Aesthetics and philosophy of African musical arts in the perspective of music education in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530403022018136

Keywords:

epistemologies of the African (diaspora) musical arts, Studies of black music in the Americas, Musical education in the African diaspora

Abstract

This article presents a dialogue with authors of the so called Black Atlantic to introduce the necessary debate about a musical education based on the philosophical and historical knowledge and bases - historical and contemporary - of the African musical arts and the African diaspora. It points to a historical gap in the studies of Afro-Latin, Afro-Caribbean and African-American music in Latin American countries, as well as the need to build procedures and methodological foundations applied to the teaching of African (diaspora) musical arts with emphasis on the Brazilian context. The author seeks to encourage an epistemological debate, referenced by various authors from the musical and historical contexts of Africa and the African Diaspora, and to outline a theoretical framework for music education on the bases of African matrices for the most of countries and regions with black cultural and musical expressions, that in future may lead to African (African diaspora) musical and performance education and training.

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Author Biography

Katharina Döring, Universidade do Estado da Bahia

Graduação em Educação Musical (2000) e mestrado em Etnomusicologia (2002) pela Universidade Federal da
Bahia; doutorado em Educação (2011) com ênfase em Arte-Educação pela Universidade Siegen - programa
INEDD. Desde 2002 professora assistente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) para as disciplinas Arte-
Educação, Iniciação Musical, Processos de Criação, Artes Visuais na Contemporaneidade, Referencias teóricas e
metodológicas do Ensino de Artes e Ludicidade. Pesquisadora do Samba de Roda do Reconcavo Baiano desde do
ano 2001, com vários projetos e publicações de pesquisa, extensão ate então. Trabalha na interface de
Etnomusicologia, Educação Musical e Artes, com ênfase na transdisciplinaridade em músicas, artes e culturas
populares, tradição - contemporaneidade no samba de roda/samba chula, tradições cênico-poético-musicais de
matriz africana, danças circulares. Elaborou, desenvolveu, coordenou ou contribuiu com vários projetos de
pesquisa e produção cultural com samba de roda e culturas populares na Bahia e Nordeste, buscando o diálogo
entre culturas populares, tradições orais e práticas estéticas contemporâneas, para elaborar novos caminhos,
metodologias, fundamentos teórico-práticos e epistemologias no campo do patrimônio imaterial, culturas e
musicas negras, performance, produção cultural e educação musical e cênica. Coordenadora do 1. e 2. Fórum de
Educação Musical da Bahia (FEMBA 2012 - FEMBA 2013). Membro fundadora e pesquisadora do grupo de
pesquisa Núcleo de Tradições Orais e Patrimonio Imaterial (NUTOPIA) desde de 2008. A partir do ano 2013,
professora visitante para o Mestrado Profissional em Musica (PPGPROM) da EMUS-UFBA na área de educação
musical com interfaces e olhares interdisciplinares para etnomusicologia, estudos culturais e arte-educação. A
partir de 2016, professora na Pos-Critica - UNEB, Campus II na disciplina "Culturas Populares e Tradições Orais".
Coordenadora do Dossie 48 "Musica e Educação - uma relação interdisciplinar e pluricultural" da Revista da
FAEEBA - 2017.

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Published

2018-12-19

How to Cite

DÖRING, Katharina. Aesthetics and philosophy of African musical arts in the perspective of music education in Latin America. Orfeu, Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 136–163, 2018. DOI: 10.5965/2525530403022018136. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530403022018136. Acesso em: 22 nov. 2024.