Poetics of contagion: analytical studies as a motto for a coversation between composers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405012020047

Keywords:

contagion, dialogues and conversations, creative process, musical analysis, musical composition

Abstract

Analytical studies (formal or unpretentious) taken as a motto for a conversation between composers, seeking to amplify a poetics of contagion. From Deleuze and Guattari’s (1997) and Ferraz’s (2007) readings, the concept gives an image to think the small dialogues that permeate the creation process, focusing on the conversation between composers, which can occur verbally, but mainly through its works, when musical analysis is commonly used. In the composition of two pieces, the author used analytical studies to establish such conversations and dialogues. In Inquietações, the contagion occurred through the technical and musical strategies, in dialogues mainly with two Berio’s Sequenzas. In Tons de amarelo patético, the composition occurred in parallel with the analysis of Lima’s Antiphonas; this analysis allowed to observe the contagion as a modus operandi of the piece. One can think in a poetics of contagion, which spreads epidemically through analysis and conversations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Ficagna, Universidade Estadual de Londrina/Professor Adjunto

Compositor, pesquisador e docente no Departamento de Música e Teatro da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Possui graduação em Música/Licenciatura pela UEL, mestrado e doutorado em Música/Processos Criativos pela Unicamp. Em 2012 sua peça "Estudo" estreou no I Encontro Internacional de Música de Câmara em Évora, Portugal, com o Quarteto Da Capo. Teve obras interpretadas por Abstrai Ensemble, Fábio Prèsgrave, Jairo Wilkens, mut657, dentre outros. Recebeu menção honrosa do Prêmio G.E.R.M.I. (2013) por "Escondido num ponto". Recebeu o Prêmio Funarte de Composição Clássica nas edições de 2010 e 2014. Foi um dos selecionados para a Residência Germina.Cciones Chile 2019, conduzida por Luca Beslcastro. Coordena o projeto de pesquisa “Botequim de Música Contemporânea: diálogos e conversas como parte do processo criativo”.

References

BELCASTRO, Luca. Método para procesos compartidos: etapas y pasos. [S. l.: s. n.], 2017. E-book. Disponível em: http://belcastro.germinaciones.org/Libros/metodo_es.html. Acesso em: 21 ago. 2019.

BERIO, Luciano. Sequenza IXa: per clarinetto solo. Milano: Universal Edition, 1980.

Partitura.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Equipe de tradução (org.): Roberto Machado. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Devir Intenso, Devir Animal, Devir Imperceptível. In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 4. Trad. Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 34, 1997. p. 115-170.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Introdução: Rizoma. In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? Trad. Aurelio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Ed. 34, 1995. p. 11-37.

FERRAZ, Silvio. Breve nota de apresentação. In: FERRAZ, Silvio (org.). Notas.Atos.Gestos. Rio de Janeiro: 7Letras, 2007.

FERRAZ, Silvio. Dúvida conceitual. Mensagem recebida por em 1 jun. 2020.

FERRAZ, Silvio. Encontro com… a Análise Musical. Cadernos de Estudo: Análise Musical, São Paulo, Atravéz, n. 6/7, fev. 1994. Entrevista concedida a Carlos Kater.

FERRAZ, Silvio. Escutas e Reescritas. In: TRAGTENBERG, Livio (org.). O ofício do compositor hoje. São Paulo: Perspectiva, 2012a. p. 285-306.

FERRAZ, Silvio. La formule de la ritournelle. Filigrane, Paris: Sampzon, v. 13, 2012b.

FERRAZ, Silvio. Música e repetição: a diferença na composição contemporânea. São Paulo: Educ, 1998.

FERRAZ, Silvio. Repetição e identidade. Texto de palestra apresentada no evento Impressiones Sonoras. Berlim: Universität der Künste, 2008. Não publicado.

FICAGNA, Alexandre. Conversas e diálogos como parte do processo criativo de Inquietações, para clarinete solo. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE

PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 28., 2018, Manaus. Anais […]. Manaus, 2018. p. 1-10.

FICAGNA, Alexandre. Inquietações (in memorian Célio Remuzzi). Vórtex, Curitiba, v. 5, n. 1, p. 1-12, 2017a.

FICAGNA, Alexandre. Tons de amarelo patético. 2017b. Partitura não publicada.

KLEE, Paul. Sobre arte moderna e outros ensaios. Prefácio e notas: Günther Regel. Trad. Pedro Süssekind. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

LIMA, Rodrigo. Antiphonas, for alto saxophone and ensemble. 2014. Edição não publicada cedida pelo compositor.

LIMA, Rodrigo. Composing is a discovery act. Art music review, n. 33, dez. 2017. Disponível em: https://www.revista-art.com/composing-is-a-discovery-act. Acesso em: 13 mar. 2020.

LIMA, Rodrigo. Da nota ao som: explorando territórios harmônicos. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

LIMA, Rodrigo. Resposta – eco antifonal distorcido. Mensagens recebidas por entre 1 e 8 jun. 2020.

MALT, Mikhaïl. Brian Ferneyhough et l’aide informatique à l’écriture. In: SZENDY, Peter (org.). Brian Ferneyhough. Paris: L’Harmattan, Ircam, 1999. p. 61-106.

SALLES, Paulo de Tarso. O estatuto da composição musical pós-Boulez. Opus, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 8-14, dez. 2010.

Published

2020-10-18

How to Cite

FICAGNA, Alexandre. Poetics of contagion: analytical studies as a motto for a coversation between composers. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 1, 2020. DOI: 10.5965/2525530405012020047. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17273. Acesso em: 17 jul. 2024.