Early literacy events in a public school: evidence from an ethnographic view
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723823512022237Keywords:
early literacy, classroom, etnography, public schoolAbstract
The article discusses an early literacy practice in a 2nd grade class of a Brazilian public school. We aim to understand the literacy concept that permeates literacy events in a ethnographic perspective, taking for granded the New Literacy Studies, Paulo Freire and Bakhtin‘s ideas. Considering the political and historical forces that constitute the parameters of formal education and school culture, the results indicate that, in this classroom, literacy was considered as a decoding and coding processes, resulting from a conception of written language as a neutral technique and not as a cultural tool that supports literacy practices in a graphocentric society. We argue that in the early literacy process we cannot leave the critical process for later; on the contrary, it is urgent to assume a conception of literacy that contemplates the political, social and cultural nature of writing.
Downloads
References
ALMEIDA, Ana Caroline de. Notas de campo. Recife. [s.n] 2016.
ALMEIDA, Ana Caroline de. Eventos de alfabetização em duas escolas: uma análise comparativa e etnográfica. 2020. 303 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.
ARAÚJO, Rayra Farias de. Eventos de leitura numa turma do quarto ano: uma perspectiva enunciativa e etnográfica. 2017. 202 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BARTLETT, Lesley; VAVRUS, Frances. Rethinking case study research: a comparative approach. New York: Routledge, 2017.
BRASIL. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: formação do professor alfabetizador: caderno de apresentação. Brasília: MEC/SEB, 2012.
DEZOTTI, Magda. Eventos e práticas de letramento literário na transição do 5º ao 6º ano do ensino fundamental. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1976.
FREIRE, Paulo. Cartas a Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 56. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
GREEN, Judith; DIXON, Carol; ZAHARLICH, Amy. A etnografia como uma lógica de investigação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 42. p. 13-79, dez. 2005.
HEATH, Shirley; STREET, Brian. On ethnography: approaches to language and literacy research. Teachers College Press, 2008.
LIMA, Érica Feijó de Souza. Eventos de letramento com foco na produção de textos: uma perspectiva etnográfica. 2017. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.
MACEDO, Maria do Socorro. Interações nas práticas de letramento em sala de aula e o uso do livro didático e da metodologia de projetos. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
MARCUSHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Raquel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. p. 14-28.
ROCKWELL, Elsie. Etnografia e teoria na pesquisa educacional. In: EZPELETA, Justa; ROCKWELL, Elsie. Pesquisa participante. Tradução Francisco Salatiel de Alencar Barbosa. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1989. p. 31-54.
STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.