Interdisciplinary approach between Music and Neurosciences: Strategies for promotion and insertion into the curriculum in Higher Education

Authors

  • Luciane da Costa Cuervo Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Renata Menezes Rosat Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530403012018172

Keywords:

Teacher training, Musical cognition, Neurosciences, Musicality

Abstract

This work proposes a discussion of the studies on the musical mind, and reflects on their implications in the academic context of training musicians and teachers in Higher Education. It discusses some problematizations about the gap in knowledge in basic academic formation, and the challenges this presents. The paper also articulates a set of strategies which have been adopted to spread neuroscientific knowledge in the academic context of undergraduate music courses. Finally, this article seeks to deconstruct commonly held myths about the brain and musicality, defending scientific theoretical arguments to support the debate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciane da Costa Cuervo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora no Departamento de Música do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, ministra disciplinas que atendem estudantes dos cursos de Música, Pedagogia, Fonoaudiologia, entre outros, nas modalidades presencial e à distância. Segunda líder do EDUCAMUS - Grupo de Estudos e Pesquisa em Música e Educação do PPGEDU-UFRGS (CNPq), sob coordenação da Dra. Leda Mafioletti. Graduada em Música/UFRGS, com ênfase em flauta doce, Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFRGS e Doutora em Informática na Educação/PGIE-UFRGS. Atuou como pesquisadora honorária visitante no Institute of Education of University College London sob orientação do profº Graham Welch (2015-2016). Como intérprete, dedica-se à interpretação de música antiga e contemporânea, havendo estreado inúmeras composições de autores brasileiros. Vem atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores - práticas musicais (voz e flauta doce), musicalidade e cognição musical, performance no contexto da cultura digital.

Renata Menezes Rosat, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Medicina pela Fundação Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (1986), graduação em Educação Física - Licenciatura, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1989), mestrado em Ciências Biológicas (Fisiologia) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1991) e doutorado em Medicina: Ciências Médicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998). Atualmente é professora adjunta do Departamento de Fisiologia do Instituto de Ciências Básicas da Saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Fisiologia, com ênfase em Neurociências, atuando principalmente nos seguintes temas: fisiologia, neurociência aplicada à educação e produção de vídeos educacionais.

References

ALTENMÜHLER, E. O. How many music centers are in the brain? In: PERETZ, I. e ZATORRE, R. (Eds.). The cognitive neuroscience of music. Oxford: Oxford University Press, 2003, p.346-355.

ALTENMÜLLER, E.; GRUHN, W. Brain mechanism. In: PARNCUTT, R.; MCPHERSON, G. E. (Orgs.) The science and psychology of music performance; creative strategies for teaching and learning. Oxford: Oxford University Press, 2002, p. 63-81.

BRATTICO, E. et al. A functional MRI study of happy and sad emotions in music with and without lyrics. Frontiers in Psychology, Lausanne, 01 dez. 2011.

CATTAPAN, F.; CATTAPAN, K. Música e cérebro. Caderno Versa: Música e Pensamento, nº. 1, v. 1, 2011.

CROSS, I. Music, cognition, culture, and evolution. Annual New York Academy of Science, 930, 2001, p. 28-42.

CROSS, I. Musicality and the human capacity for culture. Musicae Scientiae, v. 16, p.185-199, 2012.

CUERVO, L. Articulações entre Música, Educação e Neurociências. Projeto de pesquisa registrado na Pró-Reitoria de Pesquisa (PROPESQ) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2011-2014.

CUERVO, L. Musicalidade da performance na cultura digital: estudo exploratório-descritivo sob uma perspectiva interdisciplinar. Tese (Doutorado Informática na Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

CUERVO, L. Estudos Interdisciplinares sobre a Mente Musical. Projeto de pesquisa registrado na Pró-Reitoria de Pesquisa (PROPESQ) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2017-atual.

CUERVO, L. Disciplina Estudos sobre a mente musical. Registrada no currículo do Curso de Música sob o código ART03969. Plano de Ensino 2018/1. Professora ministrante e responsável. Departamento de Música, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2018.

CUERVO, L; ADAMI, F. K.; SONZA, A. Música e Cérebro: desafios e contribuições da temática para o Ensino Superior. Mesa Redonda. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE MÚSICA DA AMAZÔNIA – SIMA, 3º, Manaus, 2014. Anais... Manaus: UFAM, 2014, p. 441445.

CUERVO, L.; MAFFIOLETTI, L.A. Musicalidade e amusia: interfaces de um mesmo ser musical. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, XI, 2015. Anais.... Pirenópolis, Associação Brasileira de Cognição e Artes Musicais, 2015, p. 65-73.

CUERVO, L.; MAFFIOLETTI, L. Sindô Lê Lê, Sindô Lá Lá, não podemos viver sem cantar! Identidade, educação e expressão através da voz. Revista Música na Educação Básica. Associação Brasileira de Educação Musical – ABEM. Londrina, v. 7, nº 7/8, 2016.

DISSANAYAKE, E. Homo Musicus: Are humans predisposed to be musical? In: ENCUENTRO DE CIÊNCIAS COGNITIVAS DE LA MUSICA, 10, 2011, Buenos Aires. Actas del X Encuentro de Ciencias Cognitivas de la Música. Buenos Aires: SACCoM, 2011, p.1-9. FEDORENKO, E. et al. Sensitivity to musical structure in the human brain. Journal of Neurophysiology, v. 108, n. 12, Dez. 2012.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GASER, C.; SCHLAUG, G. Brain structures differ between musicians and non-musicians. The Journal of Neuroscience, v. 23, n. 27, p. 9240-9245, out. 2003.

