A mapping of difficulties in writing morphological-gramatical regularities

Authors

  • Tarciana Pereira da Silva Almeida Prefeitura do Recife – Recife/PE
  • Artur Gomes de Morais Universidade Federal de Pernambuco – UFPE – Recife/PE

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823512022089

Keywords:

spelling, reading and spelling instruction, morphological spelling regularities

Abstract

This article aims to identify which are the most frequent difficulties in writing of words with the morphological and grammatical regularities of a group of students from a public school in Recife. The research was qualitative and quantitative character and participated in it 30 (thirty) students in the 4th year and 5 years of elementary school, who wrote 84 (eighty-four) words in a dictation with gaps phrases. We observed that, even after four or five years of reading instruction, many children revealed several difficulties in spelling those regularities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Tarciana Pereira da Silva; SILVA, Sandra Cristina de Oliveira. O ensino de ortografia: a quantas anda o trabalho com esse objeto do conhecimento? In: EPENN, 22, 2014, Natal. Anais [Recurso eletrônico] Natal: UFRN, 2014, p. 1-17.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: currículo na alfabetização: concepções e princípios. Ano 1, unidade 1. Brasília: MEC/SEB, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CARRAHER, Terezinha Nunes. Explorações sobre o desenvolvimento da competência em ortografia em português. Psicologia, teoria e pesquisa. Brasília, v. 1, n. 3, p. 269-285, Set./Dez., 1985.

CAVALCANTI, Renata Félix; SILVA, Silvania Maria Araújo da; MELO, Kátia Leal Reis de. Ensino de ortografia: concepção e prática docente. 2007. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2007.

GUIMARÃES, Gilda; ROAZZI, Antônio. A importância do significado na aquisição da escrita ortográfica. In: MORAIS, Artur Gomes de (org.). O aprendizado da ortografia. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 61-75.

ILARI, R. A linguística e o ensino da língua portuguesa. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

KEHDI, Valter. Morfemas do português. 3. ed. São Paulo: Ática, 1996. (Série Princípios)

LEMLE, Miriam. Guia teórico do alfabetizador. 13. ed. São Paulo: Ática, 1986.

MELO, Janaína Paz de. Alternativas didáticas para o ensino das regras ortográficas de tipo morfológico: um estudo em didática da língua portuguesa. Dissertação (Mestrado em Educação) – UFPE, Recife, 2001.

MELO, Kátia Leal Reis de. Refletindo sobre a ortografia na sala de aula. In: SILVA, Alexsandro da; MORAIS, Artur Gomes; MELO, Kátia Leal Reis de (orgs.). Ortografia na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 77-94.

MELO, Kátia Leal Reis de; REGO, Lúcia Lins Browne. Inovando o ensino da ortografia na sala de aula. Cadernos de Pesquisa, [São Paulo], n.105, p. 110-134, nov. 1998.

MELO, Jéssica Albuquerque de; BARROS, Lays Cândido; PESSOA, Ana Cláudia Rodrigues Gonçalves. Ensino de ortografia no 2º ciclo do ensino fundamental: o que fazem os professores? 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação em Pedagogia) – UFPE, Recife, 2015.

MENEZES, Priscila Carla Silveira; CAMPELO, Maria Estela Costa Holanda. Ensinar/aprender ortografia: uma experiência na formação de professores. Revista Educação em Questão, Natal, v. 43, n. 29, p. 58-82, maio/ago. 2012.

MONTEIRO, Ana Márcia Luna. A aquisição de regras ortográficas de contexto na leitura e na escrita. 1995. Dissertação (Mestrado em Educação ) – UFPE, Recife: 1995.

MORAIS, Artur Gomes de. Representaciones infantiles sobre la ortografia del portugués. 1995. Tesis doctoral (Doctorado em Psicologia) – Universidad de Barcelona, Barcelona, 1995.

MORAIS, Artur Gomes de. Ortografia: ensinar e aprender. 4. ed. São Paulo: Ática, 1998.

