Educommunicativ ecosystem: communication and networked learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723822482021062

Abstract

Remote education, asynchronous class and communication platform are terms, among others, that have entered the vocabulary of people's daily lives since the Covid-19 pandemic forced us to social isolation in March 2020. This fact made the discussion very relevant communication ecosystems whether at work, family relationships and schools. With the Covid-19 pandemic, the media acquired an even more relevant role in our daily lives and their insertion in school practice is no longer the discussion of the order of the day, but the communication process they make possible. In this article, we identify how communication is done in Star, Circle and Network Modes and which communication ecosystem corresponds to each one and discuss how the concept of ecosystem becomes interesting to understand the communicational and educational processes. Finally, we propose a schematic of an educommunicative ecosystem as a tool to, based on what was learned during the pandemic, elaborate proposals for the post-pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ademilde Silveira Sartori, UDESC

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Professora Titular do Departamento de Pedagogia da UDESC. É sócia fundadora da Associação Brasileira de Pesquisadores e Profissionais da Educomunicação, coordena o Laboratório de Mídias e Práticas Educativas - LAMPE/FAED/UDESC. Foi Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UDESC, gestão 2016-2019. Tem experiência na área de Educação e Comunicação, com ênfase em tecnologia educacional e formação de professores. Atua principalmente nos seguintes temas: comunicação e educação, educomunicação, mídia e educação, ecossistemas educomunicativos. É líder do Grupo de Pesquisa EducomFloripa, CNPq/UDESC. Coordena o Observatório Ibero-americano de Educomunicação (Bernunça n.0)

Published

2021-04-28

How to Cite

SARTORI, Ademilde Silveira. Educommunicativ ecosystem: communication and networked learning. Revista Linhas, Florianópolis, v. 22, n. 48, p. 62–79, 2021. DOI: 10.5965/1984723822482021062. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/19624. Acesso em: 17 jul. 2024.