Elementary school children and singing during the [COVID-19] pandemic: collective songwriting in remote classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406022021235

Keywords:

Musical composition, Covid-19, Children, Sociology of childhood

Abstract

Based on Sociology of Childhood studies, this paper intends to analyze the songs written by 3rd to 5th graders from a private school in São Paulo, Brazil. These songs were written in the context of Covid-19 pandemic, which submitted those students to take classes remotely. By understanding music as a game, this article also discuss the poetic and musical shapes as a luddic path that children have created to sort this world wide unfavorable situation they were going through. Their compositions bring to light both their way to make music and how they capture and (re)create their living contexts and relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, R. A escola com que sempre sonhei sem imaginar que pudesse existir. 13. ed. Campinas: Papirus, 2012.

BEINEKE, V. A composição no ensino de música: perspectivas de pesquisa e tendências atuais. Revista da Abem, v. 16, n. 20, p. 19-32, set. 2008. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/245/177. Acesso em: 31 jul. 2020.

BEINEKE, V. Aprendizagem criativa na escola: um olhar para a perspectiva das crianças sobre suas práticas musicais. Revista da Abem, v. 19, n. 26, p. 92-104, jul./dez. 2011. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/177/112. Acesso em: 31 jul. 2020.

BEINEKE, V. Crianças como críticos musicais em sala de aula: processos intersubjetivos na aprendizagem criativa. Opus, v. 24, n. 1, p. 153-166, jan./abr. 2018. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/opus2018a2407/pdf. Acesso em: 31 jul. 2020.

BEINEKE, V. Ensino musical criativo em atividades de composição na educação básica. Revista da Abem, v. 23, n. 34, p. 42-57, jan./jun. 2015. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/531/441. Acesso em: 31 jul. 2020.

BEINEKE, V. Processos intersubjetivos na composição musical de crianças: um estudo sobre a aprendizagem criativa. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

BENJAMIN, W. Brinquedo e brincadeira. Observações sobre uma obra monumental. In: BENJAMIN, W. Magia e Técnica, Arte e Política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas v. I. Trad. Sergio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994a. p. 249-253.

BRITO, M. T. A. Hans-Joachim Koellreutter: ideias de mundo, de música, de educação. São Paulo: Peirópolis; Edusp, 2015.

BRITO, M. T. A. Música, infância e educação: jogos do criar. Música na Educação Básica, v. 5, n. 5, p. 100-113, 2013. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/revista_musica/ed5/artigo8.pdf. Acesso em: 4 ago. 2020.

BRITO, M. T. A. Música na educação infantil: propostas para a formação das crianças. São Paulo: Peirópolis, 2003.

BRITO, M. T. A. Por uma educação musical do pensamento: novas estratégias de comunicação. Tese (Doutorado em Comunicação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

BRITO, M. T. A. Um jogo chamado música: escuta, experiência, criação, educação. São Paulo: Peirópolis, 2019.

CAMPOS, M. C. A educação musical e o novo paradigma. Rio de Janeiro: Enelivros, 2000.

CORSARO, W. A. Sociologia da infância. Trad. Lia Gabriele Regius Reis. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DELALANDE, F. A música é um jogo de criança. Trad. Alessandra Cintra. São Paulo: Peirópolis, 2019.

DELEUZE, G. Lógica do sentido. Trad. Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, 2003.

FONTERRADA, M. T. O. Ciranda de sons: práticas criativas em educação musical. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2015.

FONTERRADA, M. T. O. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. 2. ed. São Paulo: Editora Unesp; Rio de Janeiro: Funarte, 2008.

FRANÇA, C. C.; SWANWICK, K. Composição, apreciação e performance na educação musical: teoria, pesquisa e prática. Em pauta, v. 13, n. 21, p. 5-41, dez. 2002. Disponível em: http://ceciliacavalierifranca.com.br/wp-content/themes/cecilia/downloads/textos/artigos/019_em_pauta.pdf. Acesso em: 31 jul. 2020.

JAMES, A. Agency. In: QVORTRUP, Jens; CORSARO, William A.; HONIG, Michael-Sebastian (ed.). The Palgrave handbook of childhood studies. New York: Palgrave Macmillan, 2009. p. 34-45.

JAMES, A.; PROUT, A. (ed.). Constructing and reconstructing childhood: contemporary issues in the sociological study of childhood. London, New York: Falmer Press, 1990.

KOELLREUTTER, H.-J. O espírito criador e o ensino pré-figurativo. In: KATER, Carlos (org.). Cadernos de estudo: educação musical: especial Koellreutter. São João del-Rei: Fundação Koellreutter, 2018. p. 94-102.

MAYALL, B. Towards a sociology for childhood: thinking from children’s lives. Buckingham: Open University Press, 2002.

PACHECO, J; PACHECO, M. F. Escola da Ponte: uma escola pública em debate. São Paulo: Cortez, 2015.

QVORTRUP, J. Childhood as a structural form. In: QVORTRUP, Jens; CORSARO, William A.; HONIG, Michael-Sebastian (ed.). The Palgrave handbook of childhood studies. New York: Palgrave Macmillan, 2009. p. 21-33.

OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 2009.

SALLES, P. P. A reinvenção da música pela criança: implicações pedagógicas da criação musical. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA, A. B. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, 2004. p. 9-34.

SARMENTO, M. J. Imaginário e culturas da infância. Braga: Instituto de Estudos da Criança da Universidade do Minho, 2003. Disponível em http://titosena.faed.udesc.br/Arquivos/Artigos_infancia/Cultura%20na%20Infancia.pdf. Acesso em: 4 de ago. 2020.

SARMENTO, M. J.; TREVISAN, G. A crise social desenhada pelas crianças: imaginação e conhecimento social. Educar em Revista, Edição Especial n. 2, p. 17-34, set. 2017.

SCHAFER, M. O ouvido pensante. Trad. Marisa Trench de O. Fonterrada, Magda R. Gomes da Silva, Maria Lúcia Pascoal. São Paulo: Fundação Editora da Unesp, 1991.

SWANWICK, K. A Basis for Music Education. London: Routledge, 1979.

SWANWICK, K.; TILMAN, J. The sequence of musical development: a study of children’s composition. British Journal of Music Education, Cambridge: Cambridge University Press, v. 3, p. 305-339, 1996.

VINCENZI, A. La formación del educador musical latinoamericano. In: BATRES, E.; GAINZA, V. H. (org.). La formación del educador musical latinoamericano. Cuadernos de Reflexión. Guatemala, C.A.: Avanti – Fladem, 2015. p. 31-40.

Published

2021-09-10

How to Cite

FRAGOSO, Daisy. Elementary school children and singing during the [COVID-19] pandemic: collective songwriting in remote classes. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 235–266, 2021. DOI: 10.5965/2525530406022021235. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/18506. Acesso em: 13 may. 2024.