Poetics of possibility: the museum for vital purposes
DOI:
https://doi.org/10.5965/2595034702272022018Keywords:
theater museum, collections, affective objects, memoryAbstract
This article aims to reflect on the role of contemporary museums, thought from the formation of collections. Its perspective is to think the collections from their mediations and the transits of meanings, which occur in the time and space in which they are stored, treated, and communicated. From this perspective, it establishes the premise that museums and collections serve vital purposes when put into performance, in a given mise-en-scéne. To support the discussion, the text encompasses four axes of analysis, in the form of acts, which are: what they think of museums and what I think of museums; the collections and the sense of things; the museum for vital purposes, structured from some experiments of the author; and finally, it opens ways to think about the potential of the Tribo de Atuadores Ói Nóis Aqui Traveiz when designing a museum.
Downloads
References
ANTUNES, Arnaldo. 2006. Como é que chama o nome disso: Antologia. São Paulo: Publifolha.
BLOM, Philipp. Ter e manter. Rio de Janeiro; São Paulo: Record, 2003.
BOSI, E. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Cia das Letras, 1994.
BRUNO, Maria Cristina. Estudos de cultural material e coleções museológicas: Avanços, retrocessos e desafios. In: GRANATO, Marcus; RANGEL, Marcio. (org.) Livro eletrônico: cultura material e patrimônio de C&T. 2009. p. 14-25.
CANDAU, Joel. Memória e Identidade. São Paulo: Contexto, 2014.
CHAGAS, Mário Souza; STORINO, Cláudia M. P. Museus são bons para pensar, sentir e agir. MUSAS: Revista Brasileira de Museus e Museologia, Rio de Janeiro, n. 3, 2007.
CÍCERO, A. Guardar. 1. ed. Rio de Janeiro: Record, 1996.
DEBARY, Octave. Segunda mão e segunda vida: objetos, lembranças e fotografias. Revista Memória em Rede, Pelotas, v. 2, n. 3, p. 27-45, ago./nov. 2010.
DOHMANN, Marcus. A experiência material: a cultura do objeto. Rio de Janeiro: Rio Books, 2013.
GONÇALVES, José Reginaldo Santos. O patrimônio como categoria de pensamento. Memória e Patrimônio Ensaios Contemporâneos, 2003.
GONÇALVES, José Reginaldo; GUIMARÃES, Roberta; BITAR, Nina. A Alma Das Coisas: Patrimônios, Materialidade E Ressonância. Rio De Janeiro: Mauad X, Faperj, 2013.
HUYSSEN, Andreas. "Escapando da amnésia". Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, v. 23, 1994.
LESSA, C. R., TEIXEIRA, O. 1ª Exposição Brasileira de Ex-libris. In: Revista Genealógica Brasileira. São Paulo, ano 3, n.5, p.503-13, 1942.
MELO NETO, João Cabral. Museu de tudo. Rio de Janeiro: José Olympio, 1975.
MENESES, Ulpiano T. Bezerra De. Memória e Cultura Material: Documentos Pessoais no Espaço Público. Estudos Históricos, Rio De Janeiro, v. 11, p. 89-103, 1998.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História: revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993.
POMIAN, Krzysztof. Coleção. In: VV. AA. Enciclopédia Einaudi 1: Memória-História. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 1997. p. 51-86.
SILVEIRA, Flavio Leonel; LIMA FILHO, Manuel. Por uma antropologia do objeto documental: entre a “alma nas coisas” e a coisificação do objeto. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 11, n. 23, 2005, p. 37-50.
SOARES, B. B. Entre o reflexo e a reflexão: por detrás das cortinas da performance museal. Documentos de trabalho do 21º Encontro Regional do ICOFOM LAM 2012. Petrópolis, nov. 2012. p. 192-204.
TORNATORE, Jean-Louis. Patrimônio, memória, tradição, etc: discussão de algumas situações francesas da relação com o passado. Revista Memória em Rede, Pelotas, v 1, p. 7-21, dez. 2009-mar. 2010.
TRAVEIZ, Ói Nóis Aqui. Uma Retrospectiva Audiovisual-Cênica. Curta-metragem. Youtube. 11’10’’. 5 set., 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lws00IXtFfo&ab_channel=%C3%93iN%C3%B3isAquiTraveiz. Acesso em: jan. 2023.
TURGEON, Laurier. La mémoire de la culture matérielle et la culture matérielle de la mémoire. In: DEBARY, Octave; TURGEON, Laurier. Objets & mémoires. Québec: Université Laval, 2007, p. 13-36.
VALÉRY, Paul. O problema dos museus. Trad. Sônia Salzstein. ARS, São Paulo, v. 6, n. 12, p. 31-33, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The readers are free to transfer, print and use the articles published in the Magazine, as long as there’s explicit mention to the author(s) and to Móin-Móin Magazine - Studies in Theater of Animated Forms and there are no changes on the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and the Magazine. In submitting an article to Móin-Móin Magazine - Studies in Theater of Animated Forms and have it approved, the author(s) agree to give away, without payments, the following rights to the Magazine: first publishing rights and the license for the Magazine to redistribute this article and its metadata to index and reference services that the editors consider appropriate.
The articles whose author(s) are identified represent the author’s point of view and not the official position of Móin-Móin Magazine. The author(s) commit to always mention the publication in the following way when publishing work in reference to the article published in Móin-Móin Magazine:
“This article was originally published by Móin-Móin Magazine volume (insert the volume), number (insert the number), in the year of (insert year) and can be accessed on: http://www.revistas.udesc.br/index.php/móin"
Plagiarism in any way constitutes an unethical publishing behavior and is unacceptable. Móin-Móin Magazine holds the right to use software or other plagiarism tracking methods to scan the submitted works.
This journal uses Creative Commons Attribution Licence– (CC BY 4.0).