Civilization or barbarism? It is imperative to work with young people, adults and the elderly on the impact of the extreme right political model in our society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824552023031

Keywords:

youth, adult and elderly education, constitution of the human being, historical-dialectical materialism, emancipatory education

Abstract

The impact of the far-right political project in Brazil caused a series of negative consequences in several sectors of our society, with workers being most affected by elitist and privatist policies implemented in the last 6 years. As they are the most vulnerable, our Youth, Adult and Elderly Education (EJAI) students need to become aware of the damage arising from these policies and their social impacts, based on what they experienced and observed in the period. It is essential that the principle of class consciousness be developed from the recognition of the social role and the game of interests that were hegemonic and that our students experienced, building a collective and critical translation with a view to emancipation. Our text argues that this dialogical-dialectical process of construction of class consciousness is based on Freire's principles: dialogue, collective work, subjectivity, love and praxis. With the purpose of promoting class consciousness and human emancipation from the critical analysis of the current political models in the last 20 years, we present a methodological proposal anchored in Freire, Marx and Reis, to be developed within the scope of EJAI and built by teachers and by the teachers, otherwise we will not be able to humanize our country in the coming years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Portal da Transparência. Controladoria Geral da União. [Brasília, DF: CGU], 2022. Disponivel em: https://www.portaltransparencia.gov.br/programas-de-governo. Acesso em: 14 nov. 2022.

CHALOUB, J.; MEDEIROS, J.; LIMA, P. L. O impacto do golpe de 2016 e o futuro da democracia brasileira. Le Monde - Diplomatique Brasil, [s.l.], 20 ago. 2021. Disponível em: https://diplomatique.org.br/o-impacto-do-golpe-de-2016-e-futuro-da-democracia-brasileira/. Acesso em: 27 jun. 2023.

COELHO, R. S. C.; OLIVEIRA, N. F. D. S. C. A influência da mídia no golpe militar de 1964 e no golpe jurídico-midiático-parlamentar de 2016. In: Publius 2016 (2016), Rio de Janeiro web, 01 outubro 2021.

DATHEIN, R. Desenvolvimentismo, social-liberalismo, ultraliberalismo e a necessidade de sua superação. sul21, Porto Alegre, 24 jun. 2021. Disponivel em: https://sul21.com.br/opiniao/2021/06/desenvolvimentismo-social-liberalismo-ultraliberalismo-e-a-necessidade-de-sua-superacao-por-ricardo-dathein/. Acesso em: 13 nov. 2022.

FAGNANI, E.; GOMES, G.; MELLO, G. Crescer e distribuir é possível: confrontando a narrativa golpista sobre a economia e o PT. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2022. 124 p. Disponivel em: https://fpabramo.org.br/publicacoes/estante/crescer-distribuir-possivel/. Acesso em: 13 nov. 2022.

FERRAZ, A. T. R. A extrema direita, as políticas ultraliberais e o ressurgimento do autoritarismo na América Latina. Revista Lua Nova, São Paulo, 2022. Coluna Cultura e Política. Disponivel em: https://boletimluanova.org/a-extrema-direita-as-politicas-ultraliberais-e-o-ressurgimento-do-autoritarismo-na-america-latina/. Acesso em: 13 nov. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.GADOTTI, M.; FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Pedagogia do diálogo e do conflito. São Paulo: Cortez, 1995.

HILÁRIO, R.; TEIXEIRA, Â. D. A constituição do ser-humano em Paulo Freire: transformando vidas e libertando realidades. In: VILAR, J. C.; ALMEIDA, S. G. D.; LIMA, P. M. Leituras freirianas: diálogos que permanecem. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 39 - 49.

KHAIR, A.; SOUZA, P. G. Economia do Brasil é prisioneira da ortodoxia liberal. Fundação Perseu Abramo, São Paulo, 30 jan. 2020. Disponivel em: https://fpabramo.org.br/2020/01/30/economia-do-brasil-e-prisioneira-da-ortodoxia-liberal/. Acesso em: 21 nov. 2022.

LIMA, V. A. D. PAULO FREIRE: a prática da liberdade para além da alfabetização. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2021.

LOSURDO, D. A questão comunista: história e futuro de uma ideia. Tradução de Rita Coitinho. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2022. 214 p.

MOURA, A. 5 anos do golpe e a política ainda é hostil para todas as mulheres. PT, [São Paulo], 08 ago. 2021. Disponivel em: https://pt.org.br/artigo-5-anos-do-golpe-e-a-politica-ainda-e-hostil-para-todas-as-mulheres/. Acesso em: 13 nov. 2022.

NOVAES, C. E. Capitalismo para principiantes; a história dos privilégios econômicos. São Paulo: Editora Ática, 2008. Disponivel em: https://docente.ifrn.edu.br/helidamesquita/disciplinas/gestao-da-empresa-rural/capitalismo-para-principiantes. Acesso em: 18 nov. 2022.

POMAR, W. Socialismo. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2016.

RAMOS, J. E. M. Capitalismo e socialismo - 10 diferenças. Sua pesquisa, São Paulo, 02 dez. 1994. Disponivel em: https://www.suapesquisa.com/capitalismo/capitalismo_socialismo.htm. Acesso em: 15 nov. 2022.

REIS, R. H. A constituição do ser humano: - amor-poder-saber na educação/alfabetização de jovens e adultos. Campinas: Autores Associados, 2011.

REIS, R. H. et al. As significações do texto coletivono processo alfabetizador de jovens e adultos do Cedep/Paranoá e Itapoã – UnB. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília, 2020.

Published

2023-07-25

How to Cite

SALES, Márcia Castilho de; REIS, Renato Hilário dos. Civilization or barbarism? It is imperative to work with young people, adults and the elderly on the impact of the extreme right political model in our society. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 55, p. 31–56, 2023. DOI: 10.5965/1984723824552023031. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24079. Acesso em: 23 nov. 2024.