Medical who train medical: mobilized knowledge and practice challenges in the daily teaching day

Authors

  • Daniele Freitas Bica Madalozzo Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões image/svg+xml
  • Luci Teresinha Marchiori dos Santos Bernardi Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723825582024358

Keywords:

doctor teacher, teaching knowledge, university education

Abstract

Focused on the constitution of the professionality of doctors who train other doctors, the article aims to analyze the knowledge mobilized and the challenges of practice in everyday teaching. The technical procedure used was a Case Study and the observation space was the Faculty of Medicine of the Universidade Federal de Rio Grande. The research, of a qualitative nature and with an exploratory characteristic, collected empirical material through semi-structured interviews with ten medical teachers of the course and data analysis anchored in the methodology of Discursive Textual Analysis, based on a sequence of three procedures: deconstruction of texts, unitarization and categorization, through which the emerging new is captured and the new understanding is validated and communicated. The work indicates challenges faced by teachers in the area, especially regarding the lack of adequate pedagogical training to work in higher education. Furthermore, it points out that they use specific or technical knowledge, experiential knowledge, personal knowledge and try to make up for the lack of pedagogical knowledge through courses in the area of education, through Master's and Doctorate degrees and with constant reflection on their teaching role. We highlight the need for concern and encouragement on the part of the University for the pedagogical training of teachers, especially before starting teaching or in curricular changes.

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Author Biographies

Daniele Freitas Bica Madalozzo, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Mestre em Educação pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI/FW (2022). Graduada em Medicina pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2011) e com Residência médica em Oftalmologia no Hospital Angelina Caron (2017). Professora do Curso de Medicina da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões URI/Erechim.

Luci Teresinha Marchiori dos Santos Bernardi, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Doutora em Educação Científica e Tecnológica e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduada em Matemática pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Professora pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI/FW). Membro do Grupo de Pesquisa, Processos Educativos: Formação de Professores, Saberes e Práticas (GPPE), participa da Red Internacional de Etnomatemática (REDINET) e da Rede Brasileira por Instituições Educativas Socialmente Justas e Aldeias, Campos e Cidades que Educam (REDHUMANI). Participa da Cátedra UNESCO UniTwin - A Cidade que Educa e Transforma como Delegada da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI).

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Published

2024-07-29

How to Cite

MADALOZZO, Daniele Freitas Bica; BERNARDI, Luci Teresinha Marchiori dos Santos. Medical who train medical: mobilized knowledge and practice challenges in the daily teaching day. Revista Linhas, Florianópolis, v. 25, n. 58, p. 358–388, 2024. DOI: 10.5965/1984723825582024358. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24282. Acesso em: 27 sep. 2024.