Initiation with guitar by musical collective: didactic application of a model for arrangements
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530404012019101Keywords:
Initiation with guitar, collective musical, guitar arrangement, music and education by guitarAbstract
This study aims to present aspects of the research project, which is being developed in the Master’s Program in Music (Proemus) of the Federal University of the State of Rio de Janeiro (Unirio). After creating categories of the pedagogical production of Brazilian guitarists (Zanon, 2006), we approached aspects about the elaboration of arrangements for collective musical study of the instrument. Finally, it presents a guitar arrangement for a Brazilian song “O cravo brigou com a rosa”, by using the fundamental aspects addressed by the text. From a theoretical point of view, we discuss France; Swanwick (2002) proposing an instrumental performance study that contemplates creativity, expressiveness and consistency over style.
Downloads
References
AFFONSO, Guilherme de Camargo Barros. A guitarra dos séculos XVII e XVIII em seus aspectos técnicos e estilístico-históricos através da tradução comentada e análise do Instruccion de musica sobre la guitarra española de Gaspar Sanz, 1697. 2015. Tese (Doutorado em Processos de Criação Musical) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27158/tde-29102010-125844/pt-br.php. Acesso em: 14 jan. 2018.
ALFONSO, Sandra Mara. O violão, da marginalidade à academia: trajetória de Jodacil Damaceno. Uberlândia, MG: EDUFU, 2009.
ALMEIDA, Renato da Silva. Do intimismo à grandiloqüência: trajetória e estética do concerto para violão e orquestra: das raízes até a primeira metade do século XX em torno de Segovia e Heitor Villa Lobos. 2006. 167f. Dissertação (Mestrado em Musicologia) - USP - Escola de Comunicações e Artes, São Paulo, 2006. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27140/tde-14082009-171602/pt-br.
php. Acesso em: 05 mar. 2019.
BARTOLONI, Giacomo. O violão na cidade de São Paulo no período de 1900 a 1950. 1995. 222f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 1995. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/99650. Acesso em: 20 fev. 2019.
BECKER, Zé [José] Paulo. Levadas brasileiras para violão: samba, choro, bossa nova. 2. ed. Rio de Janeiro: Edição do autor, 2013. (Livro, partituras e áudio on-line). 56p.
BELLINATI, Paulo. Jongo for 2 Guitars (1989). San Francisco: Guitar Solo Publications, 1993. 1 partitura (20 p.).
BERNARDINI, Attilio. Lições preparatórias: a nova técnica do violão (baseada na Escola de Tárrega). São Paulo: Irmãos Vitale, 1942. 22p.
BOLÃO, Oscar. Batuque é um privilégio. São Paulo: Irmãos Vitale, 2010. 161p.
CARDOSO, João Henrique Correa. A técnica violonística: um estudo das convergências e divergências nos métodos de ensino no decorrer da história do violão. 2015. 157 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2015. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/4769. Acesso em: 7 dez. 2018.
CARVALHO, Guilherme Paiva de. Música e literatura na sociedade de corte em transição. Revista dEsEnrEdoS, Teresina, n. 19, p. 2-20, 2013. Disponível em: http://desenredos.dominiotemporario.com/doc/19-Artigo-SociedadeCorte-GuilhermePaiva.pdf. Acesso em: 12 jan. 2019.
CORREA, Adriano Palma. Sobre os “diagramas” no ensino do violão: uma introdução. 2015. 49 f. TCC (Graduação) – Curso de Licenciatura em Música, Educação Musical, Unirio, Rio de Janeiro, 2015.
DAMACENO, Jodacil Caetano; MACHADO, André Campos. Uma sugestão para iniciação ao violão. 2. ed. rev. Uberlândia: EDUFU, 2010. Caderno pedagógico. 114p.
DUDEQUE, Norton Eloy. História do violão. Curitiba: Ed. da UFPR, 1994. 113p. (Pesquisa n. 13)
FRANÇA, Cecília Cavalieri; SWANWICK, Keith. Composição, apreciação e performance na educação musical: teoria, pesquisa e prática. Em pauta, Rio de Janeiro, v. 13, n. 21, p. 5-41, 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmPauta/article/view/8526/4948. Acesso em: 9 mar. 2019.
HARDER, Rejane. Algumas considerações a respeito do ensino de instrumento: trajetória e realidade. Opus, Goiânia, v. 14, n. 1, p. 127-142, jun. 2008.
LIMA, Fanuel Maciel. A elaboração de arranjos de canções populares para violão solo. 200 f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, 2003. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/284828. Acesso em: 14 mar. 2019.
MACHADO, André Campos. Minhas primeiras cordas. Uberlândia: EDUFU, 2007. 66p.
