LINDEMBERG AND THE SHIP - ACROSS THE SEAS OF MUSIC PEDAGOGY

Authors

  • Leonardo de Assis Nunes
  • Helena de Souza Nunes Universidade Federal da Bahia
  • Jaqueline Câmara Leite Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405032020412

Keywords:

CDG Music Pedagogical Approach, Repertoire for Classroom, Music-pedagogical possibilities, Lindembergue Cardoso

Abstract

In the field of studying the children's repertoire, under a historical and theoretical musical perspective, the objective of this article is to shed light on the Brazilian context, to enunciate pertinent foundations to what are works for, by and with children. This research work is qualitative, applied and exploratory, and its predominant procedure is a case study, including bibliographic review, textual and musical analysis. The piece O Navio Pirata (CARDOSO, 1981), whose contextualization and analysis were conducted by the CDG Analysis Model (NUNES, 2012), is here considered the most representative of the subject investigated, among those published in the collection Música Brasileira para Coro Infantil, from Funarte (BRASIL, 1979). The results showed open theoretical-musical components and expressive indications of performative character, which are underlying, inspiring, transgressive and susceptible to expansion, by the interpreters. In conclusion, children's musical pieces need to foresee and welcome kaleidoscopic co-authorship, by children, in their scores.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. O homem sem conteúdo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BARENBOIM, Daniel. A música desperta o tempo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Fundação Nacional de Arte (Funarte). Edital do I Concurso Nacional de Composição para Coro Infantil. Edital de Chamada (2p.) e Edital de Divulgação dos Resultados (2p.). Rio de Janeiro: INM, 1979.

CARDOSO, Lindembergue. O Navio Pirata. Para coro infantil a três vozes. Rio de Janeiro, Funarte, [1979] 1981. Partitura impressa (11 p.).

CARDOSO, Lindembergue. Educação musical: método. In: NOGUEIRA, Ilza (org.). Marcos Teóricos da Composição Contemporânea na UFBA. [S. l.: s. n.], [1972] 2006. v. II. Disponível em: http://www.mhccufba.ufba.br. Acesso em: 19 fev. 2020.

KRAEMER, Rudolf Dieter. Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical. Trad. Jusamara Souza, a partir do texto original, publicado na revista Musikpädagogische Forschung, n. 16, p. 146-172, 1995. Em Pauta, Porto Alegre, v.11, n. 16/17, p. 48-73, abr./nov. 2000.

LEÃO, Raimundo Matos de. Transas na cena em transe: teatro e contracultura na Bahia. Salvador: Ed. UFBA, 2009.

LEITE, Jaqueline Câmara. Análise de O Navio Pirata. Trabalho de conclusão da disciplina Análise Composicional I, oferecida no curso de doutorado em Educação Musical, da Universidade Federal da Bahia, e ministrada pelo professor Wellington Gomes. Salvador: UFBA, 2016.

LEITE, Jaqueline Câmara. Caminhos do repertório na formação de professores de Música: um estudo sobre o PROLICENMUS. Tese (Doutorado em Educação Musical) – Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.

MANN, Thomas. A montanha mágica. São Paulo: Companhia das Letras, [1924] 2016.

MÁRSICO, Leda Osório. A criança e a música: um estudo de como se processa o desenvolvimento musical da criança. Porto Alegre: Globo, 1982.

NOGUEIRA, Ilza. Catálogos Web de Lindembergue Cardoso. Catálogos Web de Compositores Contemporâneos da UFBA. Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade Federal da Bahia, 2009. v. 2.

NOGUEIRA, Ilza. Lindembergue Cardoso: aspectos de uma obra plural. Per Musi, Belo Horizonte, n. 25, p. 7-26, jan./jun. 2012.

NUNES, Helena de Souza. A canção brasileira infantil na perspectiva da Ficha CDG para Análise e Composição de Canções. Revista Brasileira de Estudo da Canção, Natal, v. 1, n. 1, p. 151-173, jan./jun. 2012.

