Does the grotesque happen by catastrophe? from the personal experience with Ternurinha to Cabeção, by Maria Eugênia Tita

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701262022136

Keywords:

Maria Eugênia Tita, grotesque, laughter, laughable

Abstract

This article begins by presenting a path of investigation about the grotesque, emphasizing the relationship between the actress and her buffoonish character Ternurinha. The perspective adopted to approach the theme of the grotesque is elaborated from the dialogue with the American linguist Mary Russo, with the professors and researchers in the area of communication at UFRJ Muniz Sodré and Raquel Paiva, and with the Swiss psychoanalyst Carl Jung. Based on this dialogue, it is asked whether the grotesque is necessarily laughable, and about it, the question of researcher, teacher and clown Ana Fuchs is discussed: “What are we laughing at?”. The last part of the article is dedicated to Cabeção, a character created by the dancer, researcher, and player Maria Eugênia Tita, brought to exemplify and help to reflect on the grotesque states that can be perceived from him.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stefanie Liz Polidoro, Santa Catarina State University

Stefanie é Professora/Pesquisadora Visitante no programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas/UFMA (Bolsa FAPEMA). Pós-doutoranda em Teatro no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas/UDESC. Doutora em Teatro pela UDESC, com investigação acerca do grotesco, da bufonaria e das possibilidades de simbolização de si a partir das criações performativas.  Mestra em Teatro pela UDESC, Graduada em Teatro pela UFRGS, com ênfase em Interpretação Teatral. Atualmente desenvolve "teatropalestras" com sua personagem bufonesca Ternurinha, discutindo temas como feminismos, democracia, necropolítica e capitalismo.

References

CABRAL, Muniz Sodré A.; SOARES, Raquel Paiva de A. O império do grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.

FUCHS, Ana Carolina Müller. O Sorriso da Palhaça: pedagogias do riso e do risível. 2020. 295 f. Tese (doutorado) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação: Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/218425. Acesso em: 6 mar. 2023.

JUNG, Carlos. G. A vida simbólica. Petrópolis: Vozes, 1998. V. XVIII.

LOTTA, Gabriela; OLIVEIRA, Vanessa Elias de; PIRES, Roberto. Burocracia e políticas públicas no Brasil: interseções analíticas. Brasília: Ipea: Enap, 2018.

PERES, Olivia; RICOLDI, Arlene. A quarta onda do feminismo? Reflexões sobre movimentos feministas contemporâneos. In: ANPOCS. Portal das Ciências Sociais Brasileiras. 42 Encontro Anual da ANPOCS. Disponível em: http://www.anpocs.com/index.php/encontros/papers/42-encontro-anual-da-anpocs/gt-31/gt08-27/11177-a-quarta-onda-do-feminismo-reflexoes-sobre-movimentos-feministas-contemporaneos?path=42-encontro-anual-da-anpocs/gt-31/gt08-27. Acesso em: 10 jul. 2022.

POLIDORO, Stefanie Liz. Eu-Ternurinha: o processo criativo e curativo da atriz-personagem a partir de seus excessos e vivências nas ruas, e o ativismo político e feminista que compõem suas teatropalestras. Tese (doutorado) - Universidade do Estado de Santa Catarina. Centro de Artes, Programa de Pós-Graduação em Teatro. Florianópolis, 2020.

RUSSO, Mary. O grotesco feminino: risco, excesso e modernidade. Trad. Talita M. Rodrigues. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.

TITA, Maria Eugênia. Palestra Olhares aos brincantes: possibilidades cênicas e pedagógicas a partir do universo tradicional brasileiro. Proferida no dia 24 de junho de 2022, via Google Meet.

Published

2022-09-03

How to Cite

POLIDORO, Stefanie Liz. Does the grotesque happen by catastrophe? from the personal experience with Ternurinha to Cabeção, by Maria Eugênia Tita. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 26, p. 136–154, 2022. DOI: 10.5965/2595034701262022136. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/moin/article/view/22425. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O Riso e o grotesco no teatro de animação