Contributions of Historical-Cultural Theory to the training of teachers who teach mathematics in Brazil: a study based on SIPEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723825592024185

Keywords:

cultural-historical theory, mathematics education, teacher training

Abstract

This article aims to understand what Brazilian research, based on the Historical-Cultural Theory (HCT), reveals about the training of teachers who teach mathematics and focuses on the scientific papers published in the Proceedings of the International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM), in Working Group 7, in the last ten years (2014 to 2023). The ten-year time frame led us to review the literature of the 2015, 2018 and 2021 editions of the event, which, in the field of Mathematics Education in particular, can contribute to the systematization of information for researchers to dialogue with the growing scientific production in the area. The set of 12 studies analyzed highlights the importance of collective work in teacher training spaces. In this space, the actions of teachers and future teachers who teach mathematics gradually begin to reflect a change in the meaning of the pedagogical activity that is being produced collectively, both through a change in the participants' motives for taking part in these spaces and an awareness of the structure of the teaching activity itself. This process, as the research analyzed shows, involves new meanings on the part of the subjects about elements of the organization of mathematics teaching and about the role of elements such as games, problems and the very concept of assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOUTINET, J-P. Antropologia do projeto. 5. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2002.

BOROWSKI, Halana Garcez; LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira. Movimentos Formativos no Clube de Matemática: o projeto orientador de atividade. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8., 2021, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: SBEM, 2021. p. 1553-1561. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/files/sipemviii.pdf. Acesso em: 21 jul. 2024.

CEDRO, Wellington Lima. O motivo e a atividade de aprendizagem do professor de Matemática: uma perspectiva histórico-cultural. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

ELKONIN, Daniil B. Psicologia do jogo. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

KAISER, Gabriele; SCHUKAJLOW, Stanislaw. Literature reviews in mathematics education and their significance to the field. ZDM – Mathematics Education, [s.l.]: v. 56, p. 1-3, 21 Dec. 2024. DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-023-01541-z. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-023-01541-z. Acesso em: 29 ago. 2024.

LEONTIEV, Aleksei Nikoláievitch. Actividad, conciencia, personalidad. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1983.

LEONTIEV, Aleksei Nikoláievitch. O homem e a cultura. In: LEONTIEV, Aleksei Nikoláievitch. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978. p. 259-284.

LEONTIEV, Aleksei Nikoláievitch. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Aleksei Nikoláievitch. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 12. ed. São Paulo: Cone Editora, 2012. p. 59-84.

MAINARDES, Jefferson; PINO, Angel. Publicações brasileiras na perspectiva vigotskiana. Educação & Sociedade, Campinas. v. 21, p. 255-269, 2000.

MARCO, Fabiana Fiorezi de; LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira; SOUSA, Maria do Carmo de. Projeto formativo na atividade pedagógica do professor que ensina matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6., 2015, Pirenópolis. Anais [...]. [Brasília, DF]: SBEM, 2015. p. 1-11.

MIOLA, Adriana Fatima de Souza; PEREIRA, Patrícia Sandalo. As contribuições de uma proposta de formação continuada para o desenvolvimento profissional de professores de Matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7., 2018, Foz do Iguaçu. Anais [...]. [Brasília, DF]: SBEM, 2018. p. 1-12. Disponível em http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/429/257. Acesso em: 15 jun. 2024.

MORETTI, Vanessa Dias. Professores de matemática em atividade de ensino: uma perspectiva histórico-cultural para a formação docente. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-05102007-153534/pt-br.php. Acesso em: 15 jun. 2024.

MORETTI, Vanessa Dias; RADFORD, Luis. Contribuições da teoria da objetivação para a análise multimodal de vídeos na pesquisa sobre formação de professores que ensinam matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8, 2021, Uberlândia. Anais [...]. [Brasília, DF]: SBEM, 2021. p. 1440-1453. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/files/sipemviii.pdf. Acesso em: 21 jul. 2024.