NUNES, Helena de Souza et al. Microcanções CDG: Primeiros Registros. In: CONFERENCIA LATINOAMERICANA Y PANAMERICANA DE LA SOCIEDAD INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN MUSICAL (ISME), 9 e 2., 2013, Santiago. Anais

eletrônicos [...]. Santiago: Faculdade de Artes, Universidade do Chile, 2014. p. 641-649. Disponível em: https://www.dropbox.com/s/p9icgy21rh2qwmq/Actas%20ISME%20Chile%202013%20final. pdf?n=55569819. Acesso em: 12 mai. 2014.

NUNES, Helena de Souza et al. Recital Musicopedagógico CDG. In: ENCONTRO REGIONAL NORDESTE DA ABEM, 14., 2018, Salvador. Anais eletrônicos [...]. Salvador: UCSal, 2018a. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/nd2018/regnd/paper/view/2985. Acesso em: 15 nov. 2019.

NUNES, Helena de Souza et al. Grupo de Pesquisa Proposta Musicopedagógica CDG – Oficina Recital Musicopedagógico CDG: um jeito diferente de compartilhar Música com o público. Partitura de Espetáculo da obra de CARDOSO, O Navio Pirata. Rio de Janeiro: Funarte, 1981 (material didático entregue aos participantes). In: ENCONTRO REGIONAL NORDESTE DA ABEM, 14., 2018, Salvador. Anais [...]. Salvador: UCSAL, 2018b.

NUNES, Leonardo de Assis. Composição de Microcanções CDG no PROLICENMUS: uma discussão sobre o confronto entre respostas por antecipação e liberdade para criar. Dissertação (Mestrado em Educação Musical) – Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

NUNES, Leonardo de Assis. Para além da composição de Microcanções CDG: desdobrando-as em possibilidades musicopedagógicas. Tese (Doutorado em Educação Musical) – Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.

PAZ, Ermelinda. Edino Krieger: crítico, produtor musical e compositor. Rio de Janeiro: SESC, 2012. v. 2.

REY, Sandra; BRITES-UFRGS, B.; TESSLER, E.; LANCRI, J. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Élida (org.). Metodologia da Pesquisa em Artes Visuais. Porto Alegre: UFRGS, 2002. p. 123-140.

ROSA, Lilia de Oliveira. Música Brasileira para Coros Infantis (1960-2003): catálogo on-line com obras a cappella. 2005. 306 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

RUFINO, J. Entre homens e animais: análise semiótica de letras de canções infantis. Mal-Estar e Sociedade, Barbacena, n. 1, p. 111-128, nov. 2008.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Moodle. Repertório Musicopedagógico. Unidades de Estudos de 01 a 30 do Curso de Licenciatura em Música da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Universidades Parceiras, vinculado ao Programa Pró-Licenciaturas do MEC (2005), produzidas por Helena de Souza Nunes e Clarissa de Godoy Menezes. Porto Alegre: UFRGS, 2009.

VETROMILLA, Clayton Daunis. Política cultural nos anos 70: controvérsias e gênese do instituto nacional de música da Funarte. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE POLÍTICAS CULTURAIS, 2., 2011, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 2011. Disponível em: http://www.casaruibarbosa.gov.br/interna.

php?ID_S=124&ID_M=2210. Acesso em: 15 nov. 2018.

WÖHL-COELHO, Helena de Souza Nunes. Cante e Dance com a Gente: ein Projekt für die Musikerziehung in Brasilien. Frankfurt: Peter Lang Verlag, 1999.

ZORTEA, Tiago C. Notas sobre repertório comportamental. Oxford: [s. n.], 2013.

Published

2020-12-16

How to Cite

NUNES, Leonardo de Assis; NUNES, Helena de Souza; LEITE, Jaqueline Câmara. LINDEMBERG AND THE SHIP - ACROSS THE SEAS OF MUSIC PEDAGOGY. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 3, 2020. DOI: 10.5965/2525530405032020412. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17883. Acesso em: 22 nov. 2024.