Texts, songs, and sounds in post-1964 Brazil: the Opinião Theater Group on stage
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530405032020289Keywords:
Opinião Theater Group, sounds, stagingAbstract
This text addresses the historical importance of the Opinião Theater Group (1965-1980) and its performances as political expressions of resistance to the Brazilian military dictatorship. Accordingly, I focus on how using musical discourse affects the audience not only through sound parameters, but also through its ability to suggest images and invent spaces and places by creating scenic-dramatic figurations. I highlight as the crucial characteristics of this musical theater the mix of cultural traditions and actors/singers’ artistic production/creation. Thus, it is relevant to discuss the counterpoint between musical and plastic languages in the composition of the polyphony that is inherent to theatrical performance.
Downloads
References
BOAL, Augusto. Hamlet e o filho do padeiro: memórias imaginadas. Rio de Janeiro: Record, 2000.
CASTRO, Maurício Barros de. Zicartola: política e samba na casa de Cartola e Dona Zica. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004.
CONTIER, Arnaldo. Edu Lobo e Carlos Lyra: o nacional e o popular na canção de protesto (os anos 60). Revista Brasileira de História, v. 18, n. 35, p.13-52, 1998.
COSTA, Armando et al. Opinião: texto completo do show. Rio de Janeiro: Edições do Val, 1965.
COSTA, Iná Camargo. A hora do teatro épico. Rio de Janeiro: Graal, 1996.
COSTA, Iná Camargo. Dias Gomes: um dramaturgo nacional-popular. São Paulo: Unesp, 2017.
COUTINHO, Lis de Freitas. O Rei da Vela e o Oficina (1967-1982): censura e dramaturgia. Dissertação (Mestrado em comunicação social) – USP, São Paulo, 2011.
D’AVERSA, Alberto. Triunfa o jogo do bicho no Galpão. Diário de São Paulo, São Paulo, 2, p. 18-19, out. 1966.
DAMASCENO, Leslie Hawkins. Espaço cultural e convenções teatrais na obra de Oduvaldo Vianna Filho. Campinas: Editora da Unicamp, 1994.
DIAS GOMES. O engajamento: uma prática de liberdade. Revista Civilização Brasileira, n. 2, p. 7-25, 1968.
DIAS GOMES. Teatro de Dias Gomes. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, v. 2, 1972.
DIAS GOMES. Depoimentos V, Rio de Janeiro: Secretaria da Cultura/Serviço Nacional de Teatro, 1981.
DIAS GOMES. Coleção Dias Gomes. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989(v.1)/ 1990 (v. 2)/ 1991(v. 3)/ 1992 (v. 4)/ 1994(v. 5).
DIAS GOMES. Apenas um subversivo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.
DIAS GOMES; FERREIRA GULLAR. Dr. Getúlio, sua vida e sua glória. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.
DORIA, Gustavo A. Moderno teatro brasileiro: crônica de suas raízes. Rio de Janeiro: Serviço Nacional de Teatro, 1975.
FEITOSA, Dinacy Corrêa; MOREIRA NETO, Euclides Barbosa. O teatro na obra de Ferreira Gullar: dois enfoques. São Luís: UFMA, 1980.
FERREIRA GULLAR. Cadernos de literatura brasileira: Ferreira Gullar, n. 6. São Paulo, Instituto Moreira Salles, 1998.
FERREIRA GULLAR. Aula magna da UFRJ. Rio de Janeiro: Coordenadoria de Comunicação/Divisão de Mídias Impressas/UFRJ, 2006a.
FERREIRA GULLAR. Fim de papo. In: Resmungos. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo. p. 144-145, 2006b.
FERREIRA GULLAR; FONTOURA, Antônio Carlos; COSTA, Armando. A saída? Onde fica a saída?: forças e interesses que preparam a guerra nuclear. Rio de Janeiro: Grupo Opinião, 1967.
FRANCIS, Paulo. Novo rumo para autores. Revista Civilização Brasileira, n. 1, p. 215-261, 1965.
FREITAS FILHO, José Fernando Marques de. Com os séculos nos olhos: teatro musical e expressão política no Brasil, 1964-1979. Tese (Doutorado em Literatura Brasileira) – UnB, Brasília, 2006.
HOBSBAWM, Eric. História social do jazz. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.
HOLLANDA, Heloisa Buarque de; GONÇALVES, Marcos. Cultura e participação nos anos 60.10. ed. São Paulo: Brasiliense, 1995.
ISHMAEL-BISSETT, Judith. Brecht e cordel: distanciamento e protesto em Se correr o bicho pega. Latin American Theatre Review, v. 11, n. 1, p. 59-64, 1977.
KÜHNER, Maria Helena; ROCHA, Helena. Opinião: para ter opinião. Rio de Janeiro: Relumé Dumará/Prefeitura, 2001.
LIMA, Mariângela Alves de. Quem faz o teatro. In: NOVAES, Adauto (org.). Anos 70: ainda sob a tempestade. Rio de Janeiro: Aeroplano/Editora Senac Rio, p. 234-259, 2005.
MACIEL, Luiz Carlos. O bicho que o bicho deu. Revista Civilização Brasileira, n. 7, p. 267-298, 1966.
MICHALSKI, Yan. Reflexões sobre o teatro brasileiro no século XX. Rio de Janeiro: Funarte, 2004.
MOSTAÇO, Edélcio. Teatro e política: Arena, Oficina e Opinião. 2. ed. São Paulo: Annablume, 2016.
NEVES, João das. João das Neves: ciclo de palestras sobre o teatro brasileiro, 5, Rio de Janeiro, Inacen, 1987.
PARANHOS, Kátia Rodrigues (org.). História, teatro e política. São Paulo: Boitempo, 2012.
PARANHOS, Kátia Rodrigues. O último carro: uma viagem de trem com João das Neves nos anos 1960/70. Revista Cena, v. 1, n. 27, p. 4-20, 2019.
PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos: teatro, mímica, dança, dança-teatro, cinema. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.
PEIXOTO, Fernando. Teatro em aberto. São Paulo: Hucitec/Primeiro Ato, 2002.
PRADO, Décio de Almeida. Se correr o bicho pega. In: Exercício findo: crítica teatral (1964-1968). São Paulo: Perspectiva, p. 143-145, 1987.
RANGEL, Flávio; FERNANDES, Millôr. Liberdade, liberdade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.
RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da TV. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2014.
TINHORÃO, José Ramos. Música popular. 3. ed. São Paulo: Ed. 34, 1997.
VIANNA FILHO, Oduvaldo; FERREIRA GULLAR. Se correr o bicho pega, se ficar o bicho come. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1966.
WILLETT, John. O teatro de Brecht: visto de oito aspectos. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.
WOLFF, Fausto. O bicho: começo de arte. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, 20 abr., p. 15-16, 1966.
Discos
LEÃO, Nara; ZÉ KETI; VALE, João do. Show Opinião [1965] CD, PolyGram, 1994.
LEÃO, Nara. Manhã de liberdade, LP, Philips, 1966.
Filme
SARACENI, Paulo César. O desafio (Zé Keti, João do Vale e Maria Bethânia no Show Opinião), 1965. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=FO1AKeJHf90>. Acesso em 25 maio 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.