PESQUISAS COLABORATIVAS INTERNACIONAIS NO CAMPO DA PSICOLOGIA DA MÚSICA: UM RELATO DE EXPERIÊNCIAS
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530404022019104Keywords:
Internationalization, Music research, Social Representations, MIROR ProjectAbstract
Internationalization actions have been increasingly encouraged under the Graduate Programs in Brazil. This article focuses on the presentation of two international researches, carried out collaboratively between researchers from the University of Bologna (Italy) and the Federal University of Paraná (Brazil). The studies presented were conducted through a study on Social Representations, based on Social Psychology, and a study based on Cognitive Psychology / Psychology, focusing on Creativity and Flow Theory. Both investigations brought relevant consequences for the UFPR Graduate Program in Music, generating collaborative publications and developments in subsequent studies that expanded the investigative possibilities for the Cognition / Music Education research line.
Downloads
References
ADDESSI, A. R.; ARAÚJO, R. C. Um estudo sobre representações sociais de alunos de graduação sobre os conceitos de. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 7., 2011, Brasília. Anais […]. Brasília: Fundação Darcy Ribeiro, 2011. v. 1. p. 355-365.
ADDESSI, A. R.; ARAÚJO, R. C. Designing the Miror-Body Gesture Framework for Music and Dance Creativity. In: SIMPÓSIO DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 9., 2013, Belém. Anais […]. Belém: UFPA, 2013. V. 1. p. 74-94.
ADDESSI A. R.; ARAÚJO, R. C.; VALLS, A.; GLUSCHANKOF C. A comparative research about social representations of music held by university students. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON MUSIC PERCEPTION AND COGNITION PROCEEDINGS, 11., 2010, Seattle. Proceedings […]. Seatle: University of Washington, 2010. p. 28-35.
ADDESSI, A. R.; BONFIGLIOLI, L. Interação Reflexiva como paradigma transversal para a criatividade, educação musical e musicoterapia. Orfeu, v. 2, n. 2, p. 175-199, 2017.
ADDESSI, A. R.; CARUGATI, F.; SELLERI, P. Music teachers’ knowledge and social representations of music. In: SIMPÓSIO DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS INTERNACIONAL, 3., 2007, Salvador. Anais […]. Salvador: UFBA, 2007, p. 138-151.
ADDESSI, A. R.; CARUGATI, F. Social representations of “musical child” held by university students: an empirical investigation on implicit music knowledge in Higher Teacher Education. Music Education Research, v. 3, n. 12, 2010.
ADDESSI, A. R.; PACHET, F. Experiments with a musical machine: musical style replication in 3/5 year old children. British Journal of Music Education, v. 22, p. 21-46, 2005.
ADDESSI, A. R.; PACHET, F. Sistemas musicais interativos-reflexivos para educação musical. Cognição e Artes Musicais, Curitiba: DeArtes, v. 2, n. 1, p. 62-72, 2007.
ADDESSI, A. R.; PSCHEIDT, J.; ARAÚJO, R. C. Stili e identità musicali nell’infanzia in ambienti riflessivi. Rivista Infanzia (Firenze), v. 3, p. 218-224, 2017.
ADDESSI, A. R.; PSCHEIDT, J.; ARAÚJO, R. C. Arts and childhood: children’s musical styles in a “reflexive” environment. DEDiCA: Revista de Educação e Humanidades (Dreh-España), v. 16, p. 109-127, 2019.
ARAÚJO, R. C. Representações sociais na prática de ensino de professores de instrumento. In: CONGRESSO DA ANPPOM, 25., 2015, Vitória. Anais […]. Vitória: ANPPOM, 2015a. V. 1. p. 1-6.
ARAÚJO, R. C. Improvvisazioni con la piattaforma MIROR. In: ADDESSI, Anna Rita (org.). La creatività musicale e motoria dei bambini in ambienti riflessivi. 1. ed. Bolonha/Itália: Bononia University Press, 2015b. V. 1, p. 79-86.
ARAÚJO, R. C.; ADDESSI, A. R. Children’s musical improvisation in an interactive/reflexive musical context: a study. In: SIMPÓSIO DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 9., 2013, Belém. Anais […]. Belém: UFPA, 2013. V. 1, p. 95-105.
ARAÚJO, R. C.; ADDESSI, A. R. Um estudo sobre a improvisação musical de crianças num contexto musical interativo/reflexivo. Música em Contexto (UnB), v. 1/2014, p. 76-91, 2014.
