Questions about contemporary music in the 21st century and reflections on my work as a composer and instrumentalist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405012020337

Keywords:

naïf, Übermensch, idiomatic, psyche, popularization, consumption

Abstract

The present study aims to bring up some questions about my work with contemporary music to dialogue with the academic environment, whether as a composer, performer or instrumentalist, the subjects are: naïf art, playful use of the Übermensch concept, interpreter as an active/passive agent, Stanislavsky System used in compositions and the attempt to attract more audiences to experimental music without appealing to kitsch aesthetics. I bring other composers to this discussion, reflections on my compositions and approaches that range from psychoanalysis to the technological-economical analysis of the period we are in. I also dedicate an item to briefly comment on a selection of my works. In the end, all these questions result in the great anguish of my generation: The impossibility of defining what music is today. This is definitely a subject that will still have a lot of discussion and that seems to be far from being solved (if it ever will be).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Glauber Kiss de Souza, Unisinos - Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Formado em Engenharia da Computação pela Unisinos e mestre em Engenharia Mecânica pela mesma instituição. Recebeu bolsa integral CAPES/PROSUP e atuou na área de pesquisa relacionada a energias renováveis. Estudou violão com Maurício Marques, composição e teoria musical nos cursos de extensão da UFRGS (Universidade Federal do Rio Grande do Sul) e foi aluno externo/bolsista de iniciação científica no CME - Centro de Música Eletrônica da mesma instituição. Participou como guitarrista do InCoMuN Ensemble da UFRGS e é membro fundador do Amao Quartet, quarteto de guitarras cujo repertório abrange música experimental escrita e improvisada. Atua também como compositor (música instrumental, erudita e trilhas para filmes e vídeo-artes). Lançou álbuns de temática diversa por netlabels nacionais e internacionais - em formatos digitais e físicos.

References

BAIESTORF, P.; SOUZA, C. Manifesto Canibal. Rio de Janeiro: Achiamé, 2004.

BAILEY, D. Improvisation: its nature and practice in music. Boston: Da Capo Press, 1993.

BANDEIRA, L. Qual a relação entre a duração de um CD e a 9ª Sinfonia de Beethoven. Nexo, 2018. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/expresso/2018/01/04/Qual-a-rela%C3%A7%C3%A3o-entre-a-dura%C3%A7%C3%A3o-de-um-CD-e-a-9%C2%AA-Sinfonia-de-Beethoven. Acesso em: 22 abr. 2020.

BAUMAN, Z. Vida líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

BEETHOVEN’S Eroica: opening chords. [S. l.: s. n.], 2013. 1 vídeo (2 min). Publicado pelo canal proteinjivesutra. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UnhlQUBsd6g.

BULLOCK, M. T. Self-idiomatic music: an introduction. Leonardo, Cambridge, v. 43, n. 2, p. 141-144, 2010.

CARON, J. P. Regras e indeterminação: ideias para uma morfologia da obra musical. Claves, João Pessoa, v. 9, p. 16-33, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/claves/article/view/24151/13255.

CARON, J. P. Da ontologia à morfologia: reflexões sobre a identidade da obra musical. In: EIMAS, 2012, Juiz de Fora. Anais [...]. Juiz de Fora: setembro 2012. p. 1-20.

Disponível em: https://www.ufjf.br/anais_eimas/files/2012/02/Da-ontologia-%C3%A0-morfologia-reflex%C3%B5es-sobre-a-identidade-da-obra-musical-J.-P.-Caron.pdf.

CAVAGNA, A. S.; RUSH, R. J. Sistema Stanislavsky: a relação entre a psicologia, o teatro e os processos, psíquicos envolvidos no trabalho do ator criador. Psicologado, 2019. Disponível em: https://psicologado.com.br/atuacao/psicologia-social/sistemastanislavski-a-relacao-entre-a-psicologia-o-teatro-e-os-processos-psiquicosenvolvidos-no-trabalho-do-ator-criador. Acesso em: 20 ago. 2020.

CIACCHI, M. Problemas do estudo da improvisação livre. In: SIMPOM, 5., 2018, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro, maio 2018. p. 643-651. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/simpom/article/view/7765/6708.

CORPÓREA: música para guitarra. [Encarte]. Intérpretes: Vários Artistas (Compilação).

Porto Alegre: Mansarda Records, 2017. 2 CDs. Disponível em https://mansardarecords.wordpress.com/2017/12/07/msrcd087-88-v-a-corporea-musica-para-guitarra/. Acesso em: 10 ago. 2020.

D’AMBRÓSIO, O. Os pincéis de Deus: vida e obra do pintor naïf Waldomiro de Deus. São Paulo: Unesp, 1999.

DELEUZE, G. Foucault. 5. reimp. São Paulo: Brasiliense, 2005.

FEUERSTEIN, R.; RAND, Y. Don’t accept me as I am: helping “retarded” people to excel. Ed. rev. Estados Unidos: SkyLight Training and Publishing, 1997.

FINKELSTEIN, L. Naïfs brasileiros de hoje. Frankfurt: Feira Internacional de Frankfurt, 1994.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. 34. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

FREUD, S. Obras completas, volume 11: totem e tabu, contribuição à história do movimento psicanalítico e outros textos (1912-1914). 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

FRIEDMAN, T. L. O mundo é plano: uma breve história do século XXI. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

IMPROCREATIONS. Compositores e intérpretes: Glauber Kiss de Souza, Daniel de Souza Mendes, Igor Dornelles Mendez, Pedro Guareschi Paiva. São Paulo: Tratore, 2014. 1 álbum eletrônico (35 min). Disponível em: https://open.spotify.com/album/1lDrKG5JCS7NQHFLW2B6hQ.

