Internacionalização, humanismo e ética

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530404022019059

Keywords:

internationalization, humanism, honesty expectation, ethics

Abstract

I offer some considerations regarding the internationalization process in Brazilian public universities. The focus of this discussion is the internalization of graduate programs. The ordinary expected outcomes from an international cooperation are inquired. Following, I purpose a rethinking of internationalization process in the light of a humanistic perspective. This proposition is based on my experience as a coordinator of projects of international collaboration. In a humanistic point of view, interpersonal relationships are enhanced and also intended as outcomes from inter-institutional cooperation. The expected result with the adoption of this humanist approach is the ethical transformation of the participants in experiences of academic mobility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antenor Ferreira Correa, Universidade de Brasília

Professor associado do departamento de música da Universidade de Brasília.

 

References

ADORNO, Theodor. Minima Moralia. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1951.

ARISTÓLES. Ética a Nicômano. Tradução de Leonel Vallandro e Gerd Bornheim. São Paulo: Nova Cultural, 1991. Disponível em: https://abdet.com.br/site/wp-content/uploads/2014/12/%C3%89tica-a-Nic%C3%B4maco.pdf.

BAKER, Patrick. Italian Renaissance Humanismin the Mirror. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

CAPES. Programa Institucional de Internacionalização Capes-PrInt. Edital nº 41/2017. Brasília: Capes, 2017a. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/10112017-Edital-41-2017-Internacionalizacao-PrInt-2.pdf.

CAPES. A internacionalização na Universidade Brasileira: resultados do questionário aplicado pela Capes. Brasília: Capes, 2017b. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/diversos/A-internacionalizacao-nas-IES-brasileiras.pdf.

CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. Os ideais da formação humanista e o sentido da experiência escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1023-1034, 2017.

CORRÊA, Antenor Ferreira. A Humanist Perspective Within Higher Education Internationalization Process. In: Music in an Intercultural Perspective. Brasília: Strong Edições, 2016. p. 85-92.

DAMÁSIO, António. Ao encontro de Espinosa: as emoções sociais e a neurologia do sentir. Lisboa: Publicações Europa-América, 2003.

FEICHAS, Heloisa. Espiritualidade crítica: desenvolvendo alguns conceitos para uma educação musical humanizadora. In: CORRÊA, Antenor Ferreira; NARITA, Flávia M. Ensino e pesquisa em Artes: experiências no âmbito do ProfArtes. Goiânia: Ed. UFG, 2019. (no prelo).

GAZZOLA, Ana Lucia. Entrevista publicada no site do Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC/Unesco), 2018. Disponível em: http://www.iesalc.unesco.org/2018/06/08/ana-lucia-gazzola-a-cres-2018-deveressignificar-os-principios-que-orientaram-a-reforma-universitaria/.

GIUSTINIANI, Vito R. Homo, Humanus, and the meanings of “humanism”. Journal of the History of Ideas, v. 46, n. 2, p.167-195, 1985.

GOERGEN, Pedro. A internacionalização dos programas de pós-graduação. REP - Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 19, n. 2, p. 247-257, jul./dez. 2012. Disponível em: http://www.upf.br/seer/index.php/rep/article/view/3111/2125.

JOLY, Ilza Z. L.; SEVERINO, Natália B. (Org.). Processos educativos e práticas sociais em Música: um olhar para educação humanizadora - pesquisas em educação musical. Curitiba: CRV, 2016.

MARRARA, Thiago. Internacionalização da Pós-Graduação: objetivos, formas e avaliação. Revista Brasileira de Pós-graduação, v. 4, n. 8, p.245-262, 2007. Disponível

em: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/132/126.

OLIVEIRA, Pedro Augusto Dutra de. Por uma educação musical humanizadora: o ensino coletivo de música a várias mãos. 2014. 136 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.

PINTO, Angelo C.; ANDRADE, Jailson B. de. Fator de Impacto de Revistas Científicas: qual o significado deste parâmetro? Química Nova, v. 22, n. 3, p. 448-453, 1999.

UFC. Plano de Internacionalização da Universidade Federal do Ceará. Fortaleza: PróReitoria de Relações Internacionais, Universidade Federal do Ceará, 2017. Disponível em: http://www.ufc.br/images/_files/a_universidade/plano-internacionalizacao-ufc/plano-internacionalizacao-ufc.pdf.

UFRGS. Plano Institucional de Internacionalização da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2017. Disponível em: http://www.ufrgs.br/propg/print-ufrgs/arquivos/plano-institucional.

UFSC. Plano de Internacionalização da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis: Secretaria de Relações Internacionais, Universidade Federal de Santa Catarina, 2018. Disponível em: http://novaprpg.paginas.ufsc.br/files/2019/02/PROPOSTA-DE-PLANO-INSTITUCIONAL-DEINTERNACIONALIZAC%CC%A7A%CC%83O-Final-Aprovada.pdf.

UNB. Plano de Internacionalização da Universidade de Brasília. Brasília: UnB, 2018. Disponível em: http://www.int.unb.br/br/institucional/plano-de-internacionalizacao.

UNOESC. Plano de Internacionalização da Universidade do Oeste de Santa Catarina. Joaçaba: Editora Unoesc, [s.d.]. Disponível em: https://www.unoesc.edu.br/images/uploads/atendimento/Plano_de_Internacionalizac%cc%a7a%cc%83o_(1).pdf.

Published

2019-12-20

How to Cite

CORREA, Antenor Ferreira. Internacionalização, humanismo e ética. Orfeu, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 59–78, 2019. DOI: 10.5965/2525530404022019059. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530404022019059. Acesso em: 17 jul. 2024.