GERMANO, N. G. Em busca de uma definição para o fenômeno do ouvido absoluto. Dissertação (Mestrado). Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. São Paulo, 2015.

HABIBI, A.; DAMÁSIO, A. Music, feelings, and the human brain. Psychomusicology: Music, Mind, and Brain, vol. 24, n. 1, p. 92-100. 2014.

HERDENER, M. et al. Musical training induces functional plasticity in human hippocampus. The Journal of Neuroscience, v. 30, p.1377-1384, 2010. Disponível em: . Acesso em: 10 ago.2018.

HERCULANO-HOUZEL, S. O Cérebro em Transformação. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.

HERHOLZ, S.; ZATORRE, R. Musical training as a framework for brain plasticity: behavior, function, and structure. Neuron, v.3, n. 76, p. 486-502, 2012.

HURON, D. Um Instinto Para a Música: seria a música uma adaptação evolutiva? Em Pauta, v. 20, n. 34/35, p.49-84, jan-dez. 2012.

HADDAD, H. As Ciências Cognitivas e a Educação. I Fórum Internacional de Ciência da Mente, Cérebro e Educação. Governo RS, UFRGS e Sociedade Brasileira de Neurociência e Educação. Porto Alegre, 06.ago.2012.

IZQUIERDO, I. Memória. Porto Alegre: ArtMed, 2018.

LEVITIN, D. A Música no seu Cérebro: a história de uma obsessão humana. Trad. Clóvis Marques. São Paulo: Civilização Brasileira, 2010.

LEVITIN, D. The World in Six Songs: How the Musical Brain Created Human Nature. New York, 2016.

LEVITIN, D.; TIROVOLAS, A. Current Advances in the Cognitive Neuroscience of Music. The Year in Cognitive Neuroscience, v. 1156, p. 211-231, 2009. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2018.

MARIATH, L. M. et al. Music Genetics Research: Association with Musicality of a Polymorphism in the AVPR1A Gene. Genetics and Molecular Biology, v. 40, n. 2, p. 421-429, 2017.

MUSZKAT, M.; CORREIA, C. M. F.; CAMPOS, S. M. Música e Neurociências. Neurociências, v. 8, p. 70-75, 2000.

PERETZ, I. Brain specialization for music: New evidence from congenital amusia. In: PERETZ, I.; ZATORRE, R. (Eds). The cognitive neuroscience of music. Oxford: Oxford University Press, 2003, p.192-203.

PINKER, S. Como a Mente Funciona. Trad. Laura Motta. São Paulo: Cia das Letras, 1999.

RAUSCHER, F. H.; SHAW, G. L.; KY, N. K. Music and spatial task performance. Nature, v. 365, n. 611, 1993.

RIESGO, R. Desenvolvimento neuropsicomotor normal período neonatal até a adolescência. Material não publicado, distribuído na disciplina Aprendizagem Humana, do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU)/UFRGS. Porto Alegre, 2011.

SACKS, O. Musicophilia: Tales of Music and the Brain. New York: Vintage Books, 2007.

SCHALAUG, G. The brain of musicians. A model for functional and structural adaptation. The Annals of the New York Academy of Sciences, v.930, n. 99, 2001. DOI:10.1111/j.1749-6632.2001.tb05739.x

SARROF, A. Musicians and Non-Musicians: Anatomical Differences in the Human Brain. Psychology of Music, London, 2009. Disponível em: <https://files.nyu.edu/as582/ public/assets/documents/Sarroff-Other-Sp09a.pdf>. Acesso em: 03 ago. 2018.

SCHOLL-FRANCO, A.; HADDAD, H. Neuroeducação: Novos caminhos para uma Pedagogia do Séc. XXI. I Fórum Internacional de Ciência da Mente, Cérebro e Educação. Governo RS, UFRGS e Sociedade Brasileira de Neurociência e Educação. Porto Alegre, 06/08/2012.

STEELE, K. M.; BASS, K. E.; CROOK, M. D. The Mystery of the Mozart Effect – Failure to Reaplicate. Psychological Science, v.10, n. 4, Jul/1999.

TOKUHAMA-ESPINOSA, T. Mind, brain and education conscience: a comprehensive guide to the new brain base teaching. Nova York: NY WW Norton, 2012.

TURNER, R.; IOANNIDES, A. Brain, music and musicality: Inferences from neuroimaging. In: MALLOCH, S.; TREVARTHEN, C. Communicative Musicality: Exploring the Basis Of Human Companionship. Nova York: Oxford University Press, 2009.

WELCH, G. Investigar o desenvolvimento da voz e do canto ao longo da vida. Revista Música, Psicologia e Educação, n. 5, p.5-20. 2003.

WELCH, G. Os maiores benefícios da música. In: SIMPÓSIO DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 8, 2012, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UDESC/Departamento de Música, 2012. p.23-27.

WELCH, G. Historias de la vida. Entrevista concedida a Andrea Giráldez. Revista Eufonía Didactica de la Muúsica, n. 60, p.1-11, jan. 2014.

Published

2018-10-17

How to Cite

CUERVO, Luciane da Costa; ROSAT, Renata Menezes. Interdisciplinary approach between Music and Neurosciences: Strategies for promotion and insertion into the curriculum in Higher Education. Orfeu, Florianópolis, v. 3, n. 1, p. 172–196, 2018. DOI: 10.5965/2525530403012018172. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530403012018172. Acesso em: 22 nov. 2024.