Collection of the Music Band of the 10th Military Region: an investigation about the geographical / musical routes through the Musical Diplomatic Analysis tool

Authors

  • Antonio Tenório Filho Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405032020481

Keywords:

Brazilian musical collections, military bands, musical diplomatic analysis, musical practices in Ceará, geographic transits of scores and parts

Abstract

Music bands concentrate a significant part of the musical documentation produced or accumulated in Brazil, especially between the last decades of the 19th century and the first half of the 20th. This work has as its theme the collection of the Music Band of the 10th Military Region, a group formed by military musicians from the Brazilian Army, based in the state of Ceará. The beginning of the activities of the association dates back to centuries, but throughout the 20th century, a lot of material was produced and preserved in its collection. In this investigation, the objective is to understand the origins of the musicographic documents, in order to trace geographical routes of the process of constitution of the collection. To this end, a Diplomatic Musical Analysis was undertaken in several sets of sources in the collection. The results point to composers and copyists still little known in the national panorama, as well as routes of circulation of the sources that include the cities of Manaus (AM), Ceará-Mirim (RN), Recife (PE) and Rio de Janeiro (RJ).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Tenório Filho, Universidade Federal da Paraíba

Licenciado em Música pela Universidade Federal de São João del Rei - MG; musicólogo atuante na área de pesquisas em acervos musicais; mestrando em Musicologia pela Universidade Federal da Paraíba.

References

ALVES, I. N. C. N.; SILVA, M. A. T. Análise diplomática da autenticidade de documentos de arquivo pessoal. Páginas a&b, S. 3, n. 6, p. 84-96, 2016.

ARAÚJO, P. I. V. A. Patrimônio musicográfico e iconográfico musical no Brasil: Problemas e soluções. 2018. 647 f. Tese (Doutorado em Música) – Programa de Pós-Graduação em Música, Escola de Música da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.

BELLOTTO, H. L. Como fazer análise diplomática e análise tipológica de documento de arquivo. Arquivo do Estado e Imprensa Oficial do Estado, São Paulo, 2002.

BLANCO, P. S. Considerações e modelos para uma ação musicológica consistente na Paraíba. Claves, n. 6, nov. 2008.

BLANCO, P. S. Estratégias visuais na definição da identidade iconográfica do Grupo de Compositores da Bahia. In: BLANCO, Pablo Sotuyo (org.). Estudos Luso-Brasileiros em Iconografia Musical. Salvador: Ed. UFBA, 2015.

BLANCO, P. S.; ARAÚJO, P. I. Acciones estructurantes para la musicología en Brasil: el banco de datos RIdIM-Brasil para fuentes documentales visuales relativas a la cultura musical. In: CONGRESO DE LA ARLAC/IMS, 2., 2016, Santiago de Chile. Anais [...]. Santiago de Chile, 12 al 16 de enero de 2016.

CARVALHO SOBRINHO, J. B. A música no Maranhão Imperial: um estudo sobre o compositor Leocádio Rayol baseado em dois manuscritos do Inventario João Mohana. Em Pauta, Porto Alegre, v. 15, n. 25, jul./dez. 2004.

CASTAGNA, Paulo. A musicologia enquanto método científico. Revista do Conservatório de Música da UFPel, Pelotas, n. 1, p. 7-31, 2008.

CERQUEIRA, Daniel Lemos. Uma edição diplomática do Hymno (1826) de Raimundo José Marinho. Debate, Unirio, Rio de Janeiro, n. 17, p. 137-171, 2016.

CERQUEIRA, Daniel Lemos. “Acervo João Mohana” do Arquivo Público do Estado do Maranhão: algumas observações. Revista Música, Programa de Pós-Graduação em Música da Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 1, 2018.

DANTAS FILHO, ALBERTO. Acervo Musical João Mohana: Posição regional, situação documental. In: COLÓQUIO/ENCONTRO NORDESTINO DE MUSICOLOGIA HISTÓRICA BRASILEIRA, 1., 2012, Salvador. Atas [...]. Salvador, 2012.

DUARTE, F. L. S. A história das práticas musicais e os estudos Musicologia histórica: saberes e diálogos interdisciplinares na pesquisa arquivística da música no Brasil. In: ENCONTRO INTERNACIONAL E ENCONTRO DE HISTÓRIA DA ANPUH-RIO, 18., 2018, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Anpuh-RJ, 2018a. p. 1-11.

DUARTE, F. L. S. A fonte de uma missa no acervo de Dom Marcolino Dantas recolhido ao arquivo arquidiocesano de natal: um estudo exploratório do contexto de sua produção e uso. In: ENCONTRO DE MUSICOLOGIA HISTÓRICA DO CAMPO DAS VERTENTES, 2., 2018, São João del-Rei. Anais [...]. São João del-Rei: Universidade Federal de São João del-Rei, 2018b. p. 113-128.

FIGUEIREDO, Carlos Alberto. Tipos de edição. Debates, n. 7, p. 39-55, 2004.

FIGUEIREDO, Carlos Alberto. Música sacra e religiosa brasileira dos séculos XVIII e XIX: teorias e práticas editoriais. 2. ed. Rio de Janeiro: S2 Books, 2017.

GONÇALVES, I. B. C. M. Banda de Música da Força Policial Militar do Ceará: uma história social de práticas e identidades musicais (c.1850-1930). 2017. 483 f. Tese (Doutorado em História e Ciências Musicais) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte; Programa de Pós-Graduação em Ciências Musicais Históricas da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas; Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2017.

LÍNS, Ricardo Meira. O Legado de Jaime Diniz. Revista Brasileira de Música, UFRJ, Rio de Janeiro, v. 24 n. 1, p. 193-203, 2011.

RABELO, Thaís Fernanda Vicente. Estudo histórico e organológico em torno do órgão de tubos de Laranjeiras (SE). 2014. 161 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós-Graduação em Música, Escola de Música, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.

ROSSBACH, R. F.; PEREIRA, T. Acervo Heinz Geyer, da Sociedade Dramático-Musical Carlos Gomes de Blumenau: catalogação e edição. Opus, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 73-100, 2012.

SÁNCHEZ PRIETO, A. B. Documentos administrativos: un ensayo de diplomática contemporánea. Documentación de las Ciencias de la Información, Universidad Complutense, Madrid, n. 18. 1995.

SEVERINO, J. A.; FONSECA, M. F. C. José Alves da Trindade: análise primária de suas cópias em arquivos musicais mineiros sob a ótica da diplomática. In: Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música 28., 2018, Manaus. Anais [...]. Manaus, 2018.

SILVA, Kevenn Arnold dos Santos; FONSECA, Modesto Flávio Chagas. A transmissão da obra musical em documentos localizados em arquivos mineiros. In: Encontro de Musicologia Histórica do Campo das Vertentes, 1., 2017, São João del Rei. Anais [...]. São João del-Rei: Universidade Federal de São João del-Rei, 2017. p. 162-171.

SOUZA, Nilton da Silva. Mapeamento de Arquivos Musicais Públicos e Particulares do Baixo São Francisco: novas perspectivas à luz de novos documentos. In: COLÓQUIO/ENCONTRO NORDESTINO DE MUSICOLOGIA HISTÓRICA BRASILEIRA, 1., 2012, Salvador. Atas [...]. Salvador, 2012.

Published

2020-12-16

How to Cite

TENÓRIO FILHO, Antonio. Collection of the Music Band of the 10th Military Region: an investigation about the geographical / musical routes through the Musical Diplomatic Analysis tool. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 3, 2020. DOI: 10.5965/2525530405032020481. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17866. Acesso em: 22 nov. 2024.