After all, why does anyone decide to be a Philosophy teacher? Among the continuities and discontinuities of the choice

Authors

  • Ademir Aparecido Pinhelli Mendes Programa de Mestrado e Doutorado Profissional em Educação e Novas Tecnologias - UNINTER
  • Ketlyn Marcieli Ferreira Sabadine Secretaria Municipal da Educação de Curitiba e UNINTER https://orcid.org/0000-0003-4699-3821
  • Fábio Antonio Gabriel SEED PR

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823512022315

Keywords:

teachers, philosophy, training, professional choice

Abstract

This paper deals with the influence of the trainer professor in his/her students’ choosing for the teaching profession. The aim was to analyze the continuities and discontinuities in the training of Philosophy teachers, taking as an empirical reference the analysis of the training process of these professionals. The research methodology was qualitative, whose data were collected through semi-structured interviews, conducted with three Philosophy teachers/professors who work in High School and Higher Education. The categories “continuity” and “discontinuity” emerged from the analyzes, which, supported by the adopted theoretical framework, made the understanding of some aspects of the teacher education of the interviewed subjects possible. Thus, evidence in relation to the importance and the need for specific teacher training in Philosophy as one of the conditions for professional performance was found.

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Author Biographies

Ademir Aparecido Pinhelli Mendes, Programa de Mestrado e Doutorado Profissional em Educação e Novas Tecnologias - UNINTER

 Doutor e Mestre em Educação pela UFPR. Graduação em Filosofia e Pedagogia. Líder do Grupo de Pesquisa: Educação Tecnologia e Sociedade. Professor de Filosofia no Ensino Médio e Ensino Superior. 

Ketlyn Marcieli Ferreira Sabadine, Secretaria Municipal da Educação de Curitiba e UNINTER

Mestre em Educação e Novas Tecnologias pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER (2018). Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade Integrada Santa cruz de Curitiba (2013). Possui Especialização em Formação Docente para EAD - UNINTER (2019). Atualmente está cursando Letras e Sociologia UNINTER (2020). Tem experiência na Educação Básica e no Ensino Superior

Fábio Antonio Gabriel, SEED PR

Doutor e mestre em educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, licenciado em filosofia e bacharel em teologia, professor de filosofia da Rede Estadual do Paraná.

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Published

2022-05-05

How to Cite

MENDES, Ademir Aparecido Pinhelli; SABADINE, Ketlyn Marcieli Ferreira; GABRIEL, Fábio Antonio. After all, why does anyone decide to be a Philosophy teacher? Among the continuities and discontinuities of the choice. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 315–333, 2022. DOI: 10.5965/1984723823512022315. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/18809. Acesso em: 26 dec. 2024.