras em turmas de 1o ano do ensino fundamental: ensino-aprendizagem de música com multimídias

SONIC The Hedgehog Speed Run 13:03 any% SS (Non-TAS). [S. l.: s. n., s. d.]. 1 vídeo (21 min). Publicado pelo canal TeeNTee314. Disponível em: https://www. youtube.com/watch?v=9kOAdhUlkt0&t=1163s. Acesso em: 30 ago. 2020.

SPONGEBOB’s speech (ecstasy of gold). [S. l.: s. n.], 2015. 1 vídeo (1 min). Publicado pelo canal HP Films. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=E5TLWoquiCE. Acesso em: 30 ago. 2020.

SWANWICK, Keith. Ensinando Música Musicalmente. São Paulo: Moderna, 2003.

TARYN Szpilman - Livre Estou (De “Frozen: Uma Aventura Congelante”/

Com letra). [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (3 min). Publicado pelo canal DisneyMusicBRVEVO. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3TkIR4U4seA. Acesso em: 30 ago. 2020.

TOY Story 3 | Lotso Betrays Woody And The Gang HD. [S. l.: s. n.], 2018. 1 vídeo (3 min). Publicado pelo canal Best of Movies & TV. Disponível em: https://www. youtube.com/watch?v=N7uNGUJa7ak. Acesso em: 30 ago. 2020.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.

TYGEL, David. A música no espírito do filme: música e narrativa no cinema. 2017. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós-Graduação em Música, Escola de Música da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

Published

2021-09-10

How to Cite

ALVES, Guilherme Giglio Barbosa. Soundtracks in music classes in the first year of elementary school: music education with multimedia. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 267–293, 2021. DOI: 10.5965/2525530406022021267. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/19050. Acesso em: 13 may. 2024.