Youth and adults’ construction workers: relations between education demands and work
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723824552023057Keywords:
work, education, construction, factory workers, education of youth and adultsAbstract
This article presents a study that analyzed the formation demands - for work and basic schooling - of the youth and adult workers that labor at the construction sector from the metropolitan region of Florianópolis, Santa Catarina, Brazil, considering their scholar and social profile. It is assumed that the enforcement of scholar education’s right is an essential factor also for the workers laws’ effectuation, as the schooling is fundamental for the comprehension of the norms and laws that guides the labor relationships, in addition to have influence for the reflexion about the concrete reality. The methodological category taken by the study is the historical materialism and an exploratory quantitative and qualitative research approach was chosen, taking bibliographic and documentary sources as research sources. The schooling profile points to the confirmation of the construction industry as a location of potential demands in You and Adults Education, while the social profile of workers raises the issue not only of scholar access, but also of permanence. Data on the supply of schooling in this scholar modality in the metropolitan region of Florianópolis also indicate a great disproportion between potential demand and supply of vacancies. In addition, the perceived lack of articulation between the vacancies offered in Youth and Adults Education and Professional Education arouses great concern, since the social and educational profile of workers points to the need for professional training in addition to raising schooling.
Downloads
References
ALVES, Evandro; COMERLATO, Denise Maria; SANT’ANNA, Sita Mara Lopes. Relatório de pesquisa 2017: mapa da educação de jovens e adultos no Estado do Rio Grande do Sul. [Porto Alegre]: UFRGS, 2017. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/173114/001060717.pdf?sequence=1. Acesso em: 01 mar. 2023.
ARROYO, Miguel. Educação de jovens e adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: GIOVANETTI, Maria Amélia; GOMES, Nilma Lino; SOARES, Leôncio (orgs.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 19-50.
BASTOS, Alene Batista; PAIM, Vagner de Cerqueira; LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. educação de jovens e adultos como direito subjetivo: políticas públicas e dispositivos legais. In: AMORIM, Antônio; FERREIRA, Maria da Conceição Alves; ALVES, Érica Valéria (orgs.). Gestão escolar, políticas públicas, projeto político pedagógico em educação de jovens e adultos: os caminhos transformadores da qualidade da escola pública da EJA. Salvador: EDUNEB, 2015. p. 39 - 58.
BRASIL. Lei nº9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional Brasília, 1996. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 05 ago. 2019.
CÂMARA BRASILEIRA DA INDÚSTRIA DA CONSTRUÇÃO. Aumenta a participação das mulheres na indústria da construção. Brasília, 2018. Disponível em: https://cbic.org.br/aumenta-a-participacao-das-mulheres-na-industria-da-construcao/. Acesso em: 04 fev. 2023.
CANTISIANI, Alípio Ferreira; CASTELO, Ana Maria. O perfil dos trabalhadores da Construção Civil. Revista Conjuntura da Construção, Rio de janeiro: FGV, mar. 2015.
Disponível em: https://hml-bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cc/article/view/
/74072. Acesso em: 04 fev. 2023.
CATELLI JR., Roberto; HADDAD, Sérgio; RIBEIRO, Vera Masagão (orgs.) A avaliação da EJA no Brasil: insumos, processos e resultados. Instituto de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) - Núcleo de Estudos Educação de Jovens e Adultos. Brasília, 2015. 56 p. Disponível em: http://relatos.inep.gov.br/ojs3/index.php/relatos/article/view/4081http://www.abep.org.br/publicacoes/index.php/anais/article/download/2210/2165 Acesso em: 04 fev. 2023.
DESCHAMPS, Marley Vanice; DELGADO, Paulo Roberto. Santa Catarina no contexto migratório nacional: um estudo dos fluxos e das características de quem migra. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDOS POPULACIONAIS, 19. 2014. Anais [...]. São Paulo: ABEP, nov. 2014. p. 01-20. Disponível em: http://www.abep.org.br/publicacoes/index.php/anais/article/download/2210/2165. Acesso em: 25 jan. 2023.
FERNANDES, Andrea Paixão. A relação trabalho e EJA na década de 1990: expectativas e perspectivas presentes nos discursos dos operários da construção civil. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 28., Caxambu, 2005. Anais [...]. Rio de Janeiro: Anped, 2005. p. 01-16.
IBGE. PNAD – Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Tabela 6403: população, por cor ou raça. Rio de Janeiro: IBGE, 2019a. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/6403. Acesso em: 23 jan. 2023.
IBGE. PNAD – Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Tabela 5919 - População, por níveis de instrução. Rio de Janeiro: IBGE, 2019b. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/5919. Acesso em: 23 jan. 2023.
KOERICH, Marcelo. Jovens e adultos operários da construção civil da região metropolitana de Florianópolis/SC: relações entre demandas de formação e trabalho. 2020. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Curso de Mestrado em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/219506/PEED1524-D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y. Acesso em: 25 fev. 2023.
KUENZER, Acácia Zeneida. Desafios teórico-metodológicos da relação trabalho educação e o papel social da escola. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 55-75.
PNUD – Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento; IPEA - Instituto de Pesquisa Econômica e Aplicada; Fundação João Pinheiro. Atlas de desenvolvimento humano do Brasil. [S.l.], 2013. Disponível em: www.atlasbrasil.org.br. Acesso em: 23 jan. 2023.
QUEIROZ, Janaina Gulart Oliveira de. As condições de vida, de trabalho e de escolarização dos migrantes nordestinos da construção civil da UFSC. 2018. 231 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Curso de Mestrado em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/198660/PEED1380-D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y. Acesso em: 25 fev. 2023.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. O poder do macho. 11. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2001.SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Censo escolar 2018. [Florianópolis], 2018. Disponível em: http://sed.sc.gov.br/documentos/censo-278/censo-escolar-2018/matriculas-censo-escolar-2018. Acesso em: 07 mar. 2023.
SAVIANI, Dermeval. A nova lei da educação: trajetória, limites e perspectivas. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 1997.
SINDICATO DA INDÚSTRIA DA CONSTRUÇÃO CIVIL DA GRANDE FLORIANÓPOLIS (SINDUSCON). Perfil do trabalhador da construção civil. Florianópolis, 2018.
VENTURA, Jaqueline. A oferta de Educação de Jovens e Adultos de nível médio no estado do Rio de Janeiro: primeiras aproximações. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, Salvador, v. 4, p. 9-35, 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/3089. Acesso em: 07 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.