(Re) Percussões de “Missa dos Quilombos”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530403022018164

Keywords:

African Diaspora, Cultural Hybridization, Popular Music, Maroon’s Mass

Abstract

This article proposes considerations on Missa dos Quilombos [Maroon’s Mass], an LP produced and recorded live in 1982, with music and arrangements by Milton Nascimento and lyrics by the priest Pedro Casaldáliga and Pedro Tierra, reedited on CD in 1995. We will take the phonograms as the main source of our analysis, but seeking to articulate them to the event and repercussions of the religious rite that generated the recording, insofar as these also contribute to elucidate the larger aesthetic and political project that encompasses all these records. Combining the interdisciplinary analysis of popular music studies with the historiographic investigation of printed sources, we hope, finally, to understand the Mass and its recording as participants in the Brazilian cultural history relevant for the democratic resumption precisely because of the way in which converge to them the main lines of the affirmation of cultural and religious afrodiasporic matrices as indispensable elements of Brazilian and Latin American history and society.

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Author Biographies

Luiz Henrique Assis Garcia, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Graduado (licenciatura- 1997), Mestre (2000) e Doutor (2007) em História pela Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (FAFICH) da UFMG. Coordenou por 8 anos o Setor de Pesquisa do Museu Histórico Abílio Barreto (MHAB) em Belo Horizonte (MG). Atualmente é professor e pesquisador da ECI-UFMG, atuando no curso de Museologia e como colaborador do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação. É um dos coordenadores do grupo de pesquisa ESTOPIM, e pesquisador do Centro de Coonvergência de Novas Mídias (CCNM) - UFMG. É membro da seção latinoamericana da IASPM - International Association for the Study of Popular Music. Tem experiência nas área de História e Museologia, atuando principalmente nos seguintes temas: história da música popular brasileira, história do Brasil republicano, patrimônio e memória, trocas culturais, territórios, museus e cidades.

Hudson Leonardo Lima Públio, UFMG

Graduado em História na modalidade Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduando em História na modalidade Bacharelado pela mesma instituição. Tem interesse em História Contemporânea, da África e Cultural. Experiência na área de Museus e Centros de Memória. Atualmente pesquisa Música Popular Brasileira (MPB) e Ditadura Militar no Brasil (1964-1985), e é bolsista de Iniciação Científica pelo Programa de Bolsas de Iniciação Científica Para a Rede de Museus e Espaços de Ciência e Cultura (PROREMECC) no projeto "MUSEU CLUBE DA ESQUINA: pesquisa e extroversão de acervo".

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Published

2018-12-19

How to Cite

GARCIA, Luiz Henrique Assis; PÚBLIO, Hudson Leonardo Lima. (Re) Percussões de “Missa dos Quilombos”. Orfeu, Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 164–188, 2018. DOI: 10.5965/2525530403022018164. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530403022018164. Acesso em: 22 nov. 2024.