Practice and didactics of chamber music

Authors

  • Sonia Ray UFG - Universidade Federal de Goias

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530404012019151

Keywords:

Music Performance Pedagogy, Didacts of chamber music, Chamber musician’s education

Abstract

This text focuses on questions related to fundaments for the chamber musician and chamber music teacher’s work. The little attention music performance scholars have been given to the fundaments of its practice and teaching, has caused many uninformed instructions throughout chamber musicians’ education. The main goal of the present paper is to discuss the theme as well as to offer directions to both chamber music students and teachers. Based on the concepts Musical Performance (Ray, 2015a) and Musical Performance Pedagogy (Ray, 2015b), this article presents fundaments and suggestions on how to organize an undergraduate chamber musiccourse. The text is organized in three main parts: 1) Fundamental approaches to chamber music didactics; 2 Practice and didacts of chamber music elements; and 3) Considerations on how to plan a chamber music course. The discussions and suggestions here presented showed clearly that there are benefits of the conceptual studies addressed to chamber music students and teachers, particularly those involved in formal educational.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Ray, UFG - Universidade Federal de Goias

Graduada em Composição e Regência pela Universidade Estadual Paulista em 1993. Concluiu seus cursos de Mestrado e Doutorado na Universidade de Iowa. É sócia fundadora da Associação Brasileira de Contrabaixistas. Na Escola de Música da Universidade Federal de Goiás (UFG) é professora dos Cursos de Graduação e Pós-Graduação e tem projetos em andamento com temas variados relacionados à divulgação do contrabaixo e da música brasileira

References

CAZARIM, T. A percepção do corpo na performance musical: o lugar da imagem corporal na prática camerística. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E

ARTES MUSICAIS, 3., 2007, Salvador. Anais […]. Salvador: UFBA, 2007. p. 582-587.

CERQUEIRA, D. L.; ZORZAL, R. C.; AVILA, G. A. de. Considerações sobre a aprendizagem da performance musical. Permusi, n. 26, p. 94-109, 2012. Disponível

em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-75992012000200010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 28 ago. 2019.

GORDON, S. Mastering art of performance: a primer for musicians. New York: Oxford University, 2006.

HALLAM, S. A practical guide to better teaching and learning. Oxford: Heinemann Educational, 2006. Cap. 8, p. 118-141.

KAMINSKI L.; RAY, S. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 11., 2015, Pirenópolis. Anais […]. Pirenópolis: UFG, 2015.

KLICKSTEIN, G. The musician’s way: a guide to practice, performance, and wellness. New York: Oxford university, 2009.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1990.

PARNCUTT, R.; McPHERSON, G. E. The science & psychology of music performance. New York: Oxford University, 2002.

RAY, S. et al. Estudo exploratório sobre o impacto da informação sobre psicologia da performance no nível de estresse e ansiedade de músicos práticos brasileiros. Opus, v.

, n. 2, p. 303-323, dez. 2016.

RAY, S. KAMINSKI, L. C. O Atual estado da questão da disciplina psicologia na formação de músicos-intérpretes na academia brasileira. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE

COGNIÇÃO A ARTES MUSICAIS, 8., Brasília, 2011, Anais..., Brasília, 2011.

RAY, S. KAMINSKI, L. C.. Psicologia da performance na formação acadêmica do performer In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓSGRADUAÇÃO EM MÚSICA, 22., João Pessoa, 2012, Anais..., João Pessoa, 2012.

RAY, S. Performance Musical e suas Interfaces. Goiânia: Vieira, Irokun, 2015a.

RAY, S. Pedagogia da Performance Musical. Tese (Pós-Doutorado) – UFG, Goiânia, 2015b.

REIS, A.; DE BIAGGI, E. A homogeneidade sonora no quarteto de cordas: diferentes enfoques possíveis. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E

PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 28., 2018, Manaus. Anais […]. Manaus: UFAM, 2018. p. 1-8.

RINK, John (Ed.). Musical Performance: a guide to understanding. New York: Cambridge, 2002.

VILLEGAS, R. G. Música de cámara y aprendizaje significativo: una estrategia pedagógica para el fortalecimiento de los procesos académicos y musicales. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 13., 2017, Curitiba. Anais […]. Curitiba: UFPR, 2017. p. 468-476.

WILLIAMON, A. Musical Excellence: strategies and techniques to enhance performances. New York: Oxford University, 2004.

YAMAUCHI, R; SINICO, A.; GUALDA, F. O interesse pela reflexão teórica no processo de criação da interpretação: um estudo da prática interpretativa coletiva em música de

câmara. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 8., 2012, São Paulo. Anais […]. São Paulo: UDESC, 2012. p. 156-161.

Published

2019-09-11

How to Cite

RAY, Sonia. Practice and didactics of chamber music. Orfeu, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 151–165, 2019. DOI: 10.5965/2525530404012019151. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530404012019151. Acesso em: 19 may. 2024.