MORAIS, Artur Gomes de. Ortografia como objeto de reflexão: quando o ensino ajuda o aprendiz a explicitar seus conhecimentos sobre a norma. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 21, set. 1999, Caxambu. Anais da 22ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu: editora, 1999. [cdrom].

MORAIS, Artur Gomes de. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012. (Como eu ensino)

MORAIS, Artur Gomes de. Alfabetização e letramento na BNCC: problemas conceituais, lacunas e inadequações no que é prescrito para os dois anos iniciais do ensino fundamental. Debates em Educação, Maceió, v. 12, p. 01-16, 2020.

MORAIS, Artur Gomes de; BIRUEL, Aparecida. Como os professores das séries iniciais concebem e praticam o ensino e a aprendizagem da ortografia. In: ENDIPE, 9, 1998, Águas de Lindóia. Anais do 9º Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Águas de Lindoia: 1998, vol. 1 [cdrom].

MOURA, Edilza de. Repensando o ensino e a aprendizagem da ortografia. 1999. Monografia (Especialização em Alfabetização de Pré a 4ª série) – UFPE, Recife, 1999.

MOTA, Márcia Maria Peruzzi Elia da: SILVA, Kelly Cristina Atalaia da. Consciência morfológica e desenvolvimento ortográfico: um estudo exploratório. Revista Psicologia em Pesquisa, Juiz de Fora: UFJF, v. 1, n. 02, p. 86-92, jul./dez. 2007.

NUNES, Terezinha; BUARQUE, Lair; BRYANT, Peter. Dificuldades na aprendizagem da leitura: teoria e prática. São Paulo: Cortez, 1992.

NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Improving literacy by teaching morphemes. London: Routledge, 2006.

OLIVEIRA, Márcia Lisboa Costa de; MUNIZ, Valéria Campos. Conhecimento linguístico variacionista e metodologia do ensino de ortografia na formação de docentes para o ensino fundamental e a educação de jovens e adultos. Revista Intercâmbio, São Paulo: LAEL/PUCSP, v. XXVIII, p. 183-207, 2014.

PESSOA, Ana Cláudia Rodrigues Gonçalves. O ensino da ortografia. In: SILVA, Alexsandro; PESSOA, Ana Cláudia e LIMA, Ana (orgs.). Ensino de gramática: reflexões sobre a língua portuguesa na escola. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. p. 153-165.

POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. 16. ed. Campinas: Mercado das Letras, 2006.

QUEIROGA, Bianca Arruda Manchester de; LINS, Michelly Brandão; PEREIRA, Mirella de Andrade Lima Vasconcelos. Conhecimento morfossintático e ortografia em crianças do ensino fundamental. Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 22, n. 1, p. 95-100, jan./abr. 2006.

REGO, Lúcia Lins Browne. O aprendizado da norma ortográfica. In: SILVA, Alexsandro da; MORAIS, Artur Gomes; MELO, Kátia Leal Reis de (orgs.). Ortografia na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

REGO, Lúcia Lins Browne; BUARQUE, Lair Levi. Consciência sintática, consciência fonológica e aquisição de regras ortográficas. Psicologia: reflexão e crítica, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. 199-217, 1997.

REGO, Lúcia Lins Browne; BUARQUE, Lair Levi. Algumas fontes de dificuldade na aprendizagem de regras ortográficas. In: MORAIS, Artur Gomes de (org.). O aprendizado da ortografia. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 21-41.

SILVA, Alexsandro; MORAIS, Artur Gomes de. O livro didático de português e a reflexão sobre a norma ortográfica. In: SILVA, Alexsandro da; MORAIS, Artur Gomes; MELO, Kátia Leal Reis de (orgs). Ortografia na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 125-141.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2021.

Published

2022-05-05

How to Cite

ALMEIDA, Tarciana Pereira da Silva; MORAIS, Artur Gomes de. A mapping of difficulties in writing morphological-gramatical regularities. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 89–111, 2022. DOI: 10.5965/1984723823512022089. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/22024. Acesso em: 22 nov. 2024.