Poetics of possibility: the museum for vital purposes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034702272022018

Keywords:

theater museum, collections, affective objects, memory

Abstract

This article aims to reflect on the role of contemporary museums, thought from the formation of collections. Its perspective is to think the collections from their mediations and the transits of meanings, which occur in the time and space in which they are stored, treated, and communicated. From this perspective, it establishes the premise that museums and collections serve vital purposes when put into performance, in a given mise-en-scéne. To support the discussion, the text encompasses four axes of analysis, in the form of acts, which are: what they think of museums and what I think of museums; the collections and the sense of things; the museum for vital purposes, structured from some experiments of the author; and finally, it opens ways to think about the potential of the Tribo de Atuadores Ói Nóis Aqui Traveiz when designing a museum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Lemos Ribeiro, Federal University of Pelotas

Diego Lemos Ribeiro é Doutor em Arqueologia pela Universidade de São Paulo, Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal Fluminense em convênio com o Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. É graduado em Museologia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro e professor da Universidade Federal de Pelotas. Desde 2008, atua como professor do curso de Museologia e docente efetivo do Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Patrimônio Cultural na mesma Universidade. Também tem experiência na área de museologia, com enfoque nos processos de musealização do patrimônio Arqueológico. Atualmente, desenvolve trabalhos e orienta pesquisas na área de gestão e comunicação em museus, notadamente de acervos arqueológicos etnográficos.

References

ANTUNES, Arnaldo. 2006. Como é que chama o nome disso: Antologia. São Paulo: Publifolha.

BLOM, Philipp. Ter e manter. Rio de Janeiro; São Paulo: Record, 2003.

BOSI, E. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Cia das Letras, 1994.

BRUNO, Maria Cristina. Estudos de cultural material e coleções museológicas: Avanços, retrocessos e desafios. In: GRANATO, Marcus; RANGEL, Marcio. (org.) Livro eletrônico: cultura material e patrimônio de C&T. 2009. p. 14-25.

CANDAU, Joel. Memória e Identidade. São Paulo: Contexto, 2014.

CHAGAS, Mário Souza; STORINO, Cláudia M. P. Museus são bons para pensar, sentir e agir. MUSAS: Revista Brasileira de Museus e Museologia, Rio de Janeiro, n. 3, 2007.

CÍCERO, A. Guardar. 1. ed. Rio de Janeiro: Record, 1996.

DEBARY, Octave. Segunda mão e segunda vida: objetos, lembranças e fotografias. Revista Memória em Rede, Pelotas, v. 2, n. 3, p. 27-45, ago./nov. 2010.

DOHMANN, Marcus. A experiência material: a cultura do objeto. Rio de Janeiro: Rio Books, 2013.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. O patrimônio como categoria de pensamento. Memória e Patrimônio Ensaios Contemporâneos, 2003.

GONÇALVES, José Reginaldo; GUIMARÃES, Roberta; BITAR, Nina. A Alma Das Coisas: Patrimônios, Materialidade E Ressonância. Rio De Janeiro: Mauad X, Faperj, 2013.

HUYSSEN, Andreas. "Escapando da amnésia". Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, v. 23, 1994.

LESSA, C. R., TEIXEIRA, O. 1ª Exposição Brasileira de Ex-libris. In: Revista Genealógica Brasileira. São Paulo, ano 3, n.5, p.503-13, 1942.

MELO NETO, João Cabral. Museu de tudo. Rio de Janeiro: José Olympio, 1975.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra De. Memória e Cultura Material: Documentos Pessoais no Espaço Público. Estudos Históricos, Rio De Janeiro, v. 11, p. 89-103, 1998.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História: revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993.

POMIAN, Krzysztof. Coleção. In: VV. AA. Enciclopédia Einaudi 1: Memória-História. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 1997. p. 51-86.

SILVEIRA, Flavio Leonel; LIMA FILHO, Manuel. Por uma antropologia do objeto documental: entre a “alma nas coisas” e a coisificação do objeto. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 11, n. 23, 2005, p. 37-50.

SOARES, B. B. Entre o reflexo e a reflexão: por detrás das cortinas da performance museal. Documentos de trabalho do 21º Encontro Regional do ICOFOM LAM 2012. Petrópolis, nov. 2012. p. 192-204.

TORNATORE, Jean-Louis. Patrimônio, memória, tradição, etc: discussão de algumas situações francesas da relação com o passado. Revista Memória em Rede, Pelotas, v 1, p. 7-21, dez. 2009-mar. 2010.

TRAVEIZ, Ói Nóis Aqui. Uma Retrospectiva Audiovisual-Cênica. Curta-metragem. Youtube. 11’10’’. 5 set., 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lws00IXtFfo&ab_channel=%C3%93iN%C3%B3isAquiTraveiz. Acesso em: jan. 2023.

TURGEON, Laurier. La mémoire de la culture matérielle et la culture matérielle de la mémoire. In: DEBARY, Octave; TURGEON, Laurier. Objets & mémoires. Québec: Université Laval, 2007, p. 13-36.

VALÉRY, Paul. O problema dos museus. Trad. Sônia Salzstein. ARS, São Paulo, v. 6, n. 12, p. 31-33, 2008.

Published

2023-03-03

How to Cite

RIBEIRO, Diego Lemos. Poetics of possibility: the museum for vital purposes . Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 2, n. 27, p. 18–45, 2023. DOI: 10.5965/2595034702272022018. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/moin/article/view/23157. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Preservation and conservation of collections in the Animation Theater