ARAÚJO, R. C.; OPIECHON, S. S.; ARAÚJO, C. B.; ALONSO, M. V. Perspectivas de estudantes/professores de música sobre o conceito de criatividade musical e características do comportamento musical criativo. Percepta: Revista de Cognição Musical, v. 5, p. 39-50, 2018.
ARAÚJO, R. C.; PSCHEIDT, J.; ADDESSI, A. R. Interação reflexiva e a criatividade musical empática. In: ARAÚJO, Rosane Cardoso de (org.). Educação musical: criatividade e motivação. 1. ed.Curitiba: Appris, 2019. V. 1, p. 161-182.
ARAÚJO, R. C.; SANTOS, E. A.; HENTSCHKE, L. The development of piano teachers knowledge: three case studies from Brazil. Visions of Research in Music Education, n. 13, p. 1-19, 2010.
CAMPOS, P. H. F.; ROUQUETTE, M. L. Abordagem estrutural e componente afetivo das representações sociais. Psicologia, Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 16, n. 3, p. 435-445, 2003.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow: the psychology of optimal experience. New York: Harper & Row, 1990.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. A psicologia da felicidade. São Paulo: Saraiva, 1992.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Collins, 1996.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. A descoberta do fluxo. Psicologia do envolvimento com a vida cotidiana. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Good business: flow, leadership and making of meaning. New York: Viking, 2003.
FIGUEIREDO, C. F.; LUDERS, V.; SANTOS, A. P. A interação musical do estudante com transtorno do espectro do autismo em um ambiente digital. In: TECNOLOGIA, MÚSICA E DIVERSIDADES, Recife. Anais […]. Recife: NICS Reports Núcleo Interdisciplinar de
comunicação sonora, 2019. V. 1. p. 29-38.
FORESTER, S. Music teacher knowledge: an examination of the intersections between instrumental music teaching and conducting. Journal of Research in Music Education, v. 65, n. 4, p. 461-482, 2017.
GODOY, Rolf; LEMAN, Marc. Musical gestures: sound, movement and meaning. London: Routledge, 2012.
HALLAM, S. Musicality. In: MCPHERSON, G. (ed.). The child as musician: a handbook of musical development. 2. ed. Oxford: Oxford University Press, 2016. p. 67-80.
HARGREAVES, D. J.; PURVES, R. M.; WELCH, G.; MARSHALL, N. A. Developing identities and attitudes in musicians and music teachers. British Journal of Educational Psychology, v. 3, n. 77, p. 665- 682, 2007.
MARSHALL, N.; HARGREAVES, D. J. Crossing the humpback bridge: Primary-secondary school transition in music education. Music Education Research, v. 9, p. 65-80, 2007.
MIRANDA, A. A.; STALLIVIERI, L. Para uma política pública de internacionalização para o ensino superior no Brasil. Revista Avaliação, v. 22, n. 3, p. 589-613, nov. 2017 MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2007.
MOSCOVICI, Serge. Pourquoi l’étude des représentations sociales em psychologie? Psychologie et Société, n.4, p. 7-24, 2002.
OPIECHON, S. S.; ARAÚJO, R. C. Representações sociais sobre a criatividade musical das crianças. In: SIMPÓSIO DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 13., 2017, Curitiba. Anais […]. Curitiba: UFPR, 2017. V. 1. p. 1-7.
PSCHEIDT, J.; ARAÚJO, R. C. Interação reflexiva e criatividade: uma experiência com alunos iniciantes em bateria. In: SIMPÓSIO DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 13., 2017, Curitiba. Anais […]. Curitiba: UFPR, 2017. p. 1-7.
RAMOS, C. E. A. S. A música da Folia do Divino e a Festa do Divino no município de Guaratuba, Estado do Paraná: um estudo de caso sob a perspectiva da teoria das Representações Sociais. 334 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
RAUSKI, R. D. Representações sociais sobre Música: estilos musicais e aula de música: uma problematização necessária. 168 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2015.
RAUSKI, R.; ROSSO, A. Representações sociais da aula de música no nono ano do ensino fundamental: fruição e aprendizagem. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, v. 17, n. 2, p. 335-352, 2017.
SOARES, G. D. B. A orquestra vai à escola: os significados de um concerto didático para alunos da educação básica. 217 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.