Machinic Zone: material choreographable system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25950347012920240264

Keywords:

disanthropocentrism, system, composition, diversity, matter

Abstract

This article presents a line of object poetics that articulates animation theater, dance and technologies. Some exposed aspects are simultaneously technical, aesthetic and political,
forming an impro-compositional zone understood as a horizontal material system in which the acting body is also understood as matter. This environment has been called the Machinic Zone and the sharing of some of its aspects aims to expand the possibility of collaborating with tools in the teaching and artistic field, strengthening the plurality of Animation Theater.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caroline Maria Holanda Cavalcante, Santa Catarina State University

Diretora-coreógrafa de coisas, espaços, robôs, máquinas, bonecos, pessoas. Construtora.  Articula Teatro de Animação, Dança/circo contemporâneos e Tecnologia  - mecatrônica e multimedial, na composição de espetáculos ou instalações. Estudou Magie Nouvelle no CNAC (França).  Técnica em Telecomunicações - IFCE. Graduação em Pedagogia - UECE. Especialização em Teatro de Lambe-Lambe - UNCAL (Argentina), Mestrado em Teatro - de Animação - UDESC.  Foi docente universitária nos cursos de Teatro da UNIFOR e do curso de Dança da UFC.

References

BOGART, Anne; LANDAU, Tina. The Viewpoints book: a practical guide of Viewpoints and composition. New York: Theatre Comunications Group, 2005.

FERNANDES, Ciane. O corpo em movimento – O sistema Laban/Bartenieff na formação e pesquisa e artes cênicas. São Paulo: Annablume, 2002.

GODARD, Hubert. Gesto e percepção. In: PEREIR A, R.; SOTER, S. (Orgs.). Lições de dança. Rio de Janeiro: UniverCidade, v. 3, 1999

GODARD, Hubert. Buracos Negros: uma entrevista com Hubert Godard. O Percevejo Online, v. 2, n.2, 2010. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/opercevejoonline/article/view/1447. Acesso em: 13 dez 2014.

GODARD, Hubert. Olhar cego. Entrevista com Hubert Godard, por Suely Rolnik. In: ROLNIK, Suely. (Org.). Lygia Clark, da obra ao acontecimento. Somos o molde. A você cabe o sopro. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2006b. p. 73-80.

HEGGEN, Claire. Sujeito-objeto: entrevista e negociações. Tradução: Margarida Baird e José Ronaldo Faleiro. Revista Móin-Móin, Revista de estudos sobre teatro de formas animadas, Jaraguá do Sul: SCAR/UDESC, n. 6. 2009.

INGOLD, Tim. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. São Paulo: Vozes, 2015.

Published

2024-05-10

How to Cite

CAVALCANTE, Caroline Maria Holanda. Machinic Zone: material choreographable system. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 29, p. 264–282, 2024. DOI: 10.5965/25950347012920240264. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/moin/article/view/24628. Acesso em: 21 nov. 2024.