MORETTI, Vanessa Dias; RADFORD, Luis. História do Conceito culturalmente significada e a Organização da Atividade de Ensino de Matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6, 2015, Pirenópolis. Anais [...]. [Brasília, DF]: SBEM, 2015. p. 1-12.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora UNESP, 2004. p. 257-284.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de; ARAUJO, Elaine Sampaio; RIBEIRO, Flavia Dias; PANOSSIAN, Maria Lucia; MORETTI, Vanessa Dias. A Atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de (org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília, DF: Liber Livro, 2010.

PERLIN, Patrícia; LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira. As relações estabelecidas no estágio curricular supervisionado: de aluno a professor. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7, 2018, Foz do Iguaçu. Anais [...]. [Brasília, DF]: SBEM, 2018. p. 1-12. Disponível em http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/517/260Acesso em: 15 jun. 2024.

PIOTTO, Débora Cristina; ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira; FURLANETTO, Flávio Rodrigo. Significação e sentido pessoal na psicologia histórico-cultural: implicações para a educação escolar. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de (org.). Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Loyola, 2017. p. 101-123.

SANTOS, Ariane Luzia dos; SOUSA, Maria do Carmo de. Situações desencadeadoras de aprendizagem na formação de professores que ensinam Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8., 2021, Uberlândia. Anais [...]. [Brasília, DF]: SBEM, 2021. p. 1640-1649. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/files/sipemviii.pdf. Acesso em: 21 jul. 2024.

SBEM - SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Apresentação. [Brasília, DF]: SBEM, 2024. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/eventos/index.php/sipem/apresentacao. Acesso em: 15 set. 2024.

SILVA, Maria Marta; CEDRO, Wellington Lima. Professores que ensinam Matemática em formação: processo de apropriação da avaliação como aspecto constituinte da atividade pedagógica. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7, 2018, Foz do Iguaçu. Anais [...]. [Brasília, DF]: SBEM, 2018. p. 1-12. Disponível em: http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/411/254Acesso em: 15 jun. 2024.

SILVA, Sandra Aparecida Fraga; CÔCO, Dilza; ZOCOLOTTI, Alexandre Krüger. A atividade pedagógica e o estágio supervisionado de matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7, 2018, Foz do Iguaçu. Anais [...]. [Brasília, DF]: SBEM, 2018. p. 1-12. Disponível em http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/411/254Acesso em: 15 jun. 2024.

SILVESTRE, Bruno Silva; CEDRO, Wellington Lima. As relações dialéticas atribuídas ao jogo no movimento formativo inicial do professor de matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7, 2018, Foz do Iguaçu. Anais [...]. [Brasília, DF]: SBEM, 2018. p. 1-12. Disponível em http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/411/254Acesso em: 15 jun. 2024.

SOUZA, Flávia Dias de; MORETTI, Vanessa Dias. Teoría histórico-cultural y educación matemática: diálogos posibles en la formación de profesores. Revista Venezolana de Investigación en Educación Matemática, [s. l.], v. 1, n. 2, p. 1-26, 2021. DOI: 10.54541/reviem.v1i2.8. Disponível em: https://reviem.com.ve/index.php/REVIEM/article/view/8. Acesso em: 8 oct. 2024.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia pedagógica. 3. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

VIRGENS, Wellington Pereira das; MORETTI, Vanessa Dias. Sentidos sobre problemas na formação inicial de professores de Matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7., 2018, Foz do Iguaçu. Anais [...]. [Brasília, DF]: SBEM, 2018. p. 1-12. Disponível em http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/520/297. Acesso em: 15 jun. 2024.

Published

2024-12-19

How to Cite

MORETTI, Vanessa Dias; MARCO, Fabiana Fiorezi de. Contributions of Historical-Cultural Theory to the training of teachers who teach mathematics in Brazil: a study based on SIPEM. Revista Linhas, Florianópolis, v. 25, n. 59, p. 185–208, 2024. DOI: 10.5965/1984723825592024185. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/26635. Acesso em: 21 dec. 2024.