INSTRUMENTAL - Glauber Kiss De Souza. [S. l.: s. n.], 2014. Publicado pelo canal Amao Quartet. 1 áudio (3 min). Disponível em: https://soundcloud.com/amaoquartet/instrumental-glauber-kiss-de.

INSTRUMENTAL - Glauber K. de Souza. [S. l.: s. n.], 2017. Publicado pelo canal Recitais da Maquinaria Sonoro-Musical Tempo-Câmara. 1 áudio (8 min). Disponível em: https://soundcloud.com/maquinaria-recitais/instrumental.

KATZ, M. Capturing sound: how technology has changed music. London: University of California Press, 2004.

KLEINA, N. A história do Spotify e a revolução do streaming na música [vídeo]. Tecmundo, 2018. Disponível em: https://www.tecmundo.com.br/mercado/131633-historia-spotify-revolucao-do-streaming-musica-video.htm. Acesso em: 20 ago. 2020.

KLEINMAN, A. Face the music: beats by dre headphones are “extraordinarily bad”. HuffPost Brasil, 2014. Disponível em: https://www.huffpostbrasil.com/entry/beatsheadphones-reviews_n_5294628?ri18n=true. Acesso em: 20 ago. 2020.

LIPOVESTSKY, G. A era do vazio. São Paulo: Manole, 2005.

PART 4 (Temporada 1, ep. 4). The Defiant Ones [Seriado]. Direção: Allen Hughes. Produção: Ryan Gallagher, Broderick Johnson, Gene Kirkwood, Andrew A. Kosove, Laura Lancaster, Charles Parish, Brady Kephart, Sarah Anthony, Steven D. Williams, Fritzi Horstman, Allen Hughes e Doug Pray. Los Angeles: Alcon Entertainment, Silverback 5150 Pictures, 2017.

REDE GLOBO. RPM – Por toda a minha vida [Especial]. Direção: Ricardo Waddington. Rio de Janeiro: Rede Globo, 2010.

ROBOPOP. Compositor e intérprete: Glauber K. de Souza. 1 áudio (2 min). Disponível em: https://ia600101.us.archive.org/28/items/MSRCD087-88/09_glauber_k_de_souza%20-%20robopop.mp3.

ROBOT Ranger vs The Chupacabras. Compositor e intérprete: Glauber K. de Souza. Reino Unido: Submarine Broadcasting Company, 2018. 1 áudio (6 min). Disponível em: https://submarinebroadcastingco.bandcamp.com/track/robot-ranger-vs-thechupacabras.

SARMENTO, D. F.; RAPOPORT, A.; FOSSATI, P. Psicologia e educação: perspectivas teóricas e implicações educacionais. Canoas: Salles, 2008.

SARTRE, J. P. O ser e o nada. 15. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

SCHOENBERG, A. Harmonia. São Paulo: Unesp, 2001.

SCHOENBERG, A. Fundamentos da composição musical. 3. ed. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2001.

SMITH-ENGELHARDT, J. Spotify pays the least per stream according to independent artist. Altpress, 2020. Disponível em: https://www.altpress.com/news/spotify-paysthe-least-per-stream-according-to-independent-artist/. Acesso em: 20 ago. 2020.

SOUZA, G. K. Instrumental. São Leopoldo: s. n., 2014a. 1 partitura.

SOUZA, G. K. Desodorante, use com moderação!. São Leopoldo: s. n., 2014b. 1 partitura.

STEEN-ANDERSEN, S. “Next To Beside Besides”: a re-cycle. Simon Steen-Andersen, apr. 2005. Disponível em: http://www.simonsteenandersen.dk/eng_artnexttobesidebesides.htm. 2005. Acesso em: 24 abr. 2020.

SUBURBAN Solitude. Compositores e intérpretes: T. R. Hand e Glauber K. S. Reino Unido: Submarine Broadcasting Company. 2018. 1 álbum eletrônico (74 min).

Disponível em: https://submarinebroadcastingco.bandcamp.com/album/suburbansolitude.

WE scattered. Intérpretes: T. R. Hand vs The Glove of Bones, Glauber K. S. In: 5th Annual Repport: compilation. 1 áudio (3 min). Disponível em: https://unexplainedsoundsgroup.bandcamp.com/track/t-r-hand-vs-the-glove-of-bones-wescattered-feat-glauber-k-s-cd-track.

WTBC RADIO: Amao Quartet: “We Are Not Only Performing, We Are Creating”. Salem, United States, 10 july 2018. Podcast.

ZYGMUNT Bauman: fronteiras do pensamento. [S. l.: s n.], 2011. 1 vídeo (30 min).

Publicado pelo canal Fronteiras do Pensamento. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=POZcBNo-D4A. Acesso em: 13 abr. 2020.

Published

2020-10-18

How to Cite

SOUZA, Glauber Kiss de. Questions about contemporary music in the 21st century and reflections on my work as a composer and instrumentalist. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 1, 2020. DOI: 10.5965/2525530405012020337. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17654. Acesso em: 17 jul. 2024.