MARIANI, Silvana. O equilibrista das seis cordas: método de violão para crianças. 1. ed. rev. Curitiba: Editora UFPR, 2009. 131p.
MESQUITA, Tayro Louzeiro. Violão para criança: opinião de professores sobre métodos e materiais didáticos. 2015. 58 f. TCC (Graduação) – Curso de Licenciatura em Música, UnB, Brasília, 2015. Disponível em: http://bdm.unb.br/bitstream/10483/13067/1/2015_TayroLouzeiroMesquita.pdf. Acesso em: 23 mar. 2019.
NICÁCIO, Ricardo Matias. Processos de musicalização: métodos de ensino do violão. In: JORNADA DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 11., 2012, Rio de Janeiro. Semana de integração acadêmica, 15 a 21 de outubro de 2012. Rio de Janeiro: Unirio, 2012. p. 1-3. CD-ROM.
OLIVEIRA, Victor Matos. A escolha do repertório no ensino coletivo de instrumentos: uma experiência vivida no Projeto “Orquestra de Violões nas Escolas”. Anais do SIMPOM, v. 3, n. 3, 2015.
OROSCO, Maurício Tadeu dos Santos. O compositor Isaias Sávio e sua obra para violão. 273 f. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2001. Disponível em: https://bdpi.usp.br/item/001211632. Acesso em: 20 fev. 2019.
PAZ, Ermelinda Azevedo. 500 canções brasileiras. Rio de Janeiro: Luiz Bogo Editor, 1989.
PINTO, Henrique. Iniciação ao violão: princípios básicos e elementares para principiantes. São Paulo: Ricordi, 1978. 63p.
PINTO, Henrique. Ciranda das seis cordas. São Paulo: Ricordi, 1985. 107p.
RICCIO, Maxwell. O violão entrou na roda: um guia prático para iniciantes. Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 2018. 72p.
ROCHA FILHO, Othon Gomes. da. Minhas primeiras notas ao violão. 9. ed. Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1966. Volume 1. 99p.
SÁVIO, Isaías. Escola moderna do violão: técnica do mecanismo. Vol. 1. São Paulo: Ricordi, 1945. 55p.
SÁVIO, Isaías. Vamos estudar violão: iniciação. São Paulo: Ricordi, 1972. 14p.
SALUSTINO, José Joelson da Costa. Educação musical nos ambientes não formais: um olhar sob o Centro de Apoio à Criança. 2013. 46. Monografia (Graduação) – Curso de Licenciatura em Música, Educação Musical, UFRN, Natal, 2013.
SILVA, Priscilla Hygino Rodrigues da. Os métodos brasileiros de violão para público infantojuvenil e o ensino coletivo de violão na infância. 2013. 42 f. TCC (Graduação) – Curso de Licenciatura em Música, Educação Musical, Unirio, Rio de Janeiro, 2013.
SWANWICK, Keith. Permanecendo fiel à música. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 2., 1993, Porto Alegre. Anais […]. Porto Alegre, 1993, p. 19-32.
SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. São Paulo: Moderna, 2010. 128p., il., música; 23cm. (Formação e atuação em educação musical).
TEIXEIRA NETO, Moacyr. Música contemporânea brasileira para violão. Vitoria: Grafica e Editora A1, [199-]. 75p.
TOURINHO, Cristina. Ensino Coletivo de Instrumentos Musicais: crenças, mitos, princípios e um pouco de história. In: CONGRESSO REGIONAL DA ISME NA AMÉRICA LATINA; ENCONTRO ANUAL DA ABEM, 16., 2007, Campo Grande. Anais […]. Campo Grande, 2007, p. 1-12. CD-ROM.
VASCONCELLOS, Daniel Murray Santana. Técnicas estendidas para violão: hibridização e parametrização de maneiras de tocar. 2013. 179 p. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/285299. Acesso em: 24 ago. 2018.
VIEIRA, Gabriel; RAY, Sonia. Ensino coletivo de violão: técnicas de arranjo para o desenvolvimento pedagógico. In: CONGRESSO REGIONAL DA ISME NA AMÉRICA LATINA; ENCONTRO ANUAL DA ABEM, 16., 2007, Campo Grande. Anais […]. Campo Grande, 2007, p. 1-12. CD-ROM.
ZANON, Fábio. O violão no Brasil depois de Villa-Lobos. Textos do Brasil. V. 12. Brasília: Ministério das Relações Exteriores, Assessoria de Comunicação Social, p. 78-85, 2006. Disponível em: http://dc.itamaraty.gov.br/publicacoes/textos/portugues/revista12.pdf. Acesso em: 7 fev. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.