Semi-structured interviews in qualitative research in education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723824552023210Keywords:
education, semi structured interview, qualitative researchAbstract
This article presents a qualitative approach research of the bibliographical type of interpretative nature carried out in articles, books, theses, and dissertations on the semi-structured interview as a data collection instrument. It aimed to describe and indicate the possibility of conducting the semi-structured interview in investigations in the field of education. From the research carried out, it was possible to detail stages for the design and execution of interviews in educational research. It was also identified the importance of the criteria used to build the script and the interactive character of the dialogue carried out during the interviews to allow access to the meanings attributed by the research participants to the investigated phenomenon.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo: FCC/ Autores Associados, n. 113, p. 51-64, 2001.
BASTOS, Liliana Cabral; SANTOS, William Soares. A entrevista na pesquisa qualitativa: perspectivas em análise da narrativa e da interação. Rio de Janeiro: Quartet Faperj, 2013.
BELEI, Renata Aparecida et al. O uso de entrevista, observação e videogravação em pesquisa qualitativa. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 30, p. 187-199, 2008.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994. 335 p.
BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 68-80, 2005.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas em seres humanos: resolução n. 196 de 10 de outubro de 1996. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, p. 21082-21085, 16 out. 1996.
BREAKWELL, Glynis Marie et al. Métodos de pesquisa em psicologia. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. 503 p.
BRESLER, Liora. Pesquisa qualitativa em educação musical: contextos, características e possibilidades. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 16, p. 7-16, mar. 2007.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2006, 144 p.
COZBY, Paul. Ética em pesquisa. In: COZBY, Paul C. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Atlas, 2003, p. 51-79.
CRESWELL, John. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. 3. ed. Thousand Oaks, USA: Sage Publications, 2013. p. 488.
DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1995. 146 p.
DUARTE, Jorge. Entrevista em profundidade. In: DUARTE Jorge; BARROS Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2006. p. 62-83.
DUARTE, Rosália. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre trabalho de campo. Cadernos
de Pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 139-154, mar. 2002.
FLICK, Uwe. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013. 256 p.
FRASER, Márcia Tourinho Dantas; GONDIM, Sônia Maria Guedes. Da fala do outro ao texto negociado: discussões sobre a entrevista na pesquisa qualitativa. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 14, n. 28, p. 139 -152, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/v14n28/04.pdf/. Acesso em: 22 set. 2020.
GAMBOA, Silvio Ancisar Sánchez. Pesquisa qualitativa: superando tecnicismos e falsos dualismos. Revista Contrapontos, Itajaí, v. 3, n. 3, p. 393-405, 2003.
GATTI, Bernardete Angelina. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 65-81, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/VVXgbRbzwwsLTZvmYSL6M9b/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 12 out. 2022.
GATTI, Bernardete Angelina; ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: METODOLOGIAS da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petrópolis: Vozes; 2010. p. 29-38.
HAGUETTE, Teresa Maria Frota. Metodologias qualitativas na sociologia. Petrópolis: Vozes, 2001. 224 p.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. 128 p.
MANZINI, Eduardo José. Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semi-estruturada. In: MARQUEZINE, Maria Cristina; ALMEIDA, Maria Amélia; OMOTE; Sadao. (orgs.). Colóquios sobre pesquisa em Educação Especial. Londrina: eduel, 2003. p. 11-25. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Instituicao/Docentes/EduardoManzini/Consideracoes_sobre_a_elaboracao_do_roteiro.pdf. Acesso em: 24 out. 2020.
MANZINI, Eduardo José. Uso da entrevista em dissertações e teses produzidas em um programa de pós-graduação em educação. Revista Percurso, Maringá, v. 4, n. 2, p. 149-171, 2012.
MIGUEL, Fernanda Valim Côrtes. A entrevista como instrumento para investigação em pesquisas qualitativas no campo da linguística aplicada. Revista Odisseia, Natal, n. 5, p. 1- 11, jan./jun. 2010.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001. 96 p.
MINAYO, Maria Cecília de Souza; COSTA, António Pedro. Fundamentos teóricos das técnicas de investigação qualitativa. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 40, p. 139- 153, 2018. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/6439. Acesso em: 08 out. 2022.
MONDADA, Lorenza. A entrevista como acontecimento interacional: abordagem linguística e interacional. RUA, Campinas, n. 3, p. 59-86, 1997.
MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008. 248 p.
OLIVEIRA, Guilherme Saramago et al. Grupo focal: uma técnica de coleta de dados numa investigação qualitativa? Cadernos da Fucamp, Uberlândia, v. 19, n. 41, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2208. Acesso em: 10 out. 2022.
PESCE, Lucila; ABREU, Claudia Barcelos de Moura. Pesquisa qualitativa: considerações sobre as bases filosóficas e os princípios norteadores. Revista da FAEEBA, Salvador, v. 22, n. 40, p. 19-29, jul./dez. 2013.
PESHKIN, Alan. In search of subjectivity: one’s own. Educational Researcher, [s.l.], v. 17, n. 7, p. 17-21, 1988. Disponível em: http://blogs.ubc.ca/qualresearch/files/2008/02/17.pdf. Acesso em: 20 out. 2010.
REA, Louis; PARKER, Richard. Metodologia de pesquisa: do planejamento à execução. São Paulo: Pioneira, 2000. 262 p.
RUDNICKI, Dani; CARLOS, Paula Pinhal; MÜLLER, Felipe. O uso da entrevista na pesquisa jurídica brasileira. Revista Brasileira de Sociologia do Direito, Niterói, v. 8, n. 2, maio/ago. 2021. Disponível em: https://revista.abrasd.com.br/index.php/rbsd/article/view/525. Acesso em: 08 out. 2022.
SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013. 624 p.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002. 416 p.
SILVA, Lorrane Stéfane; OLIVEIRA, Guilherme Saramago, SALGE, Eliana Helena Corrêa Neves. Entrevista na pesquisa em educação de abordagem qualitativa: algumas considerações teóricas e práticas. Revista Prisma, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 110-122, 2021. Disponível em: https://revistaprisma.emnuvens.com.br/prisma/article/view/46. Acesso em: 05 out. 2022.
SILVA, Luciano Ferreira; RUSSO, Rosária de Fátima Segger Macri. Aplicação de entrevistas em pesquisa qualitativa. Revista Gestão e Projetos, São Paulo, v. 10, n. 1, jan./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/13285/6641. Acesso em: 10 out. 2022.
SUASSUNA, Lívia. Pesquisa qualitativa em educação e linguagem: histórico e validação do paradigma indiciário. Perspectiva, Florianópolis, v. 16, n. 1, p. 341-377, jan./jul. 2008.
SZYMANSKI, Heloisa (org.). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. 3. ed. Brasília: Liber Livro, 2010. 96 p.
TEIXEIRA, Enise Barth. A análise de dados na pesquisa científica: importância e desafios em estudos organizacionais. Desenvolvimento em Questão, Ijuí, ano 1, n. 2, p. 177-201, jul./dez. 2003. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/desenvolvimentoemquestao/article/view/84 Acesso em: 20 de out. 2020.
TURATO, Egberto Ribeiro. Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: construção teórico-epistemológica: discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2003. 688 p.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987. 176 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.